29.

108 18 3
                                    

Joel

Laitan mustan solmion ja kuulen kun alakerrassa on kauhea härdelli meneillään. Vilkaisen itseäni peilistä ja alan laittamaan hiuksiani kiinni. Alakerrasta alkaa kuulumaan Aleksin ja jonkun miehen puhetta.

Otan lasihyllyltä oman hajuveteni ja suihkautan pari kertaa. Vilkaisen itseäni vielä nopeasti peilistä ja nyt olen valmis. Vain puvuntakki enää puuttuu. Kävelen portaat alas ja Iiris juoksee ohitseni.

Tommin perhe tuli meille todella aikaisin aamulla ja jää myös yöksi juhlien jälkeen. Kaikilla on juhla-asut jo päällään ja lähdön hetki koittaa pian. Aleksista en ole hetkeen nähny vilaustakaan.

Takapihan ovi on auki ja ulkoa kuuluu naurua. Se on hyvin tuttu. Astelen terassille, joka on koristeltu niin kauniiksi, että ei itseltä olisi onnistunut. "Ai, sä kulta tulit" Aleksi sanoo ja tasaa hengitystänsä.

Seisoskelen kädet taskussa Aleksin vieressä ja katson päästä varpaisiin tuota salskeaa nuortamiestä. "Joel, tässä on Juuso, joka valokuvaa rippijuhlat ja Juuso tässä on aviomieheni Joel" Aleksi esittelee.

Pitkin hampain tervehdin häntä ja palaan sitten heti takaisin sisälle. Kävelen kaikkien ohitse sekä menen etuovesta ulos. Otan puvun housujen taskusta yhden sikarin sekä sytkärin ja sytytän sen.

——

"Mä luulin, että oot lopettanut polttamisen jo kauan aikaa sitten" kuulen Tommin sanovan. Huokaisen ja puhallan savut suustani ulos. Tommi kaivaa taskusta tupakka-askin ja ojennan hänelle sytkärin.

"Joskus tulee polteltua" sanon tuolle miehelle pitkän hiljaisuuden jälkeen. Tommi nyökyttelee päätänsä ja puhaltaa itse savut ulos. "Ymmärrän.." hän vastaa ja vedämme keuhkot täyteen savua.

Aleksi ja Juuso ilmestyvät etupihalle ja perässä tulee tämän päivän juhlakalu. Kaspianillakin on puku sillä kohta lähdetään kirkkoon. Tuo salskea ja lipevä mies alkaa ottamaan kuvia meidän pojasta.

Aleksilla näyttää olevan hauskaa hänen seurassa kun noin naurattaa. Kiristelen hampaitani ja inhotus sen kuin vain kasvaa sisälläni. "Iskäää!" Iiris huutaa kun hän juoksee talon nurkalta Tommin luokse.

Tommi tumppaa tupakan maahan ja kyykistyy oman tyttönsä eteen. "No mitä?" hän kysyy hymyillen sekä alkaa hieman siistimään tuon tytön hiuksia. Olivia ja Oliver sekä uusin tulokas tulevat ulos.

"Tommi, voisit oikeesti lopettaa tupakan polton"tuo musta hiuksinen nainen sanoo. Katselen Aleksia kun tuolla tuntuu olevan hauskaa Juuson kanssa. Tommi katsoo minua ja dumppaan sikarin maahan.

——

Istun Aleksin vieressä kirkossa sekä meidän tyttö on minun toisella puolella. Sen jälkeen on Aleksin äiti ja minun vanhemmat. Toisella rivillä on Aleksin siskon perhe sekä myös Tommin perhe.

Jossain päin kirkkoa pitäisi olla myös Olli, Joonas ja Niko. Ollin perhe ei osallistu kirkkoon mutta tulevat sitten juhliin. Muitakin vieraita on jotka eivät ole nyt kirkossa mutta juhliin ottavat osaa.

Kirkon ovet aukeavat sekä nuoret kävelevät valkoiset albat päällään kirkon etuosaan istumaan. Omat rippi ajat alkavat muistumaan mieleen. Niitä en kyllä edes halua muistella. Kamalaa aikaa.

Haukottelen ja katselen käsiäni. Tilaisuus alkaa olla jo lopuillaan. Onneksi. On luettu uskontunnustus ja kuunneltu erilaisia virsiä. Kummit kävivät tietenkin siunaamassa ja ehtoollinen vedetty naamaan.

Olen aivan helvetin tylsistynyt kirkossa ja enää edes juhlat eivät nappaa. Lipevä nuori mies pyörii juhlissa ja pilaa tunnelman. Konfirmaation jälkeen siirrytään ulos ottamaan kuvia ja juttelemaan.

Siirryn hieman sivummalle polttelemaan sikariani ja saan taas Tommin seuraksi. "Ei sulla oo mitää syytä olla Aleksista mustasukkainen" tuo sanoo. Katselen nauravaa Aleksia ja Juusoa. Jaa ei ole vai?

——
Ei mitään muistikuvia konfirmaation kulusta kun omasta on liian kauan aikaa!🥹

Family Life (2) || Aleksi x JoelTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang