UTKAST: Fyllan pt.1

86 10 3
                                    

Fredagskväll, 12 april - 20:36
En bar med; Jenny, Oskar, Steinar, Vilhelm, Josef och Alex

"Vad håller du på med Oskar?" skrattade Jenny, tog tag i hans arm så han hade den i hennes väska. Oskar rätade på sig, tog upp en servett ur väskan och torkade det lilla på bordet som han råkar spilla av sin öl. "Jag ska bara torka", flinade han och torkade bordet, knuffade till sitt ölglas mot kanten men Josef som satt fullt nykter på kanten fick fångat upp det på kanten av bordet. "Försiktigt", sa han och puttade fram glaset till honom, tog servetten ur hans hand och torkade upp det sista. Oskar flinade mot Josef, "vilka reflexer", kommenterade Alex och tittade på honom, tog upp ölglaset till sina läppar och tog en liten klunk. Josef tittade upp på henne och log lite snett, hon låste deras ögonkontakt. Och samtidigt tog hon en ny klunk av sin öl. Hon kunde inte låta bli att känna värmen i hennes mage, om det berodde på honom eller ölen hon druckit visste hon inte. Antagligen en blandning.

"Visst har jag", flinade Josef tillbaka, höll deras ögonkontakt mitt emot henne. Tillslut släppte han hennes gröna ögon och tittade ner i bordet, hans mage pirrade för den blicken var rent ut sagt manipulerande. Hans knän vek sig varje gång hon gjorde den mot honom, men denna gången satt han ju ner så det va ringen fara.

10 minuter senare

"Ska ni med?" frågade Jenny halvvägs ut på 'dansgolvet'. Tittade bak på Steinar, Vilhelm, Alex och Josef. Oskar var redan påväg ut. "Till vad?" frågade Josef som inte hängt med i samtalet. "Du ska med", flinade Alex och slutade ner ifrån sin stol, tog vattenglaset ur Josefs hand och tog den sedan, drog honom ner ifrån stolen. "Men va? Alex...!" sa han med ett skratt, "hjälp mig", ropade han åt Vilhelm och Steinar som satt kvar vid bordet och flinade över händelsen. "Sorry Bud", sa Steinar och tog en klunk vatten. Josef la huvudet på sne som en fest till 'svikare'. Han ville inte dansa, och speciellt inte på en klubb där de var. Vilhelm var den som tog med dem så alla var minst 10 år yngre än dem själva. Fast samtidigt skulle han inte klaga, det var ju Alex som drog med honom... höll i hans hand till och med. Den sidan man aldrig sett av henne som han gärna ville se.

"Go Josef!" ropade Vilhelm efter dem och följde Alex, Josef och lite längre in i folkmassan stod redan Jenny och Oskar och smådansade. Dansande som man gör när man är halvt berusad, flummigt.

Alex släppte Josefs hand och vände sig om mot honom, "vad håller du på med?" skrattade han. Men samtidigt blev Alex knuffad bakifrån av en yngre man, inte meningen dock. Hon sköts in i Josefs famn nästan, mot hans bröstkorg. Och på reflex så fångade han henne såklart på hennes midja. Hon la händerna på hans axlar och skrattade lite samtidigt som Josef flinade. "Oj förlåt", sa hon men höll kvar hans axlar med händerna. "Gick det bra?" fnissade han, hon nickade och rätade lite på sig, tog ett litet steg bakåt men kunde fortfarande känna hans kroppsvärme. Hon hade någon slags dragningskraft till honom, mer än vanligt, hon var som en magnet som direkt när hon såg honom, den andra magneten, drog till honom. Det var det hon försökt gömma länge, men nu så plötligt kom allt hon alltid velat göra blivit synligt. Kanske berodde på ölen...

Josef lät henne stödja sig på honom, och han höll även kvar hennes höft för att vara med i hennes rörelser. Följa med henne liksom och hålla koll på henne, han hade ju ändå lite ansvar för henne eftersom han var förare ikväll.

Vilhelm och Steinar satt kvar vid deras paxade bord, tittade på de två duorna på golvet några meter framför dem. Flinade åt deras rörelser, Jenny och Oskar som bara flummade järnet medans Josef och Alex nästan som höll om varandra. Alex var självklart på Josef mest just ikväll, men det var ju knappast så att Josef hindrade henne.

Aldrig mer - Beck; Josef och AlexWhere stories live. Discover now