CHAPTER 15 : ACCEPT

143 12 0
                                    

"That movie was great

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"That movie was great. No wonder cerita itu tengah hype dekat media sosial."

Eli tersenyum sambil mengangguk kepala. "Betul. We can get a lot of moral value from that movie. Tapi itulah... awal sangat staff itu buka lampu pawagam. If you tak mention ada lagi scene after credit, maybe I dah keluar pawagam. Thanks for that. If not, maybe I akan terlepas Riley's dark secret."

"No problem. Everything for my queen. By the way, let me carry that gift. Kasihan you banyak barang kena angkat. Dah lah baru balik kerja. Mesti lenguh badan." Habis je ayat, aku terus hulurkan tangan untuk ambil hadiah-hadiah itu. Eli juga tak cakap banyak dan serahkan padaku.

"Makan popcorn with soft drinks tak mengenyangkan. Lets go grab some dinner." Ajakku.

'Harap-harap Eli nak. Nak spend masa lebih lama dengan dia.' Pintaku dalam hati.

"Sure. But I will pay for the meal."

"A big NO. Im asking you out. By right, Im the one who should spend money for this night. Not you."  Tolakku.

"Tapi you dah belanja I tengok wayang and popcorn semua. I rasa tak sedap if you je spend duit."

"But Im happy to spend it on you." Celahku.

"I rasa macam tak sedaplah. Sebab I pun jana duit sendiri and I could afford to buy you some meal. Even kita keluar dulu-dulu pun, you insist nak bayar semuanya. Let me treat you for once. Please..." rayunya. Eli dah buat kasihan.

'Macam mana aku nak lari ini? Dia minta aku buat something yang bercanggah dengan prinsip hidupku, iaitu mewahkan dia. Eli tahu aku akan turuti segala kemahuan dia. Lagi-lagi dia guna taktik licik, buat muka sedih macam puss in boot, confirm aku akan K.O. Tapi... ini kehendak Eli, siapa aku nak cakap tidak?'

"Okay. As long you're happy." Ucapku mengaku kalah.

Wajah Eli kembali berseri malah makin lebar senyuman dia. Aku mengalihkan pandangan ke tempat lain. Jantung aku macam nak terkeluar.

Honestly, aku tak boleh nak sorokkan kegembiraan aku. Rasa nak tersenyum kambing sahaja. Sukar rupanya nak kekalkan wajah cool kalau bersama insan yang kita cinta. Kalau boleh aku nak berlari sambil berteriak dalam mall dan mengatakan aku bahagia.

'Bertenang Ben. Dont make her scared because of your over excited.' Bisik hatiku.

*FAST FORWARD

Kami memilih untuk bersantap di Mee Tarik Warisan Asli. Pada mulanya, Eli agak keberatan kerana dia mahu belanja aku makan di tempat yang lebih mahal dan grand. Katanya, mungkin tempat itu tak kena dengan taste bud aku.

Tetapi bukan itu kehendak aku. Aku berulang-ulang kali cakap aku betul-betul teringin nak makan disitu. Barulah dia mengalah. Dia mungkin tak sedar, aku tak pernah kisah aku makan apa selagi adanya dia bersamaku. Telur dengan kicap pun aku boleh bedal sampai 2 pinggan nasi.

Heart BeatWhere stories live. Discover now