Bab 10

14K 586 8
                                    

" terima kasih sebab belanja aku tadi " ucap Dahlia lalu berjalan bersebelahan dengan Zuhdi.

Dahlia mula rasa selesa berkawan bersama Zuhdi. Zuhdi hanya mengangguk tanda sama-sama .

" Kita nak pergi mana ni ? " tanya Dahlia setelah menaiki escalator sebanyak dua kali.

" jalan-jalan " jawab Zuhdi sepatah.

" pusing-pusing je? Tak kan la tak singgah kedai mana-mana? " balas Dahlia pelik.

" Erm entah la aku tak tau nak pergi mana sebenarnya " jawab Zuhdi sambil memerhati ke sekeliling.

" aku tahu! jom ikut aku " Dahlia menarik lengan Zuhdi yang berlapik dengan lengan kemeja.

" dey agak-agak la nak tarik aku camtu " ujar Zuhdi setelah Dahlia berhenti menariknya. Lengan baju yang ditarik oleh Dahlia tadi dirapikan semula.

" kedai buku? Ala bosan la " rengek Zuhdi setelah melihat kedai di hadapannya.

" ikut je la kau nak SPM kan? Dah jom masuk " ajak Dahlia sambil memaksa Zuhdi masuk.

Dahlia menarik Zuhdi ke sudut buku menengah atas.Dahlia membelek-belek buku yang berada di rak yang tersusun cantik itu.

" kau paling lemah subjek apa? " tanya Dahlia ke arah Zuhdi.

Zuhdi pandang Dahlia pelik.

" ermm entah la aku rasa macam tiada " jawab Zuhdi lalu mengikut Dahlia membelek buku.

" yeke? Serius la " Dahlia mula pelik. Tak mungkin tiada.

" Ermm aku selalu dapat markah rendah dalam subjek Addmath " jujur Zuhdi lalu memilih buku Matematik Tambahan.

" addmath? Berapa markah kau selalu dapat? "
soal Dahlia lalu pergi ke rak di mana buku Matematik Tambahan berada.

" 60 lebih je " jawab Zuhdi lalu meletakan semula buku itu di tempat asalnya lalu mengikut Dahlia dari belakang.

" okay la tu kau nak dapat markah berapa lagi? 200% ? " Dahlia memerhati Zuhdi yang sedang leka mencari buku rujukan.

" Markah exam aku selalu nya dapat markah 70 lebih 80 lebih, tapi sampai je addmath aku dapat 60 lebih " beritahu Zuhdi lalu memegang buku yang dipilihnya.

Dahlia megangguk tanda faham. " at least kau lulus, tapi suka hati kau lah "

" Dah jom pergi sudut menengah rendah pulak " ujar Zuhdi lalu menarik lengan Dahlia yang dilapik oleh lengan bajunya.

" subjek ape kau lemah? " tanya Zuhdi pula.

" Aku lemah subjek Geografi " ujar Dahlia jujur lalu membelek buku-buku itu.

" Ala kacang je tu " Zuhdi memilih buku rujukan untuk Dahlia.

" ini buku untuk kau, aku dah pilihkan jangan risau nota dia semua lengkap sebab dulu pun aku guna buku ni " beritahu Zuhdi.

" jom pergi bayar " ajak Zuhdi lalu berjalan menuju ke kaunter.

" semuanya RM50 ringgit dik " ujar juruwang itu.

" biar aku bayar " pelawa Dahlia.

" takpe biar aku bayar, niat aku baik " Zuhdi seperti tak nak kalah.

" Emm baiklah " Dahlia akur lalu mengalah.

" untung adik sebab dapat boyfriend macam dia ni dah la baik hensem pulak tu " jujur  juruwang itu setelah menyambut huluran wang Zuhdi. Mereka berdua tersenyum malu.

" terima kasih tau " ucap Dahlia setelah keluar dari kedai buku itu.

" sama-sama kasih, belajar rajin-rajin " pesan Zuhdi sambil mengenyitkan matanya.

****
Thank you
HAPPY CHINESE NEW YEAR GUYS
GO LUCKY YA ^^
THNKS FOR 1K READS

Senior Itu Aku Punya! Where stories live. Discover now