30

135 1 0
                                    

Hariz pov..

Hari ni hari di mana daddy aku menjemput hazemi datang ke rumah. Abang-abang aku juga turut hadir bersama. Daddy cakap yang daddy nak kenalkan hazemi dekat abang-abang aku sebagai "menantu". Entahlah aku pun tak tau apa akan jadi so kita baca jelah apa yang akan berlaku.

Hazemi tiba di rumah daddy pukul 10 pagi. Aku dah memang stanby kat rumah daddy dari semalam. So bila hazemi sampai dia terus mesej aku. Aku pun apa lagi terus jemput dia untuk masuk ke rumah.

Abang dan daddy aku lepak kat ruang tamu. Sebenarnya abang aku tak tau pun untuk apa daddy panggil mereka.. mereka just diberikan yang ada benda penting nak dicakapkan. So mereka pun datang.

Sebelum masuk dalam rumah hazemi menghentikan langkah.

Aku: awak ok? Nampak macam takut je?

Hazemi: takut? Aku takut? Taklah 😏

Aku: eh yeke? Kenapa kaki aku menggigil?

Hazemi terus menghentakkan kakinya di simen dan dia menarik nafas dalam-dalam.

Aku: awak kena bertenang ok. Abang-abang saya semua baik mereka takdenya akan marah atau maki awak. Saya ada di sisi awak.

Hazemi:(senyum) thanks

Aku: jom masuk

Aku memegang erat tangan Hazemi dan kitaorang masuk dalam rumah. Kitaorang terus ke ruang tamu.

Aku: daddy.. Tengku dah sampai

Mereka terus menghentikan perbualan mereka dan berdiri. Muka abang-abang aku jelas terlihat bingung.

Hazemi: (tunduk kepada) selamat pagi

Hazemi pun berjalan mendekati dua abang aku dan bersalam. Last sekali daddy aku. Lepastu aku dengan dia ambil tempat duduk di hadapan mereka bertiga.

Muaz: daddy.. kenapa Tengku ada di sini?

Ammar: apa hajat Tengku ke sini?

Sebelum hazemi buka mulut daddy dah mencelah dulu.

Daddy: baiklah tiba masa untuk daddy perkenalkan pada kamu berdua menantu daddy.

Ammar & Muaz: HA MENANTU!!!

Hazemi tersenyum kelat.

Ammar: i..impossible m..macam mana ni boleh terjadi?

Muaz: daddy are you serious?

Daddy: yelah ada nampak muka daddy macam menipu ke?

Muaz: ok..ok cop..cop kalau Tengku adalah menantu daddy. Persoalannya sekarang adalah kita mana ada adik perempuan?

Ammar: daddy jangan cakap yang..

Ammar dengan Muaz memandang satu sama lain dan mereka memandang adik mereka. Hariz tersenyum malu dan menunduk.

Muaz: daddy..baik daddy terus terang betul ke apa yang kitaorang fikirkan ni?

Daddy: apa yang korang fikir? Korang ingat korang dengan daddy kongsi kepala ke?

Ammar: hazemi suka pada Hariz

Daddy: tahniah sebab meneka dengan betul.

Mereka terus pandang Hariz dengan hazemi berselang-seli.

Ammar: adik betul ke ni?

Muaz: adik suka kat Tengku ke?

Hariz:(angguk) kitaorang baru je menjalinkan hubungan.

Muaz: macam mana ni boleh berlaku dan macam mana daddy boleh terima dengan hal ni?

Hariz: kenapa..abang tak boleh terima ke!?

𝐶𝐼𝑁𝑇𝐴 𝑇𝐴𝑁𝑃𝐴 𝑆𝐸𝑁𝐺𝐴𝐽𝐴Where stories live. Discover now