CHAPTER 24 : EVENT

267 13 1
                                    

Bibirku sampai naik kering greet every partner and competitor Airen company disamping Adeline

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Bibirku sampai naik kering greet every partner and competitor Airen company disamping Adeline. Ini belum termasuk lenguh otot saraf muka dek kerana terlampau lama mengukir senyuman pada semua orang yang datang ucap selamat.

Langsung tiada masa nak berehat. Lepas dah sapa orang itu, Adeline akan terus bergerak dan sapa orang seterusnya. Aku sampai naik heran mana dia dapat kekuatan untuk tersenyum sepanjang masa. Jauh berbeza dari diri dia yang biasa. Disebabkan perbualan banyak dilakukan oleh Adeline, jadi aku ada masa untuk bertenang.

Dari kejauhan aku dapat menangkap kelibat Ben yang kesana sini dengan Auntie Zara dan Auntie Laira. Disebabkan Auntie Laira bukan manusia yang mesra alam, Ben dan Auntie Zara yang jadi person in charge spoke to others on her behalf. Kadangkala aku bermain mata dengan Ben.

"Eve... can you take another drinks for me?"

"Baik boss." Ucapku menurut perintah. Aku turut mengambil gelas kosong yang berada di tangannya dan terus ke meja minuman.

Setelah kejadian malam itu, aku sejujurnya masih tak berani memandang tepat wajah Adeline. Aku tak tahu dia sedar ke tak. Sedangkan dia, berperangai normal seperti tiada apa-apa berlaku.

Cuma yang pelik, dia mulai jaga jarak dan batas percakapan denganku. Tiada lagi gurauan intim seperti kebiasaannya. Dia juga tak lagi panggil aku dengan perkataan 'dumb', 'old', 'monopause' or 'child alike'. Aku gembira dengan perubahan itu tetapi entah mengapa, jauh disudut hatiku, aku inginkan dia yang dulu.

Satu sahaja perlakuan dia masih sama. Dia akan tidur memelukku macam koala dan membenamkan wajahnya di leherku. Time itu sahaja dia berkelakuan seperti dirinya. Banyak kali aku tergerak hati nak bertanya kenapa dia berubah tetapi aku tahan sebab dia pun kelihatan sibuk menyiapkan event ini. Aku harap tamat sahaja hari ini, dia akan berkelakuan seperti biasa.

"This your drink boss."

"Thanks Eve." Ucapnya. Kemudian dia kembali berbual dengan tetamu yang hadir. Aku harap masa berlalu dengan cepat. Nak balik...

*FAST FORWARD

"I built this company solely because its my wife wish and not because I wanted. Dia impikan kehidupan yang serba cukup tanpa perlu memikirkan tentang masalah kewangan. So, of course as a good lover, I need to make sure what she dream of can be come true. If I fail, maybe dia takkan kahwin dengan I and takkan wujudlah my 2 alphabet child. Right?" Ucap Auntie Laira dan disambut gelak tawa dari tetamu yang lain.

"I dah run this company for 36 years dengan bantuan dan kerjasama semua staff. Without you guys, company ini takkan berdiri semegah ini. Selaku pemilik syarikat, I nak mohon maaf untuk segala pahit jerih you guys lalui sepanjang berkhidmat disini and terima kasih kerana masih kekal setia bersama company ini. Sebagai tanda terima kasih I pada semua, bulan ini, setiap kakitangan syarikat mahupun kontrak yang bekerja di sini akan diberikan bonus 5 bulan." Habis je ayat, terus bergema sorakkan dari semua staff termasuklah aku. Gila kau... 5 bulan bonus itu.

Heart BeatWhere stories live. Discover now