"Tolong la Airel, lepaskan Syu. Kasihan lah dekat Aunty." Aunty Syira merayu pada Airel namun jika nama nya Tuan Airel memang hati nya keras bak batu.
"Keputusan saya muktamad dan tak akan ada sesiapa boleh halang." Tegas suara nya walaupun Aunty Syira menangis tapi apa dia kesah?.
Tuan Airel bangun untuk keluar seketika bagi menjawab panggilan. Aunty Syira pandang wajah Hyura.
"Hyura tolong la pujuk suami kamu. Aunty tahu kamu ja yang boleh tolong." Hyura berasa kasihan pada Aunty Syira. Sudahla dia mempunyai seorang saja anak.
"Nanti Hyura cuba ya." Nafas ditarik dalam dan dia bingkas bangun untuk berjumpa dengan si suami.
"Abang. Tak boleh ke abang bagi Syurina peluang kedua? Mana tahu dia dah serik?." Airel menoleh memandang wajah isterinya.
"Peluang kedua untuk kau meninggal terus?! Look at my eyes Hyura! She want to kill you! You still can't see hm?." Tajam renungan Airel pada si isteri.
"Tapi abang, kasihan dekat Aunty Syira dia tak ada peneman." Airel tergelak sinis.
"Peneman? Habis tu uncle Anuar tu siapa?. Listen here Hyura. Jangan disebabkan perasaan kasihan yang ada dalam diri kau, nyawa kau sendiri yang melayang. Aku buat semua ni sebab aku sayangkan isteri aku!" Hyura pandang anak mata suami nya yang jelas menahan amarah nya.
"Aku tak kesah kau nak cakap aku ni pentingkan diri sendiri. Aku pun tak nafikan, i am selfish! But think Hyura! I do this because i love you!." Pipi itu diusap sayang, Hyura memeluk tubuh sasa si suami.
"Aku tak nak kau sakit lagi Hyura. Aku nak bahagiakan kau, itu janji aku." Belakang kepala si isteri diusap perlahan.
"Saya minta maaf sebab buat abang marah. Thankyou for what you have done." Hyura ukir senyuman dengan kepala melentok di dada tegap Airel.
"You are my priorities." Airel leraikan pelukkan dan dagu tu dipegang lalu didonggakkan agar memandang nya.
"Abang minta maaf sebab tak curahkan kasih sayang dan cinta abang dekat sayang. Abang pernah cakap yang abang tak akan bagi sikit pun cinta dekat sayang tapi Allah lebih tahu isi hati hamba dia. Disebabkan ego, kata kata tu makan diri abang sendiri." Ibu jari mengusap pipi gebu si isteri.
"Tak apa lah abang. Benda dah lepas lagipun saya dah maafkan dah semua kesalahan abang selama ni." Tangan si suami yang berada di pipi dipegang olehnya.
"Thankyou sayang. Jom kita pergi dating." Tergelak Hyura mendengar ajakkan Airel.
"Hyura masuk dalam sekejap jumpa Aunty." Airel menganguk dan memandang pemergian si isteri.
AIREL membawa isterinya ke sebuah tempat port lepak. Ramai pasangan dan ahli keluarga yang berada di situ.
Port itu berdekatan dengan pantai dan mereka mengambil tempat duduk di sebuah meja kayu.
Hyura menghirup air coconut shake nya bagi membasahi tekak. Mata tidak lepas memandang ke arah pantai dan orang ramai.
Airel pula sedang mengambil gambar isterinya secara random. Jangan fikir dia tak romantik eh. Malas nak tunjuk.
Hyura menongkat dagu dan tersenyum memandang kanak kanak yang sedang bermain buih.
"Eh eh adik." Kanak perempuan itu berlari ke arah Hyura dan memberikan gula gula.
"Auu comel nya." Di angkat tubuh kanak perempuan itu.
"Maafkan anak saya ya. Dia memang macam ni pantang nampak orang, ada ja dia nak bagi apa yang ada dekat tangan." Hyura tergelak kecil.
"Tak apa lah akak. Anak siapa nama? Comel ja." Hyura pandang wajah wanita tu.
"Darlina. Tak apa ke akak minta awak pegangkan sekejap? Akak nak beli air sekejap." Hyura menganguk kepalanya dan setelah ibu kepada Darlina pergi membeli air, Hyura memicit pipi itu.
"Comel kan dia abang?" Airel pandang budak perempuan dalam pelukkan isterinya.
Tangan nya terhulur untuk mencubit pipi Darlina. Wajah Darlina berkerut dan dia menyorok wajahnya di dada Hyura.
"Dia tak nak dekat abang la." Tergelak Hyura apabila Airel menjeling.
"Akak antikk." Mata bulat Darlina memandang wajah Hyura.
"Hm? Akak cantik? Aloo so cute." Dilihat ibu Darlina sudah datang semula dengan tangan memegang plastik yang terdapat botol air dan keropok.
"Jom sayang, papa dah tunggu dekat sana." Darlina di ambil dan didukung.
"Terima kasih ya jaga anak akak. Akak Mawar, adik?" Hyura menyambut huluran tangan Mawar.
"Sama sama. Saya Hyura dan ni suami saya Airel." Mawar menghadiahkan senyuman manis dan meminta diri untuk pergi.
"Kau nak baby?" Hyura menoleh ke arah si suami dan wajahnya berubah tona.
"Kalau kau nak jom." Hyura menampar tangan Airel.
"Apa abang ni. Duduk!" Airel duduk semula dengan wajah yang tidak bersalah.
YOU ARE READING
TUAN AIREL
Roman d'amourTuan Airel. Jika lelaki lain bermulut manis, berbeza pula dengan dia yang bermulut puaka. Apa saja yang keluar dari mulutnya pasti terasa sehingga ke dasar hati. Dia dinikahkan dengan seorang gadis yang mampu menahan segala kata kata yang menyakitka...