06 | ada apa denganku?

40 6 0
                                    

"walau begitu.... Aku gembira bila tengok dia dari jauh..." Ujarnya. Dia tidak tahu kenapa hatinya terasa muram. Zia berusaha menahan ekspresinya. dia tersenyum paksa, lalu tanpa ragu dia menarik bunga itu. Terikut pula akarnya_-

Bunga itu pun mengeluarkan cahaya serta kabus biru yang mengelilinginya.

Setelah itu, Zia tidak sedarkan diri...

Samar-samar dia mendengar suara.

Zia....zi....a....

"Zia?"

Yohan menatapnya. Mata Zia tebuka luas melihat sosok itu ada dihadapannya. Tersedar Zia telah meletakkan kepalanya di peha Yohan yang sedang duduk...

"yohan?.. aku lapar..." Zia

Terdengar bisikan halus di hadapannya. Dan tenyata Esya, Ana, Irah dan Ikah sedang melihat kearahnya sambil mengunyah makanan. Zia terduduk dengan muka merah padam.

"Manja kali dia owakowakowak!" Esya tergelak geli.

"lapar yak? Nahhhh.." Irah menyumbat riceball ke mulut Zia.

"Bwukan gwituww!" (Bukan gitu!) Butiran yang diperkata, namun tidak jelas.

"Hehh?? Zia, bagitau boyf kau" ugut Ikah.

"Akwu? Bwayfren? Mwana adwa!"
(Aku? Boyf? Mana ada!)

"yahh telwan dululah, nwanti terswedak masam mwana..." (Yahh telan dululah, nanti tersedak macam mana)
Ujar Ana sambil mengunyah makanan.

Zia menelan makanannya.

"sendiri!" Zia menjeling. Bombastic up down eyes.

"Gapapa mahh, nanti suruh Yohan tolong dia" Esya.

"Minimal A+ dululah zia..." Perlih Irah.

"Tengah usaha nihh.." Tiba-tiba Zia teringat, percakapannya dengan Yohan yang belum selesai.

(Kau ada nak kata apape ke tentang kwn aku?)
Soal Zia melalui telepati

(Aku nampak aura ikah warna violet.)
Jawap Yohan melalui telepati.

(Ade lagi ?)
Tanya Zia

(Esya kuning, Ana hijau dan Irah kebiruan.)
Balas Yohan dengan ringkas

(Tu je?)
Tanya Zia lagi...

(Lebih baik kau berhenti, bercakap melalui telepati)
Pesan Yohan. Zia hendak bertanya tetapi...

"Zia! hidung kau!"

Pandangan Zia tebelah bahagi. Zia menengok Yohan, ekspresi Yohan yang terkejut membuatnya sedikit hairan.

"jiaaa! hidung kau!!!.." Jerit Ikah lagi sebelum mendekat.

'Asal dari tadi asyik hidung, hidung, hidung... Dah kenapa ngan diorang ni??'

Lalu Zia menundukkan kepalanya.

Tes!... Tes!....

Darah???

Matanya terkulai, detak jantungnya melaju dan membuat nafasnya terasa sangat sesakk. Serasa nak pindah alam. (Tapi boonk)

"Uhukkk!" Zia terbatuk-batuk sambil menggosok dada yang sakit.

Zia menengok tangan kiri yang tadinya megetup mulutnya. Ada cecair merah pekat. Darah. Pandangannya mula mengabur sbelum perlahan rebah dari duduk.

×××

Meanwhile..

Tiba dibilik kesihatan. Cikgu Velic yang sudah berada didalam bilik itu pun dengan cepat memeriksa keadaan Zia.

"Kamu berempat pergi dulu" Suruh cikgu Velic sambil mencari sesuatu.

"Asal kami kena keluar, tapi yohan tak?" Soal Esya dan mula mencurigai mereka.

"Sejujurnya, ayah aku seorang doktor. Jadi percayakanlah aku" Ujar yohan, terpaksa menipu. Esya memandangnya dengan mata mengecil.

'apa kaitan dho'

Akhirnya Esya, Ana, Irah dan Ikah pun menurut. Mereka keluar dari bilik kesihatan dan menyerahkan segalanya pada Yohan dan cikgu Velic.

"Dia kekurangan mana."

Mana bermaksud kumpulan energi untuk menggunakan elemental atau sihir.

"Velic, tepi."

Yohan menyentil dahi Zia, dalam sekejap mana zia kembali normal.

"Bilang lah dari tadi, taklah diorang cemas semacam." Ucap Cikgu Velic dengan selambah. Yohan menjeling tajam kearah Velic lalu menatapnya dengan anak mata ditepi. Bombastic side eye!

Velic meneguk liur.

"Saya pergi dulu? Heheh" Velic berlari secepat kilat meninggalkan yohan.

ZUUuuuww!

Begitu melihat cikgu Velic keluar, Esya, Ikah, Ana dan Irah pun masuk.

"Macam mana?"

"Dia oke dahh, kejap lagi dia bangun." Ujar Yohan sebelum pergi meninggalkan ruangan.

Sedikit tercengang mereka mendengar jawapan Yohan. Ikah berjalan menuju ke katil Zia berbaring.

"Huhuhuhu.. Zia aku baru aje tadi terbayang nak menangis depan kubur kau" Ikah duduk bersandar ditepi katil.

"Itu kau! Aku baru aje terbayang nak buat parti kematian kau zia, huhuhuhuhu" Gurau Esyaa sambil mengelap air mata yang tidak ada.

Ana menepuk bahu Esya.

"Sabarlah Esya, nanti kita buat parti kematian besar besaran di sekolah, barulah dia tenang dialam sana..." Ana.

"Wahhhh! Gobl*knya teman gue, hahahahah!" Irah pasrah dengan keadaan, mereka tertawa dan membuat Zia terbangun. Mereka berempat tegang melihat Zia. Mata Zia bersinar putih saat terbuka.

"Zi..zia kau dah bangun?" Soal Ikah.

Tiba-tiba Zia teringat kejadian tadi. Zia duduk.

"Hah! Aku kat mana?" Soal Zia, cahaya dimatanya pun hilang dalam satu kelipan.

"Kau kat bilik kesihatan lah geblekkk! Malah nanye, padahal sudah tau." Esya.

"Istirehat aja luh dirumah sono!" Irah menjeling.

"Aku boleh pulang?" Soal Zia.

"Kami dah bagitahu cikgu Jass, guru kelas kita tu. Katanya minta surat dari cikgu Velic dulu.." terang Ana.

"Heh! Cikgu tu, dia fikir kita menipu." Ikah tidak berpuas hati dengan keperibadian tegas guru kelas mereka. Seseorang menolak pintu, cikgu Velic datang sambil membawa selembar kertas..

"Cikgu Jass dah telefon mak kamu, sekarang kamu boleh berehat dirumah" Cg Velic.

Cikgu velic mengambil beg Zia dalam locer yang terletak disebelah lemari ubat lalu memberikannya pada Zia.

"Terima kasih cikgu." Ucap Zia dan mendapat senyuman serta anggukan kecil cikgu Velic.

Ketika Zia hendak keluar dengan bantuan kawannya, cikgu Velic bertutur.

"Zia, hati-hati." Zia menoleh mendapat anggukan cikgu Velic. Zia berkerut kening sebelum mengabaikan ucapan cikgu Velic.

(Jangan sesekali percaya dengan ucapan dia).
Suara cikgu Velic dalam mindanya.

Zia menoleh dengan perasaan terkejut. Cikgu Velic hanya tersenyum nipis.

Talepati???.

.

Zia pun pulang kerumah.....

.

.

.

Chapter>>

Missing Elementals | The Founding Power [Repair]Where stories live. Discover now