Bab 8

360 55 12
                                    

Puteri merenung ke luar tingkap. Kelihatannya beberapa kenderaan yg dipanggil kereta oleh luhan sedang menyusuri jalan di hadapan apartmen lelaki itu. Gadis itu yg berasa gusar memandang beg kris yg tergeletak di atas meja kopi itu. Atas sbb2 tertentu die brs x tnteram dengan kehadiran kris. Hatinya entah kenapa berasa sedikit berdebar. Kenapalah agaknya?

##

"Tak pe.. jangan takut..aku kat sini" bisik kris smbil menggendong puteri di jalan yg sunyi itu. Sungguhpun begitu puteri x henti2 menangis. Lelaki itu yg semakin jengkel memandang tepat ke mata gadis itu lalu berkata, "kan aku dah cakap.. aku kat sini..berhentilah nangis tu.."

Buat seketika puteri berasa sedikit terkejut dengan pandangan kris itu. Hatinya mula berasa sedikit berdebar. Sungguhpun begitu, air matany masih lagi mengalir. Trauma kejadian tadi masih belum hilang sepenuhnya nampaknya.

Kris yg berputus asa dengan esakan gadis itu meletakkan puteri di atas jalan. Puteri yg terkejut hanya memandang lelaki itu yg kemudiannya mendepangkan tangannya tiba2. Kenape dengan dia ni?

"Mak ak selalu cakap, A hug is the best comfort in the whole word. So, dont be shy and.. hug me.." kata kris tiba2 dengan wajah lembut yg x pernah dilihat gadis itu sebelum ini.

Walaupun gadis itu tidak begitu faham apa yg dikatakan oleh kris namun dia mengerti akan maksudnya. Tanpa berfikir panjang, gadis itu terus menyembamkan wajahnya di atas dada kris dan terus menangis. Kris yg x mampu berbuat apa2 hanya menepuk2 bahu gadis itu, cuba menenangkannya.

Walaupun ini adalah kali pertama kris berbuat baik dengannya, entah kenapa dakapan lelaki itu terasa luar biasa hangatnya. Dalam dakapan lelaki itu, puteri berasa begitu selamat sekali.

"Nangis puas2 sampai kau lega.. aku ade kat sini untuk ko"

##

Puteri memandang kris yg baru keluar dari tandas. Dia melemparkan senyuman ke arah lelaki itu. Namun lelaki itu yg x peduli hanya mendengus.

Kadang2 puteri bingung dengan sikap kris. Bagaimana dia boleh berubah dalam sehari. baru sahaja beberapa hari yg lalu lelaki itu menenangkannya dalam dakapannya. Hari ini lelaki ini melayannya dengan dingin pula. 2 personaliti ke? Sia2 beta berdebar u2k dia nampaknya..

"Kau pakai baju luhan kan? Aku nak kau tanggalkan baju tu sekrang jugak.. pakai baju ak!!! Nah!!!" Pekik kris apabila sedar akan tshirt yg dipakai puteri milik buah hatinya. Lelaki itu yg berang segera menanggalkan bajunya dan mencampakkan kepada puteri.

Puteri yg terkejut segera berteriak. Manakan tidak, kris tiba2 membuka baju di hadapannya.

"Argghhhhhh tuan hamba sudah tidak berfikiran waras ke?!!!!" Pekik puteri. Wajahnya kemerahan. Seumur hidupnya ini pertama kali dia melihat lelaki tidak berbaju. Beta masih naif lagi!!!!

"Aku x peduli!!! aku nak kau tanggalkan jugak baju luhan tu!!! kan aku dah cakap luhan aku punya!!! barang2 die semua ak punya!!! kau tak boleh usik," pekik lelaki itu lagi smbil cuba membuka pakaian gadis itu. Mungkin kerana dia gay, kris betul2 x mempunyai perasaan dengan perkara2 seperti ini.

"Tuan hamba ni kenape?!!!!! Beta tengah pakai baju nilah!!!!" Pekik puteri sekuat hatinya. Pada waktu ini entah dari mana skil pertahankan diri yg dipelajari dari Jeneral Han sewaktu kecil muncul pula. Dengan beberapa kilasan, puteri telah menumbuk hidung kris sehingga dia terjelepok di lantai.

"AWWWWWWWWW" pekik lelaki itu smbil memegang hidungnya. Matanya mula berair akibat pedih. Dia mula berguling2 di lantai. "SAKITNYAAAAAAA!!!!!" pekiknya lagi sekuat hati.

##

"Luhan dengar sini.. kau kene halau die dr rumah ko.. ko nmpk x die cuba bunuh ak ni (kris menunjuk pada hidungnya yg membengkak) ak rasa nyawa ak terancam kalau ak dkat dengan dia.. please luhan.. please.." rayu Kris dengan sepenuh hatinya. Tangannya dirapatkan dan wajahnya dicomelkan sedikit dengan Harapan luhan akan termakan dengan pujuk rayunya itu.

Luhan seolah2 xpeduli dengan rayuan kris itu. Lelaki itu hanya senyap dan mengeluh ketika mengemas brgnya utk dimasukkan ke dlam beg kuliahnya. Tak sangka mamat ni dtg ke U ak sbb nk cakap psl benda ni je.

"Die mungkin tak sengaje.. tak pun awak mest buat something yg buat die tumbuk awak kan? Mana ada orang tumbuk orang sesuka hati.."

"Mana ada luhan.. aku cuma cakap ngan die je.." terang kris dengan nada cuba meyakinkan luhan. Atas sbb tertentu, dia cuba merahsiakan perbuatannya cuba membuka pakaian puteri. Kalau luhan tau, mau ak kene marah nanti, fikirnya.

"Jom balik.. kite bincang ni kat rumah.. puteri mana?" Soal luhan smbil menggalas begnya dan mula berjalan keluar dri kelasnya. Kris yg mengekori dr belakang menjawab pendek, "ada kt rumah."

Luhan baru sahaja ingin keluar dari kelas apabila seorang pelajar lelaki lain dtg memanggilnya dr belakang.

"Luhan.. ko tertinggal ni.." katanya smbil menyerahkan sehelai kertas ke dlam tangan luhan. Sebelum dia menyerahkan kepada luhan, pelajar itu sempat memandang sekilas isi kertas itu.

"Weyh mana kau dapat transkrip kuno ni.. ahahaha dah tak ramai orang tau tulis macam ni.. hebat kau.." katanya sambil menepuk2 bahu luhan dengan penuh takjub.

Luhan yg kebingungan melihat helaian itu. Kertas itu adalah surat aneh yg ditulis puteri kepada mereka tempoh hari. Transkrip kuno? Apa mamat ni cakap?

"Transkrip kuno?"

"Haah.. tulisan yg kerajaan han guna, 1400 tahun lalu.."

"Mana kau tahu?"

"Aku dari fakulti sejarah.. aku tahulah.."

"Hah, yeke?!"

fated with you :: krishan [completed]Where stories live. Discover now