BAB 47

10.5K 296 4
                                    

"Akak buat apa kat sini malam-malam?" Ayu duduk di sebelah syafa. Syafa sengaja duduk di pondok kecil depan rumah untuk merasakan suasana malam.

"Saja aje. Ayu pula?" Tanya syafa.
"Ayu nampak akak kat sini, Ayu join la."

Syafa ketawa kecil. "Ayu tak payah panggil saya kakak. Ayu kan tua 2 tahun dari saya."

Ayu menggeleng. "Macam lain pula. Biarlah Ayu selesa panggil kakak." Kata Ayu sambil tersenyum.

Syafa menjongket bahu. Dari kau je la.

"Err.. Kak Syafa."

Syafa menoleh. "Ayu nak cakap apa-apa ke? Cakaplah." Kata syafa.

"Ayu nak minta maaf." Kata Ayu sambil menunduk. Kening syafa terangkat.

"La.. minta maaf pasal apa pula?" Tanya Syafa kurang mengerti.

"Ayu rasa bersalah bila Ayu rapat dengan abang Errie. Akak jangan salah faham ye." Kata Ayu dengan rasa bersalah.

Syafa hanya tersenyum. "Tak apa. Akak okay je." Kata syafa. Kalau nak cemburu pun tak guna juga sebab Errie kan suami syafa. Lagipun dia dah mengaku yang dia sayangkan syafa. Huhu..

"Minta maaf ya kak." Syafa hanya mengangguk sambil melemparkan senyuman manis.

"Allahu akbar, Allahu Akbar, Allahu akbar. Laa illahaillah hu Allah hu Akbar........"

Terdengar suara takbir berkumandang.

"Esok raya ke?" Soal syafa sedikit terkejut.

"Akak tak tengok pengumuman ke semalam? Esok dah raya kak." Jelas Ayu sambil ketawa kecil. Syafa menggaru kepala yang tidak gatal. Hehehe..

"Amboi, seronok nampak." Rizman datang entah dari mana. Dia berjalan ke tempat mereka dengan senyuman.

"Ni kak Syafa tak tahu esok raya." Kata Ayu. Hisy! Ayu ni cakap macam tu pula. Buat malu aku je. Ayu ketawa mengekek.

"Seronok berpuasa kut." Tambah Rizman pula seraya ketawa. Kenakan aku nampak?

Syafa mencebik. Bukannya aku kisah sangat pun bila raya. Lagipun memang aku suka puasa lama-lama. Best apa bulan Ramadan.

"Awak tak pergi masjid ke?" Hah kena kau Rizman dengan pertanyaan syafa. Kelihatan Rizman tersenyum sumbing macam kambing. Dia menggosok tengkuknya sambil menggeleng.

Seketika kemudian mereka ketawa. Mereka asyik bercerita sehingga tidak sedar mereka berada di situ hampir sejam.

"Assalamualaikum." Kelihatan Abah dan Errie baru sampai dari masjid.

"Waalaikumsalam." Jawab syafa, Ayu dan Rizman serentak.

"Buat apa duduk sini? Kan banyak nyamuk ni." Kata Datuk Irsyad. Errie di sebelah hanya merenung syafa.

Aku ada buat salah ke? Syafa tertanya-tanya sendiri.

"Saja aje pak cik." Jawab Rizman.
"Pak cik masuk dulu la." Pamit Datuk Irsyad. Rizman juga turut masuk ke dalam rumah.

"Akak, Ayu masuk dulu la. Sejuk." Kata Ayu. Mungkin memang Ayu kesejukan. Nampak sangat bibirnya menggigil. Syafa hanya mengangguk.

Kini tinggal dia dengan Errie. Errie kemudian duduk di sebelah Syafa.

Errie memicit hidung syafa tiba-tiba.

"Hisy! Apa ni!" Syafa menampar lengan Errie.

Alamak! Tersuka Pulak..Where stories live. Discover now