"After this, ada nak singgah mana-mana lagi?" Soalnya sebagai pembuka bicara.
"No." Balasku pendek.
"Nanti I hantar balik apartment."
"What about my car?"
"I hantar you pergi kerja esok."
"Okay."
Kembali sunyi diantara kami. Bosannya lahai sementara menunggu makanan ini. Jadi mataku banyak meliar kesemua arah sementara Adeline dari tadi angkat call orang sana sini.
"I nak pergi toilet dulu." Ucap Adeline sebelum berlalu.
Ring... ring... ring...
Tak sampai 30 saat Adeline pergi, handphonenya berbunyi lagi.
'Dah kenapa dia ini tinggalkan handphone atas meja? Kenapa tak bawa sekali ke toilet?' Soalku dalam hati.
Kami sekarang berada di restoran mewah yang rata-rata orang kelas tinggi sahaja boleh dining. Jadi bunyi yang kuat pastinya menganggu mereka. Sampai ada dua tiga dari mereka asyik melirik kearah meja kami. Nak tak nak, aku ambil handphonenya dan angkat. Lagipun panggilan dari dadamy. Tiada yang perlu takutkan.
Dadamy : Where have you been A? Kenapa dadamy tak nampak A dekat pejabat? A tengah minum ke? Takkan tengahari-tengahari dah start minum. Sekarang A dah berani ya tak masuk pejabat after lunch hour. Ini kalau, sampai ke pengetahuan my love. Bising dia. Suka buat Mommy A resah hati.
'Tegasnya. Marah betul dia dengan anak perempuan dia yang seorang ini.' Bisikku dalam hati.
Adeline : Ini bukan boss.
Dadamy : Dia dekat mana? Ini siapa?
(Nadanya masih sama. Makin menyinga pun ada.)Adeline : Dadamy, ini Eli. Boss dekat tandas.
Dadamy : Oh elephant. A dengan kamu sekarang?
(Terus berubah lembut cara percakapannya.)Adeline : Ha'ah. Boss dengan saya since tengahari tadi. Dia teman saya ke boutique untuk fitting baju kahwin.
Dadamy : Bukan supposely pergi dengan B?
Adeline : B ada hal. So Boss replacekan dia. Dadamy cari boss ke? Kalau nak, Eli menyusul ke tandas.
Dadamy : No need. Just nak tahu dia pergi mana sebab tak nampak batang hidung dia dekat ofis.
Adeline : Oh... I see.
Dadamy : Okaylah, itu je. Take care anak gajah.
Adeline : Baik Dadamy. By the way, Im Eli.
Dadamy : Anak gajah suit you better.
Tut... tut... tut...
Talian dimatikan sebelum sempat aku membalas. Aku dah geleng-gelengkan kepala. Mungkin penyakit turun temurun keluarga mereka. Suka menamatkan conversation tanpa sempat aku balas.
YOU ARE READING
Heart Beat
RomanceSequence Of ONLY HER. A story about a pair of twins who fall in love with the same person and how they express their emotions in unique ways. 'Andaikan aku mengagumi menggunakan fikiran, mungkin aku sudah berhenti sejak lama. Sayangnya, aku mengagum...