Sudah lama dia tidak menjejakkan kaki ke Malaysia, suasana disini sangat dia rindui terutamanya memandu di jalan raya ini.Tidak dilupakan juga kawasan kediaman keluarganya, tempat mana dia dibesarkan.
Keadaan disitu tidak berubah sangat, masih sama.Kini dia sudah selamat masuk ke dalam perkarangan rumah mereka.Kawasan ini didiami oleh orang-orang berada yang kebanyakkannya cina dan ada juga melayu seperti mereka oleh itu ia sangat sunyi.
Thats what he love the most.Tiba masanya dia pulang buat sementara di tanah air sendiri demi seseorang dan keluarganya.
Serta ingin menyelesaikan masalah kerja di negara ini.Hanya ada Axia putih dan Mercedes Benz.Looks like that old man isn't home and so does his older brother.
Melihatkan Axia itu teringat dia dengan adik bongsunya itu, Ayana.Kereta yang dia hadiahkan buat adiknya yang satu itu selepas dia berjaya mendapat pekerjaan yang pertama dalam syarikat yang boleh tahan maju itu.
Sudah lama tidak bersua muka, sunggu rindu dengan Ayana.Dia juga sentiasa menjaga Ayana dari jauh meskipun tidak duduk sama seperti dulu kerana menjalankan kehidupan masing-masing namun itu tidak membuatkan hubungan mereka renggang.Cara dia ekspreskan rasa kasih tidak sama dengan adik beradiknya yang lain.
"Assalamualaikum." Suara itu memberi salam kemudian masuk ke dalam rumah melalui pintu yang sudah terbuka luas itu.
Rumah itu kelihatan sunyi seperti tidak berpenghuni, ruang tamu juga tidak ada orang.Dia menuju ke arah tangga kemudian mendakinya dengan perlahan sambil memegang beg sendang bajunya.
"Assalamualaikum..?" Ucapan salam kali kedua masih tidak disahut membuatkan dirinya semakin hairan.
Kemana dorang semua ni? Takde orang tapi kenapa pintu terbuka luas? Nak menjemput kedatangan penyangak ke?
"Eh angah!" Suara dari sebelah kanannya itu kedengaran baru sahaja keluar dari biliknya.
"Isyaf." Isyraf Anaqi, abang kembar Ayana menghampirinya sambil mendepakan kedua tangan sedia untuk memeluk angahnya.
"Bila kau sampai?" Isyraf bertanya kemudian mengambil beg baju di tangannya."Kelmarin tapi aku stay kat penthouse aku dulu.Tak larat nak drive sini terus jadi tidur sana.Kenapa sunyi je rumah? Mana ibu?"
"Ibu ada kat dalam bilik dia, alone." Isyraf menjawab dengan nada yang datar."How long?" Isyraf memandangnya dengan pandangan hairan.
"How long? Oh....Its been a week.Apa kata kau, jenguk ibu kat dalam dia asyik diam je baru-baru ni, aku dah cuba pujuk tapi tak jalan dho.Ke sebab ayah kene pergi outstation lama? Aku ada tanya ibu tapi dia cakap dia okay...She isn't in her usual state.Kau lagilah lama dah tak balik, memang ibu rindu."
Tsk..Outstation eh alasan kau.
"Aku jenguk ibu jap." Isyraf hanya angguk mengikut kemudian meninggalkannya.
"And, pintu kat bawah tu tak tutup.Nak jemput perompak ke?" Isyraf masuk ke biliknya sebentar untuk mengambil telefon yang sudah dicas penuh.
"Aku lepak kat pondok luar."
Oh patutlah dia buka pintu tu.Tuk tuk tuk...
"Ibu?" Masuk sahaja dia ke dalam bilik ibu bapanya nampak katil itu kelihatan tidak ada yang baring, semuanya kemas sahaja.Namun, tingkap balkoni itu terbuka, tandanya tabir nipis itu berterbangan.
Setelah masuk sepenuhnya baru dia lihat ibunya sedang duduk di kerusi rehat di balkoni itu.
Senyuman kecil terbit diwajah, melihat sahaja ibunya, hati menjadi tenang.
Syurganya ada di depan mata.
"Assalamualaikum ibu." Ujarnya dengan perlahan, mendengarkan suara garau itu memeranjatkan sedikit ibunya.
YOU ARE READING
Redamancy | 𝐎𝐆
Любовные романы[ sʟᴏᴡ ᴜᴘᴅᴀᴛᴇ ] #1st 𝒔𝒆𝒓𝒊𝒆𝒔 𝒐𝒇 𝑬𝒖𝒑𝒉𝒐𝒓𝒊𝒄 𝑭𝒆̀𝒂𝒕𝒉 Sometimes, the most dangerous games are the ones played with the heart. "Take my hand." "What no." Terbuntang matanya apabila jejaka itu menyuruh berbuat demikian. "Look i'm not try...