Errie tertunggu-tunggu syafa di cafe tempat mereka berjumpa semalam.
Hampir satu jam errie menunggu syafa.
"Dah la kau seen je text aku semalam, sah mesti tak datang punya." Marah errie sendirian.
"Aku punyalah penat dari meeting terus pergi sini. Ingatkan kau dah lama tunggu rupanya batang hidung pun tak nampak." Errie bercakap sendirian. Tidak sedar orang sekeliling sudah mula memandang Errie. Hairan barangkali.
Yelah, siapa sangka lelaki semacho, sehandsome errie ni boleh pula bercakap seorang diri.
Apa yang paling menghairankan, errie kalau sebelum ini kerja je memanjang tapi sekarang ada pula masa nak berjumpa kat cafe. Sanggup tunggu lagi. Sejam pula tu.
Adakah Errie sudah jatuh cinta?
Cinta pertama? Jeng jeng jeng."Dia ni kan. Kalau tak nak kat aku cakap la terus terang. Balas ke chat aku bukannya seen je. Boleh aku cari orang lain." Marah Errie sendirian.
"Hish, dia ni kan. Tahu tak mama dan abah dah cop aku ni gay. Menangis darah mak bapak aku kalau aku tak bawa kau hari ni jumpa dorang. Memang sah-sah dorang fikir aku gay." Tanpa sedar errie bercakap dengan kuat menyebabkan orang-orang di cafe itu melihat ke arah errie.
Pelayan yang sudah lama disebelah errie pun takut untuk menegur. Muka pelayan itu pun sudah kelat. Bukan dia tidak dengar apa errie cakap. Sebelah je pun. Erk gay?
"Err encik, air encik." Kata pelayan itu takut-takut.
Errie yang tersedar terus memberikan senyuman kepada pelayan lelaki itu.
"Oh terima kasih." Ucap errie lembut. Sebenarnya Errie ni sopan santun orangnya cuma kalau dah kenal rapat memang perangai gila-gila dia tak hilang. Cuma kalau depan orang yang tidak dikenali bukan main lagi santunnya.
Senyuman Errie dibalas dengan muka kelat pelayan lelaki itu. Hm faham-faham la apa yang bermain difikiran pelayan itu. Cepat-cepat pelayan itu meninggalkan Errie. Geli geleman rasanya.
Errie menghirup airnya beserta bunyi-bunyinya sekali. Sudah habis errie menghirup jus orennya tapi syafa belum lagi sampai-sampai.
"Eh sorry-sorry aku lewat sikit."
Kata syafa kepenatan.Errie melihat syafa yang tercungap-cungap disebelahnya.
"Lewat sikit?" Tanya errie cuba mengawal perasaan.
"Hm?" Tanya syafa. Syafa hairan dengan riak wajah errie yang cuba dikawal. Kelihatan senyuman errie seperti senyum paksa plus senyum menyindir je.
"Lewat sikit kau kata?" Tanya errie sekali lagi. Suaranya sengaja dilembutkan.
"Err." Syafa melihat jam di tangannya. Ya Allah, patutlah muka dia macam nak telan aku je.
Akhirnya syafa tersenyum seperti kerang busuk.
"Hehehehehehe." Melihat syafa tersenyum seperti tidak bersalah, errie memulakan percakapan.
'ketawa la puas-puas. Lepas ni dah takda dah ketawa kau ni. HAHA' Getus errie
"Hehehehehe mama dan abah aku nak jumpa kau." Kata errie sambil mengikut-ikut cara syafa senyum yang macam kerang busuk tu.
Mati terus senyuman syafa. Errie menahan tawa. 'Padan muka!'
"Buat apa?" Tanya syafa.
"Lah, kan kau tu bakal isteri aku a.k.a bakal menantu mama dan abah aku. Mesti la dorang nak jumpa." Jawab Errie. Sengaja ja dia berkata seperti itu.
Syafa menelan liur.
'Ish. Geli la aku lelaki ni cakap macam tu.' Getus syafa di dalam hati.
Syafa berdehem.
"Bila?" Tanya syafa.
"Malam ni." Jawab errie tenang.
"Malam ni!?" Kuat suara syafa bertanya. Terkejut, takut dan macam-macam lagi perasaan semua bercampur baur.
Tersedar suaranya menganggu pelanggan lain, syafa menutup mulut seraya bertanya kepada errie lagi dengan suara yang agak perlahan.
Terkejut errie di buatnya. Kuat betul suara dia ni. Padahal dia tidak sedar. Dia dan syafa sama ja. Dari awal errie sampai dah menganggu pelanggan lain. Syafa datang fuhh lagi la dengan suaranya yang lantang itu.
"Kau serius ke?" Tanya syafa perlahan sambil mukanya didekatkan ke hadapan supaya errie dengar pertanyaannya. Takut kuat pula macam tadi. Buat malu je.
"Kau tengok muka aku main-main ke?" Tanya errie pula.
Syafa menjauhkan wajahnya ke belakang sambil menarik nafas panjang-panjang. Cuba untuk relex.
Dia mencapai gelas di hadapannya. Dia menghirup air tersebut untuk mengurangkan rasa terkejutnya tapi malangnya ais je dia dapat.
Syafa melihat gelas tersebut. "Laa, ais je tinggal?"
"Kalau kau nak air minta la pelayan itu. Itu aku punya tu. Dah habis pun masih nak minum juga." Kata errie sambil menggeleng-geleng melihat telatah syafa.
"Hish, dah la aku nak balik awal ni." Kata syafa tiba-tiba. Dia sudah berdiri ingin meninggalkan errie.
"Hah bagus la tu. Datang awal sikit. Eh tak payah aku ambil kau. Nanti lambat pula macam tadi." Sindir errie.
"Aku tahulah" marah syafa. Bukan dia sengaja pun lambat datang tadi. Lambat bangun sebenarnya. Tulah tengok running man tak ingat dunia. Pukul 4 pagi baru tidur. Ish ish ish.
YOU ARE READING
Alamak! Tersuka Pulak..
RomanceDisebabkan paksaan orang tua dan satu insiden kecil telah menemukan kedua insan yang sama sekali tidak pernah bertemu. ERRIE RAMADAN berumur 30 tahun dan seorang lelaki yang kerja je memanjang sehingga tidak terlintas pun difikirannya untuk berumah...