"Wees aardig voor anderen ook al zijn zij dat niet voor jou"
Tranen liepen over de wangen van Aya en ze kon ze gewoon niet meer tegenhouden. Niet dat ze door ook maar enige moeite voor deed. Ze wist niet wat haar erger van streek maakte. Dat ze nog voor één keer, een laatste keer, een inkijkje kreeg in het leven van Zayd of dat Kjell al die tijd tegen haar had gelogen.
Verdorie het was dat laatste. Dat zorgde voor een enorme steek in haar hart.
Wordt haar rots in de branding
En natuurlijk had Kjell dat voor haar gedaan want hij was loyaler dan de braafste labrador. Het deed pijn dat iedere liefkozing, iedere maaltijd en iedere kus die ze van Kjell had gekregen alleen hadden plaatsgevonden omdat haar overleden broer dat aan Kjell had gevraagd.
Ze moest hier weg. Ze moest weg uit dit appartement wat omhuld werd met de geur van Kjell. Ze moest zichzelf bij elkaar zien te rapen. Haar spullen pakken en vervolgens maken dat ze hier weg kwam.
Binnen vijf minuten had ze al haar spullen bij een geraapt en in haar tas gepropt. En zelfs dat voelde gek. Alsof ze zo'n belangrijk deel van haar leven in slechts vijf minuutjes kon uitwissen.
Ze wilde niet naar huis want daar had ze te veel herinneringen samen met Kjell. De eerste keer dat hij haar opzocht, hun eerste kus, de eerste keer blijven slapen. Elke herinnering deed zo verdomd veel pijn.
Waarom had Zayd in vredesnaam aan Kjell gevraagd om voor haar te zorgen. Ze was nog maar amper over zijn verlies heen of haar hart was alweer opnieuw gebroken.
Ik ook van jou Aya
Ze kon de fluistering van zijn stem nog zo weer terug halen. Op dat moment had ze hem volledig geloofd. De jongen waar zij verliefd op was hield ook van haar. Vaak genoeg was dat anders geweest. En daarom voelde het nu ook zo speciaal.
Niet langer was er een reden om jaloers te zijn op Posie en Noussair, want ze had diezelfde liefde voor Kjell gevoeld.
Dat die woorden gelogen waren en hij het enkel zei omdat zij hem hetzelfde had gezegd, deed pijn.
Aya probeerde te kalmeren maar die pijn op haar borst voelde echt. Haar handen trilden toen ze haar tas pakte en haar autosleutels. Toen ze de deur van Kjell zijn appartement achter zich dicht trok voelde het veel te definitief. Maar ze kon daar gewoon niet blijven.
Minutenlang bleef ze in de auto door de voorruit staren. Heel even sloeg de vertwijfeling toe. Misschien moest ze binnen gewoon op Kjell wachten. Wat nou als hij een verdomd goed excuus had.
Maar al snel realiseerde ze zich dat ze beter verdiende. Ze wilde een vriend die volledig voor haar ging en niet enkel omdat haar overleden broer hem een duwtje in de juiste richting had gegeven.
'WAT EEN LUL' Posie gaf Aya een complete bak vanille ijs aan terwijl ze even daarvoor al een schaal donuts op de tafel had gezet.
'Ik snap gewoon niet waarom hij dit gedaan heeft. Ik dacht echt dat hij serieus was met jou.'
'Dat dacht ik ook' fluisterde Aya. 'Ik denk dat hij Zayd zijn woorden om voor me te zorgen iets te serieus heeft genomen. Je kent Kjell. Als hij iets beloofd dan doet hij dat.'
Posie schudde gefrustreerd haar hoofd en wenkte naar de bak met ijs. 'Wil je nog meer? Een andere smaak? Of worstenbroodjes misschien, die moet ik dan even in de oven doen.'
Aya schudde haar hoofd. 'Nee, ik ben oké.' Dat dacht ze tenminste. Ze was nog niet compleet ingestort en dus was dat nog altijd oké.
Posie liep naar de bank en kroop tegen Aya aan. Met de afstandsbediening in haar hand scrolde ze door Netflix heen. 'We gaan een paar foute kerstfilms kijken, want dat helpt altijd.'
Tegen het einde van de week werden er een aantal dingen duidelijk. Kjell was thuis gekomen en had de brief aangetroffen op de keukentafel. Niet dat zijn aandacht daar meteen naar toe was gegaan. In de haast die Aya had om te vertrekken was ze vergeten de oven uit te zetten.
De broodjes hadden compleet verkoold in de oven gezeten en de kamer zag mistig van de rook. In eerste instantie had Kjell gedacht dat Aya wellicht te veel rook ingeademd had en ergens op de grond lag. Angstig was hij alle kamers bij langs gegaan maar nergens had hij haar aangetroffen. Bij het zien van de brief op de keukentafel viel het kwartje.
De eerste telefoontjes kwamen binnen toen Aya de tweede kerstfilm had afgekeken met Posie. Ze had ze rechtstreeks naar haar voicemail gestuurd. Maar toen na de derde kerstfilm nog steeds telefoontjes van Kjell binnen kwamen had Posie voorzichtig geopperd of ze de telefoon niet op moest nemen. Hierop had ze enkel haar hoofd geschud.
Noussair had bij binnenkomst zijn vriendin beloofd om zijn mond te houden over dat Aya bij hen was. Maar halverwege de middag en tientallen gemiste oproepen later kon hij het niet meer aan en ging hij naar het appartement van Kjell. Niet veel later hielden toen de telefoontjes naar Aya op. Ondanks dat ze geen van die telefoontjes wilde beatwoorden deed het wel pijn dat Kjell het na een paar uur al opgaf.
Het andere dat duidelijk werd was dat je altijd op je familie kon terug vallen. Omdat ze het liefste haar eigen huis wilde ontwijken, kon ze bij Nourdin slapen en haar moeder had deze week maar liefst drie van haar lievelingsgerechten gekookt.
Ze miste Kjell in alles wat ze deed, maar het leven ging door. Afgelopen week had ze het gesprek met dokter Joost gehad. Waar ze bang was voor de tijd die ze alleen met hem door moest brengen, was dat nergens voor nodig geweest.
Het gesprek was kort geweest maar wel professioneel. Dokter Joost wees haar erop dat ze zich ziek had moeten melden op de dag dat ze niet was komen opdagen en zij had dit direct beaamd. Vervolgens kwam er een spoedgeval binnen en was het gesprek al snel afgelopen. Aankomende week ging de tentamenweek van start wat betekende dat haar stage voor een tweetal weken stopgezet werd zodat de studenten zich volledig konden focussen op de examens.
JE LEEST
Hou Je Me Vast
ChickLitDeel 3 van de Speel en Overwin Serie Aya is kapot wanneer ze hoort dat haar oudere broer Zayd is omgekomen in Syrië tijdens zijn militaire missie. Ze vindt troost bij Kjell, de beste vriend van haar broer. Kjell houdt haar vast terwijl de rest van...