Melihat pandangan tasik yang terbentang indah didepanku sedikit pun tidak dapat mengurangkan kekecewaan hati ini. Segala tempat yang kulihat, pasti wajah terluka si dia akan muncul. Seolah-olah peringatan yang hidupku takkan ada lagi sinar. Hari ini sepatutnya hari bahagiaku tetapi kenapa dadaku terasa sangat sesak?
Semasa menuturkan sumpah setia untuk bersama isteriku sebentar tadi pun, otakku dipenuhi bisikkan memintaku untuk lari. Yang menyebabkan aku teruskan hingga akhir hanyalah ketika menatap mata penuh keraguan isteriku. Dia tahu dari awal asbab aku ingin kahwininya bukanlah kerana cinta tetapi kerana....
"Why you were here? You should celebrate your marriage and not sitting alone in this place looking lonely. Feeling regret?" Sapa my sister.
Setelah peristiwa minggu lepas, ini pertama kali dia bercakap denganku. Tatapannya padaku dari saat itu hingga ke hari ini penuh dengan api kemarahan tapi aku tak salahkan dia. Aku tepuk kerusi sebelah meminta dia untuk duduk.
"Can you accompany me for awhile?"
Dia geleng. Aku tahu dia nak cepat pergi dari sini dan mula cari keberadaan Eli. Jika aku adalah dia, aku pun akan buat perkara yang sama.
"I just want to talk."
"......"
"Why sister never tell me that you also in love with Eli?" Soalku direct sekaligus membuat dia terkedu.
"Kalau dari awal kakak berterus terang, mungkin sekarang ini kita tak bermasam muka."
"....."
"Tahun ini banyak berlaku perubahan dalam hubungan kita as brother and sister. Bergaduh, menjauh, tidak bertegur. Semua yang tak pernah kita alami sepanjang 26 tahun bersama. Hanya kerana kita berdua jatuh cinta dengan wanita yang sama."
"When.. Who.. No. How did you know?" Tanya Adeline balik.
"I figure out when dadamy blunt out you fall in love with woman. No wonder you treat her so differently and special. Hantar Eli pergi dan pulang kerja, menginap di apartment dia, makan masakkan dia, dan wujudkan bakeri ala-ala royalthy tanpa langsung minta bayaran. Something sister takkan buat untuk seseorang kalau bukan kerana dia istimewa."
"I tak rasa you could figure out just because of that."
"Except from family, sister always do something with benefit in mind. When you done something extraordinary, it must because she someone so dear to you."
"Yang buat Ben yakin Eli orangnya apabila lihat necklace di lehernya semasa dia keluar dari bilik sister. I know for sure its belong to sister. Kakak tahu betapa besar makna simbol infiniti dalam keluarga kita. Lambang kesetiaan dan tanda kita abadikan diri kita untuk mencintai seseorang. Even I never give that symbol to Eli."
"....."
"It also quite fascinating how sister benarkan Eli masuk dan tidur dalam bilik sister. Sesuatu yang ahli keluarga lain tak boleh buat. Bilik sister itu kami dah anggap macam Area 51." Aku sempat tergelak kecil semasa menyatakan ayat itu.
YOU ARE READING
Heart Beat
RomanceSequence Of ONLY HER. A story about a pair of twins who fall in love with the same person and how they express their emotions in unique ways. 'Andaikan aku mengagumi menggunakan fikiran, mungkin aku sudah berhenti sejak lama. Sayangnya, aku mengagum...