"Kris, macam mana ni? Susu dah habis.." rungut Jihye di suatu pagi yang hening apabila gadis itu membuka peti sejuk pagi itu. Sejak Luhan memperkenalkan bijirin kepadanya, Jihye tidak pernah meninggalkan bijirin sebagai menu wajibnya untuk sarapan. Gadis itu yang risau mengerutkan dahinya. Macam mana ni?
"Kris dengar tak? Susu dah habis.." rungut Puteri lagi. Dia memandang ke arah Kris untuk melihat reaksi lelaki itu. Namun, kelihatannya lelaki itu tidak mempedulikannya. Bahkan Kris terlalu sibuk menguyah rotinya sambil melayan smartphonenya.
Puteri mengerutkan dahinya. Kris tak dengar ke?
"Kris.. Susu dah habis.. Beta nak makan apa? Krissssssss!!!!" Pekik Puteri lagi, kali ini dengan sekuat hatinya. Kris yang terkejut terus meletakkan rotinya.
"Kau dah kenapa jerit-jerit, hah?"
Puteri yang tidak berpuas hati mengunjukkan botol susu yang kosong kepada Kris. Lelaki itu mendengus.
"Susu je pun! Makanlah benda lain! Kau ni mengada lah!!"
"Tapi luhan.."
Entah mengapa apabila nama Luhan disebut, lelaki itu berasa sedikit panas. Sikit-sikit Luhan, benci aku!
"Kalau macam tu, suruh je lah Luhan yang cari susu tu! Buat apa cakap dengan aku!!"Puteri tersentak. Dia ni kenapa?
"Luhan kan pergi kelas awal pagi ni! Kalau ada Luhan, beta tak mintak dengan tuan hambalah! Kris jahat! Sombong! Bongkak! Beta benci Kris! Pasal susu pun nak marah!!!" Bentak Puteri sebelum berlalu dari situ.
Gadis itu yang berang terus masuk ke dalam biliknya. Sebelum mengunci biliknya dia sempat menghempas pintu biliknya sekuat hati. Biar dia tahu beta marah. Suka-suka hati nak tengking orang.
##
"Lapar.." bisik Puteri sambil terbaring lemah di tilamnya. sejak dari tadi, perutnya tidak henti-henti berbunyi. Dia melihat matahari dari tingkap biliknya. Sudah hampir tegak di atas kepala. Laparnya~
Puteri yang sudah tidak dapat menahan laparnya membuka pintunya perlahan-lahan. Cuba mengintai keberadaan Kris. Kosong. Ruang depan kosong. Dapur? Kosong. Dia tak adakah?
Puteri keluar dari biliknya perlahan-lahan dan berjalan ke dapur. Seperti perancangan asalnya, dia membuka pintu peti sejuk. Peti sejuk juga kosong. Beta nak makan apa ni?
"Mana la tau satu hari nanti saya dan Kris tak ada dekat rumah.. awak pula lapar ke ada kecemasan ke apa.. guna tau duit ni.. saya selit bawah rak kasut ni.. awak ingat kan nilai-nilai yang saya ajar?"
Entah kenapa suara Luhan itu berkumandang di fikirannya. Gadis itu tersenyum. Dengan fikiran senang, dia mendapatkan rak kasut itu. Bawah rak kasut.... yahhh ini dia!
Gadis itu tersenyum puas. Dengan bangga, Puteri mengipas-ngipas beberapa not 10 000 won itu dihadapannya. Hahahaha. Boleh lah beta keluar makan macam ni.. hehe..
##
Kris yang baru pulang dari kedai serbaneka meletakkan sebotol susu dan beberapa bungkus makanan di atas meja makan. Dia memandang ke arah pintu bilik puteri. Dia dah makan ke?
Kris menarik nafasnya dalam-dalam. Dia sendiri akui sikapnya tadi agak melampau. Mendengar nama Luhan membuatkan lelaki itu sedikit emosi. Haih.. Sebab susu je pun aku nak marah.
Kris mundar mandir di hadapan bilik puteri. Dia berfikir sama ada untuk mengetuk atau tidak bilik budak perempuan itu.
Ketuk atau tak ketuk? Ketuk atau tak ketuk? Dia berputus asa. Kali ni memang salah aku. Biar aku mengalah.
YOU ARE READING
fated with you :: krishan [completed]
Romance"Aku gay! Mana boleh suka dengan perempuan?!!! - Kris Wu Yi Fan "Saya cintakan dia. Macam mana dengan awak?" - Xi Luhan "B..beta tak rasa beta boleh berjauhan dengan tuan hamba.." - Puteri Jihye ♥♥ Mengisahkan tentang seorang puteri purba yang sedan...