Syafa memandang kosong pregnancy test di tangannya. Bingung.
"Betul ke apa yang aku nampak ni?" Syafa buntu.
"Nak bagi tahu Errie ke tidak? Bagitahu je la. Eh, tak payahlah." Syafa garu kepala. Kalau aku bagitahu Errie happy ke?
"Saaaayaaang... abang dah balik."
Syafa cepat-cepat meletakkan benda itu di dalam laci. Nanti-nanti je la aku bagi tahu.Errie sudah terpacak di muka pintu dengan senyuman lebar hingga ke telinga.
"Salam pun takde ke?" Syafa menyindir Errie. Errie tunjuk muka tidak bersalah.
"Hehehe.. Assalamualaikum sayang."
"Hm.. waalaikumsalam." Syafa rasa lain pula bila Errie panggil-panggil dia sayang. Tak biasa la. Errie ni tiba-tiba pula nak ber-abang dan ber-sayang. Suka tu suka juga la tapi geli pun ada juga.
"Sayang masak apa hari ni?"
"Err... aku masak macam biasalah." Jawab syafa.
"Kari ayam lagi ke?"
"Kau tak suka ke?" Syafa acah-acah merajuk padahal marajuk tu bukan permainan dia. Nak merajuk buat apa?
"Suka." Jawab Errie pendek. Dia berjalan masuk ke dalam rumah.
"Kasut pun kasutlah."
Terbuntang syafa mendengar bicara Errie. Wey! Ingat aku tak dengar ke?
"Apa?"
"Tak ada apa-apa sayangku.. jom makan." Syafa masih tunjuk muka tak puas hati. Kasut dia kata? Kari ayam aku dia cakap macam kasut? Aku berlatih setiap hari masak kari ayam takkan la still rasa macam kasut. Dulu kau kata stoking sekarang turun pula pergi kasut. Jahat betul dapat laki macam Errie. Syafa mengutuk di dalam hati.
Errie duduk di meja makan. Setelah membaca doa dia memasukkan masakan syafa ke dalam mulutnya.
"Hmmm... sedapnya."
Syafa pandang Errie.
"Berlakon je."
Errie ketawa mendengar kata-kata isterinya. Sebenarnya Errie saja cakap macam tu. Dia akui masakan syafa makin sedap daripada sebelum ini. Ya daripada sebelum ini.
***************************
"Sayang ada sorok apa-apa dari abang?" Soal Errie ketika mereka sedang menonton televisyen.
"Hah? Sorok?"
Errie mengangguk.
"Takda apa aku nak sorok. Nak sorok apa pula?" Kata syafa sambil mengunyah popcorn. Syafa masih kurang faham.
"Betul ni?" Soal Errie lagi.
Syafa mengangguk sambil matanya fokus memandang televisyen.
"Tak tipu?" Tanya Errie lagi.
Kali ini syafa mengalih pandangan memandang Errie. Apa hal pula Errie tanya aku soalan pelik-pelik ni.
"Betullah. Nak sorok apa pula?" Syafa mula bengang.
"Kalau macam tu, yang ini apa?" Errie menunjukkan pregnancy test di tangannya.
Syafa yang leka menonton televisyen akhirnya melihat apa yang dimaksudkan Errie.
Tersembur popcorn dari mulut Syafa. Terkejut sangat sebab Errie boleh jumpa benda tu. Adumak...
"Oh! Itu... err..." Syafa bungkam. Nak cakap macam mana eh? Tujuan syafa bukan untuk menipu tapi dia benar-benar lupa pasal pregnancy test tu.
YOU ARE READING
Alamak! Tersuka Pulak..
RomanceDisebabkan paksaan orang tua dan satu insiden kecil telah menemukan kedua insan yang sama sekali tidak pernah bertemu. ERRIE RAMADAN berumur 30 tahun dan seorang lelaki yang kerja je memanjang sehingga tidak terlintas pun difikirannya untuk berumah...