Back to the story....
Irah selesai membacakan buku tebal itu"Sangat tidak lengkap.... Kenapa ceritanya pendek je , padahal best gila tau"
Esya yang tidak berpuas hati dengan buku tersebut."Sweet juga si max tu ehh... Max love kritiya, i need more part!!"
Ana dengan semangat..Pukk!!
Pakk!!
Irah mengetuk kepala esya dan ana.
Ade kah patut, baca buku sejarah macam baca buku romance??.
Irah menghembus nafas menyampah."Korang ni!! ini mengisahkan tentang si penyihir hebat pada zaman dulu!!.. dia menghilang tapi sampai sekarang sebab kehilangannya tidak di ketahui.. dan sebab tulah aku perlukan pemahaman kau zia..."
Ikah dengan nada yang sedikit menengking.Ikah yang selalunya riang, ceria dan kutu buku. untuk sesaat, aura germilangnya hilang untuk seketika..
"Errr, bak sini buku tu"
Zia dengan wajah dikerut.."Nahh, manalah tau kau nampak apa yang kitorang tak nampak"
Irah dengan selambah.."Ziaa... Cepat lah bacooo"
Ikah..Zia pun mula menatap mukasurat yang tidak bertulisan itu..
"Macam yang aku cakap tadi, buku ni adalah tiruan, kan....""Jadi? Kanapalah?"
Esya menyoal.."Jadi...... Apa yang boleh aku kaji kalau buku ni palsu hah??!!!"
Zia menengking diayat terakhirnya..
"Pemahaman apanya?"
Zia pening sambil memicit-micit keningnya..Mereka berempat terdiam..
Yelahh, sis zia dah marah kan...
Menyedari itu, zia menghembus nafas bosan."Errr, apa kate, kita cari buku asli tu sama-sama?"
Zia yang hendak meredakan suasana yang hening.
..
.
.
.
.
"Jadi buku ni hanya tiruan aje lah kan?"
Irah menghembus nafas hampah.
"Tapi kata tauke buku tu, buku ni boleh membawa kami ke buku yang asli"
Ikah sedikit kecewa.."Berapa harga buku ni?"
Zia menyoal.."500"
Irah dan ikah dengan serentak...Zia mengerutkan wajah...
"Kurang ajar punya tauke!!! Beraninya kau tipu kawan aku???!!"Ana dan esya pun ikut ternganga dengar harga buku tu..
"Jadi, total buku tu 1000 lah kan?"
Ana menyoal..Ikah dan irah mengangguk sedih..
Blarrrr!!!
Api amarah zia semakin menjadi-jadi..
"Dasarrr....."
Sebelah keningnya dijongket, senyuman sinis terukir diwajahnya."Nampaknya, tauke buku tu takkan hidup lama lepas jumpa zia nanti"
Esya menggaru pipi yang tidak gatal."Alahh, 1000 bukannya masalah besar bagi aku"
Ikah dengan selambah."Walaupun!! Tauke tu dah tipu kitaa"
Irah dengan muka tidak puas hati.Ikah hanya tertunduk lesu...
"Iya jugaaa"Kabummmm!!!!
"Kalau aku jumpa tauke tu, aku cucuk-cucuk mata dia~~~ hahahahaha.."
Wajah zia saat ini...
Sekilas hanya terlihat senyum sinisnya dan warna anak matanya saja."Errr, takut pula aku dengan tingkah dia ni"
Esya sambil menjegil mata tengok zia.."Tauke buku tu muda ke dah tua?"
Kalini ana pula yang mengajukan soal...
YOU ARE READING
Missing Elementals | The Founding Power [Repair]
Short StoryZia merupakan seorang gadis yang bersekolah di smk pecinta alam. Dia dulunya seorang pendiam dan apa yang ingin dikatakan lain pula yang keluar dari mulutnya, malah ayatnya membuat orang yang mendengar menjadi kebingungan dan salah faham. Dia mempun...