PART 17

1.9K 73 1
                                    

PINTU rumah dibuka dan Hyura segera menyalami tangan mama papa dan mama papa mertua nya.

"Meh lah masuk." Jemput Hyura dan mereka mengatur langkah masuk ke dalam rumah.

"Mana suami kamu Hyura?" Soal Mama Humaira.

"Dekat atas rasanya, abang!" Panggil Hyura dan tak lama itu sosok tubuh Airel datang menuruni tangga.

"Ma pa." Disalam tangan mereka semua. Mereka mula duduk di sofa ruang tamu.

"Sebelum datang tadi sempat kami singgah beli lauk makan tengah hari." Ujar mama Aerisya.

"Susah susah pula beli lauk." Hyura ukir senyuman nya.

"Apa susah pula. Kasihan dekat kamu nanti nak masak dah tangan terseliuh. Tu macam mana masih sakit ke atau dah boleh gerak?" Soal Papa Zen. Papa kepada Hyura.

"Dah boleh gerak dah. Tak sakit sangat." Kata nya.

"Jom Aeris kita pergi hidangkan lauk makan tengah hari." Ajak Mama Humaira dan mereka dua bingkas bangun.

"Saya pergi dapur dulu." Airel pandang isterinya yang turut mengatur langkah ke dapur.

"Ha Airel, papa nak tahu isi hati kamu." Berkerut hairan dahi Airel. Dah kenapa nak tahu isi hati pula ni.

"Dah boleh terima anak papa ke belum? Kami tahu yang kami satukan kamu berdua tanpa ada perasaan cinta." Aduh, berat soalan ni. Airel berdehem seketika.

"Maaf lah kalau jawapan Airel ni macam buat papa terasa. Sejujurnya Airel masih belum terima Hyura sebagai isteri Airel tapi Airel cuba untuk sayangkan dia dan terima dia." Ujar Airel penuh teratur kata kata nya. Risau pula jika dia mengeluarkan kata kata yang menyakitkan hati.

"Tak apa papa faham tapi papa minta, cuba la ya terima dia sebagai seorang isteri. Lagi satu papa nak minta tolong kamu untuk selalu tanya keadaan si Hyura tu. Dia apa apa masalah selalu sangat diam. Terasa, marah semua diam ja." Papa Zen seakan berharap pada Airel.

"Dia tak suka meluah ke?" Papa Zen mengeluh perlahan.

"Dulu dia rajin bercerita tapi kami selalu salahkan dia sehingga dia meningkat dewasa dia dah kurang nak bercerita. Kalau ada masalah, dia termenung. Kami cuba bawa dia jumpa pakar tapi doktor cakap dia okeyh ja cuma dia kurang nak bercerita." Airel menganguk kepalanya tanda faham.

"Bahaya orang macam ni selalu pendam nanti makan diri sendiri." Ujar Papa Ezzian. Airel terdiam seketika.

"Jom kita ke meja makan." Ajak Hyura dan mereka bingkas bangun. Lengan Hyura ditarik oleh Airel.

"Biar aku suap kau nanti apa pula mama papa cakap kalau kau makan sendiri." Bisik nya dan bahu Hyura dipeluk dari tepi.

"Selalu Hyura makan, Airel suap ke?" Soal Mama Aerisya. Jejaka itu menganguk.

"Ya Airel suap tak akan la Airel nak biar isteri Airel makan sendiri. Kan tangan kanan dia sakit." Kata nya dan mereka tersenyum. Hyura yang melihat wajah ceria mereka itu rasa bersalah. Kalau mama papa tahu hal sebenar pasti kecewa dengan sikap Airel.

Kan bagus kalau Airel bersikap seperti ni di belakang mama papa. Tapi apakan daya, di depan mereka saja Airel akan bersikap seorang suami yang penyayang.

TUAN AIRELWhere stories live. Discover now