Beberapa hari sudah berlalu, mama masih mengarah supaya aku tinggal di rumah agam ini. Ketika aku sedang bersiap-siap untuk pergi ke kerja, Xavier menerjah bilik.
"Hey Raf! I heard that mama still demand you to stay here right? Wanna know the reason why?" Dia tersenyum sinis dan menapak masuk ke bilik. Aku yang sedang memakai tali leher hanya menggeleng kepala.
"No need to, whatever the reason is I don't care" Xavier mengangkat kening. "You sure? Cause the reason is quite interesting" Kini dia melabuhkan punggung ke katil aku dan meletakkan tangan ke dagu.
Aku melarik mata ke jam dinding. "Later-later. Aku dah lambat ni" Aku meninggalkan dia keseorangan di dalam bilik dan turun ke ruang tamu. "Oh Raf, you're seriously going to regret not hearing my story"
Datok Tengku Iskandar sedang berada di ruang tamu, seperti menunggu ketibaan aku. "Ayah, Raf pergi kerja dulu ye?" Aku berjalan dengan perlahan sambil mata ayah sedang merenung tajam.
"Raf, sini kejap. Ayah nak ajak borak dengan kamu" Langkah aku terhenti dan berpaling ke ayah. "Ada apa tu ayah? Raf lambat sangat-sangat dah ni. Balik nanti boleh?" Aku tersengeh-sengeh. Biasa kalau ajak borak ni mesti pasal kahwin. Tak naklah aku.
"Okay, have a good day at work son" Phew, nasib. Laju-laju aku berlari ke arah pintu rumah dan mencapai kunci kereta. "Haih, anak siapalah tu. Suka sangat lari sana sini" Ayah mengeluh halus.
"Anak ayahlah, dulu kan ayah suka lari juga. Lagi-lagi lari rumah dengan perempuan lain" Xavier tergelak apabila ayah menyikunya. "Mulut tu kalau ayah cili nanti baru tahu kamu. Dah pergi main jauh-jauh. Sakit hati ayah ni"
Aku tiba di tempat kerja dan melihat Michael yang duduk dengan selesanya di kerusi pejabat aku. Aku mengetuk pintu bilik dengan kuat. "Kau tak reti cari tempat lain ke? Tuan kerusi tu dah sampai ni"
Michael yang sedang husyuk bermain dengan jam pasir aku tersentak. "Eh, sejak bila kau sampai? Bagi salam dulu tak boleh ke?" Lah, sejak bila dia ni kesah pasal salam? Biasa terjah je rumah aku tu.
"Oh sorry, Assalamualaikum Encik Aiden Michael. Pardon this humble guy intrusion but please move away from my chair" Aku berjalan ke arah kerusia itu dan memusingkannya. "Ehh kau buat apa ni Tengku! Stop stop!"
Makin laju aku memusing kerusi itu. "Duduklah lama lagi. Best kan?" Aku tersenyum manis. Hmm manis sangat-sangat. "Okay okay. Aku keluar, aku keluar!" Pantas dia bangun dan lari ke arah pintu bilik.
"Nanti aku datang semula tau. Bye Tengku!" Dia melambai sebelum keluar. Kawan aku kutip dari manalah ni. "He seriously just come in as he please" Aku mengeluh.
"Kalau tak silap aku, hari ni kena jumpa client yang mintak banyak demand tu?" Aku melihat kalendar di atas meja yang sudah ditanda bulat pada tarikh hari ni.
Tetapi, bagaimana aku hendak menelefon pelanggan itu? Aku hanya tahu tempat pertemuan tetapi tidak mempunyai nombor dia. Aihh lantaklah. Pergi ajelah dulu.
Aku tiba di D'Arte Museum, tempat yang cukup terkenal . Ini merupakan tempat perjumpaan untuk membincang tentang bangunan 4 tingkat yang diminta untuk dibina. "Aku terlajak awal sangat ke datang? Mana client tu?"
Aku berjalan di sekeliling musium sambil menunggu pelanggan itu. Semua lukisan di situ sangat mengkagumkan. Cuma, ada satu lukisan yang menarik perhatianku.
YOU ARE READING
His Angel | C
Romance𝓒𝓱𝓪𝓹𝓽𝓮𝓻 -his pov 𝕮𝖍𝖆𝖕𝖙𝖊𝖗 -her pov Tengku Rafael, lelaki yang akan berkahwin dengan wanita yang tidak dikenali. Berkahwin secara paksa. Sehabis boleh menolak perkahwinan itu berlaku. Tetapi, sudah ditakdirkan penjodohan mereka. Setelah...