05 | dia adalah aku?

39 5 1
                                    

"Aku?"

Terbeliak mata Zia melihat cerminan dirinya berada di depan mata. Mata merah berlian seperti ruby dan rambut hitam panjang hingga mencapai lutut.

'Hahh? Itu? Aku??'

(Benar! Ini adalah kau) Suara yang muncul di mindanya

"What?! How do you do it? "

"Itu adalah telepati" Kritiya menjawap.

"Lagi satu, pergilah ke permata yang kau lihat di taman, dan petik bunga tersebut. Hanya kau saja yang boleh melihat bunga itu" Pesan Kritiya sebelum perlahan sosoknya menghilang.

Kemudian Zia terbangun dari tidur. Melihat sekeliling, Zia masih kat bilik kesihatan lagi.. 'Heh? Padahal aku nak sambung mimpi yang tadi.' Zia mengeluh hampah sebelum perlahan dia turun dari katil..

Krakk! Bunyi pergelangan kakinya..

"Wahhh.. sakitnya macam digigit tirex......"

Zia mengeluarkan air mata perihh. Silent scream!! 🔇

"¢}%#$&&$-$"

"Pulak! mcam mana nih??" Zia menepuk dahinya. Perlahan-lahan dia menggerakkan kakinya, kemudian berdiri..

Zia melangkah menuju ke depan pintu. Baru saja dia mau membuka pintu, tiba-tiba Yohan lebih dulu membuka pintu.

"?!" Kejut mereka serentak

"Kau, buat apa kat sini?" Zia tersenyum nipis melihatnya. Happy lah tewww.

"Aku ingat nak melawat kau, dan... Kau nak pergi mana?" Soal yohan sambil menarik earphones dari terus menyumbat telinganya.

'boleh tahan handsome juga ehh, si yohan ni.'

Yohan menjungkit kening sambil menatap Zia. Dia mendekatkan wajah ke telinga Zia yang masih berfikir merenungnya sambil menyentuh dagu dengan mata mengecil menatapnya. Fokus betul dia berfikir sehinggakan tidak menyadari keberadaan Yohan. "Nak pergi mana?" Bisik Yohan.

"Eh? Aku nak pergi tengok bunga tu." Jawap Zia, buat-buat tidak terjadi apa-apa. Zia tegang dengan mukanya memerah.

Yohan tersenyum nipis lalu menghulurkan tangan.

"Nape?"

"...." Dia berdiam.

'Takpa.. anggap aje dia bisu..' Zia menyambut hulurannya. Dengan pantas Yohan menggendong Zia. Kemudian serihan biru keluar mengelilingi mereka dan mengaburi pandangan Zia. Dalam sekejap meraka tiba di taman.

"hey?"

"Hm?" Yohan menyahut..

"TIADA CARA LAIN KE SELAIN GENDONG AKU HAH?!!." Bentak Zia.

"Wahh, sweet nya diorang, aku nak juga rasa digendong macam tu"
Suara salah seorang dari sekumpulan gadis yang lepak kat situ..

"Wahhh.. aku iri"

Bisik.....bisik.... Bisik

"Wahhh! Aku dengar ada suara ularlah!" Zia buat muka menyampah. Para gadis tadi berhenti berbisik.

Zia menjeling tajam. "Ini semua kau punya pasal lah!"

Yohan hanya diam tidak berkata apa-apa. Kemudian Yohan menurunkan Zia dengan hati-hati sehinggalah kakinya menyentuh tanah.

"Sayang pula kalau aku petik sekarang" Dia memandang bunga itu dengan muka monyok.

"petik dan tengok apa yang jadi"

"Kau nampak?" Soal Zia.

"Ye... Aku nampak... Sebab aku pun sama macam kau" Jawap Yohan acuh tak acuh. Zia terkejut mendengar jawapan yohan dengan senyuman tanpa sebab diukir dibibir.

'Tapi betul juga, sebelum sampai kat taman dia taliportasi tanpa mentera'

"Kawan-kawan kau juga ad-" Tak sempat yohan menghabiskan kata-katanya. Ada pula empat manusia berlari menujuh kearah Zia dan yohan..

"weiyy! Aku ingatkan kau hilang diculik manusia tadi..." Esya menongkat lutut. Ana menepuk lengan Esya lalu memuncungkan mulut menunjuk Yohan.

"kencan yak? Cieeeeeeee..." Irah.

"Dating pula kamu ya?" Soal Ikah sambil menepuk pelan bahu Zia. Zia hairan.

"Apa korang merepek ni! Aku cuma nak petik bungalah!." Ujar Zia dengan bersungguh sungguh. Ikah melihat sekeliling, namun dia tidak melihat satu pun di situ.

"Takde pun, ngaku jelah Cieeeee." Usik mereka.

(Katakan sesuatu yohan)
Zia menggunakan telepati.

(Tidak mau) balas Yohan..

Zia menegok Yohan. Yohan hanya tersengih melihatnya.

'cihhh dasar anak kambing!' makinya didalam hati.

(Hey! Aku dengarlah) Yohan..

Zia kehairanan mendengar suara Yohan dalam mindanya..

(Ingat kau je ke, yang boleh telepati)
Ujar Yohan..

"Anggap aje begitu.." Yohan sambil tersenyum miring. Senyuman yang penuh makna. Ternganga Zia dibuatnya.

"Oalah, bilang kek, dari tadi..." Ana buat gaya selambah.

"Zia ni, malu-malu lagi."
Esya.

"Iya, malu-malu kucing lagi." Ujar Irah dengan up down eyes.

Ikah hanya tertawa geli diikuti dengan mereka bertiga..

Ikah pun sama??? Hiksssss.
Zia senyum kesal sambil menaikkan kening.

Ana: aku dengan Esya nak ke kantin ni, kau ada nak kirim apa² tak?...
Soal Ana dengan senyum terukir diwajahnya..

"belikan aku susu kotak dan dua riceball."

Zia mengeluarkan duit lalu memberikannya pada Ana..

"Makan dua riceball , tapi badan kecil cam tuyul" Esya tertawa geli. Sedangkan Yohan menahan tawa di sebelahnya.

"aku ikut korang ke kantinlah, taknaklah ganggu si Zia dating."
Irah

"aku nak live tiktok kat sana"
Ikah menunjuk jari kearah taman yang dipenuhi bunga.
Maklumlah, tiktokers lah katakan.

"Bye Zia, nanti kami datang balik. Btw semangat..."
Ana melambaikan tangan.

Zia hanya buat-buat tahu saja dengan ayat terakhir ana..
Mereka pun pergi..

Pukk!!

Zia menepuk kuat lengan Yohan. oleh kerana Yohan lagi tinggi dari Zia lengan pun jadilah. Tapi Yohan tetap berdiri tegap seolah-olah tidak terjadi apapa.

Heh! Sok kuat.

"sekarang kita pasanganlah kan" Ujar Yohan dengan nada menyoal.

"hahaha, kepala hotak kau pasangan. Aku dah ada crush..."

'yahh walaupun tidak se handsome yohan'. Bisik hati Zia..

"crush je pun bukan boyfriend kan..." Ujar Yohan dengan selambah..

Ucapan yohan membuatnya sedikit sedih. Yelahh, ada betulnya juga, dia bukannya suka pun dengan aku.

Zia memandang redup bunga itu dengan perasaan yang tidak terungkap.

" walau begitu.... Aku happy tengok dia dari jauh..."

.

.

.

.

Next bab!..

Missing Elementals | The Founding Power [Repair]Where stories live. Discover now