Seorang wanita berdiri dikegelapan dan tubuhnya depenuhi tali yang mengikat dirinya. Wanita itu seperti sedang dikurung. Satu sihir bewarna putih datang kepadanya.
"Hm? Dia datang? Bukankah aku sudah menyuruhnya untuk tidak datang ke dunia ini lagi? Ba-bahaya kalau dia terus berada disini"
Wanita itu meronta untuk melepaskan tali yang mengikat dirinya.
'entah apa yang difikir oleh perempuan itu sehinggakan dia datang kembali. Kalau, orang itu perasan hancurlah dunia ini. Pengorbanan aku selama ratusan menetap ditempat yang tidak bercahya ini akan sia-sia!'.
Dia menarik dirinya sehingga tali besar terikat dilehernya terlepas.
"Ha! Hahaha, Memang sukar untuk aku melenyapkan kutukan ini ya?"
Semua tali yang menghalang dirinya bergerak terlepas, namun dia tetap tidak ada cara untuk keluar dari situ.
"Aku fikir, jika terlepas dari ikatan aku bisa keluar dari sini"
Wanita itu terduduk lemah lalu memaut lututnya.
"Pastikan kau tetap hidup, syu."
.
.
.
.
"Ibu!"
Brakk!!
Dausen menggeser kasar pintu ala jepang itu lalu memasuki ruang baca ibunya tanpa mengetuk pintu. Terlihat sosok si ibu duduk dibangku ditepi tingkap, serta meja bulat berdiri didepannya.
Zulen memandang ibunya dengan wajah terkejut. Takutnya dia membuat si ibu marah kerana kurang sopan.
"Ada keluhan?" Soal inah sambil memegang cawan ala lady zaman terdahulu. Duduknya tegak dan begitu anggun gayanya.
Zulen dan dausen meneguk liur apabila melihat raut wajahnya yang kosong itu.
Mereka pun duduk dibangku kosong yang bertentangan dengan jendela.
"Ibu! Betulke zia pergi dunia lain? Bukankah pergi ke dunia lain tu perlu korbankan jiwa suci?" Raut wajah zulen penuh kerisauan.
Inah mengangguk lalu meletak semula cawan yang dipegangnya tadi keatas meja.
"Tapi ibu-"
"Adik kamu tu dah tak polos macam dulu, dia dah banyak belajar tentang sejarah sihir secara diam-diam. Walaupun dia tak beritahu, ibu tahu.." ujar inah memotong keluhan zulen.
Mereka terdiam.
"Ibu juga nak kesana, tapi...." Inah sayu memandang kearah jendela.
"Ibu sedih?" Soal dausen dengan perasaan serba salah
"Ibu kamu tak sedih, cuma dia dah berjanji dengan kawan lamanya didunia itu"
Dausen dan zulen memandang kearah suara yang tidak asing.
Dan ternyata ayahnya sudahpun duduk dimeja kerja sambil membaca majalah harian menggunakan kacamata. Akemi dengan muka kosong beralih pandang kearah computer kerjanya lalu menekan kunci huruf tanpa ada kesalah ejaan.
Sikap akemi yang serius menekan kunci huruf itu memang mirip dengan zia. Mereka berdua minat bab manaip pc ni.
"Maksud ayah? Perjanjian apa? Kenapa kena buat perjanjian? Dan kenapa ibu sampai tak boleh pergi sana? Ayah dan ibu kena buang ke?" Bertubi-tubi dausen menyoal.
Akemi hanya melepas keluh. Menengok dua anaknya itu bersilih ganti.
"Kau berdua ni wartawan ke?" Soal akemi dengan kening dijungkit. Inah hanya tertawa kecil, kacak pula melihat suaminya bersikap begitu.
YOU ARE READING
Missing Elementals | The Founding Power [Repair]
PovídkyZia merupakan seorang gadis yang bersekolah di smk pecinta alam. Dia dulunya seorang pendiam dan apa yang ingin dikatakan lain pula yang keluar dari mulutnya, malah ayatnya membuat orang yang mendengar menjadi kebingungan dan salah faham. Dia mempun...