Bab 54

6.6K 238 16
                                    

Puan Azizah yang baru sahaja pulang dari kedai mendekati cucu nya yang sedang santai duduk dipangkin dihadapan rumah .

" kamu pikir apa tu ? dari sebelum opah pergi kedai lagi kamu asyik termenung je " Puan Azizah mengambil tempat disebelah cucu nya .

Plastik barangan yang baru dibeli nya sebentar tadi diletakkan dahulu di atas pangkin itu . Dahlia tersenyum lalu mengeluh .

" tak ada pape la , ni opah beli apa ? macam banyak je ? kenapa tak ajak Suha tadi , kalau tak boleh Suha angkat barang-barang ni " Dahlia cuba untuk mengubah topik perbualan .

" ala , sikit je ni . lagipun kedai tu tak jauh pun . opah dah biasa la buat kerja-kerja macam ni " kata Puan Azizah untuk menenangkan hati cucu nya itu .

Secara tiba-tiba telefon Dahlia berdering menandakan panggilan masuk . Nama Zuhdi tertera di skrin . Dahlia hanya mengabaikan panggilan itu .

" kenapa tak jawab ? siapa yang telefon tu ? " tanya Puan Azizah ingin tahu .

" tak penting pun panggilan tu opah " balas Dahlia .

" sampai bila kamu nak sorokan diri dari suami kamu tu , kesian dia mesti dia terlalu risau kan kamu sampai dia telefon banyak kali " ujar Puan Azizah .

" entah lah , luka yang ada dekat dalam hati ni masih belum sembuh lagi " luah Dahlia .

" balik lah , tempat kamu dipangkuan suami bukan dipangkuan opah ni " pujuk Puan Azizah .

" ala , opah ni macam nak halau Suha balik je " rajuk Dahlia .

" bukan , opah cuma taknak kamu lari dari tanggungjawab sebagai seorang isteri , seorang isteri sentiasa berada disisi suami , kalau ada masalah bawa lah berbincang bersama , bukan nya lari dari masalah " nasihat Puan Azizah .

Dahlia terdiam .

" opah yakin suami kamu tak akan tergamak nak curang dengan kamu , dia sayang kan kamu dan cintakan kamu , dari cara dia telefon kamu setiap hari pun opah dah tahu " beritahu Puan Azizah .

" dia perlukan kamu , kamu kena pulang ke pangkuan dia semula " tambah Puan Azizah .

Air mata Dahlia kini mengalir . Fikiran nya terkenang akan saat-saat manis bersama Zuhdi ( #acahgilaayatnihaha )

" bawa-bawa lah berfikir , fikir yang terbaik untuk kamu , opah nak masuk dulu , ingat pesanan opah , seorang isteri sentiasa berada disisi suami  " Puan Azizah mengambil semula plastik barangan tersebut lalu melangkah masuk ke dalam rumah kayu yang agak moden itu .

****

" kau tahu tak tempat mana yang Dahlia selalu pergi , bila dia tertekan or whatever  ? " tanya Zack .

" setahu aku dia akan balik rumah family dia , selain tu aku taktahu la " Zuhdi menyambung menghabiskan spagetti yang baru dipesan nya sebentar tadi .

" hm , apa kata kau try cari dia dekat rumah tok umi kau , yela dia kan rapat dengan tok umi kau , mesti dia lari ke sana " cadang Zack .

" buat apa lah dia nak pergi sana , haih ape lah kau ni Zack " dalih Zuhdi .

" eh ! sekejap ! Zack kau dah bagi aku satu idea lah " ujar Zuhdi gembira .

" idea ? idea apa ? " tanya Zack terlebih over happy .

" bila kau sebut pasal rumah tok umi kan aku rasa dia mesti ada dekat rumah nenek belah family dia " terang Zuhdi .

" hm maksud kau dia pergi rumah nenek dia ? " teka Zack .

" iyep ! tepat sekali " ujar Zuhdi .

" kalau dia takda dekat sana ? " Zack buat muka seperti putus asa .

" ala kita try dulu " yakin Zuhdi .

" macam mana kita nak pergi sana , alamat pun takda " tanya Zack .

" so ? kita kena tanya abang Mal pasal alamat tu " jawab Zuhdi .

" aku harap dia kasi lah " harap Zack .

" hm i hope so " Zuhdi kembali menghabiskan makanan nya .

****

" ala bang , please la tolong lah saya " pujuk Zuhdi .

" abang taktahu la " ujar Ikmal .

" abang beri lah saya peluang untuk tebus kesalahan saya , saya tak sanggup dah nak hidup tanpa dia disisi saya , saya menderita abang tahu tak , tolonglah saya abang " pujuk Zuhdi lagi .

" abang boleh bagi tapi abang takut yang Suha marah abang nanti , sebab Suha tak bagi abang bagitahu kamu mana dia pergi " terang Ikmal .

" abang taknak ke tengok adik abang bahagia macam dulu , abang saya tahu semua ni salah saya , ni la peluang saya untuk pujuk dia balik ke pangkuan saya , saya akan berjanji saya akan  bahagia kan dia sehingga la ke syurga , dan tak akan dia buat macam ni cukuplah ini yang terakhir " mata Zuhdi kelihatan sedikit berair akibat takungan airmata .

" baiklah abang tolong kamu , tapi janji dengan abang lindungi dia sebaik mungkin , kamu je harapan abang " akhirnya Ikmal mengalah .

" baik abang saya berjanji " ujar Zuhdi dengan penuh yakin .

Kini secebis ( sis tak pasti secebis ke sehelai ) kertas diberi kepada Zuhdi . Di kertas itu tertera alamat kampung keluarga Datin Dalia yang berada di Pahang .

' sayang tunggu abang tau ! , abang datang ni ! ' .

vote n comments
thnks

****

asalamualaikum , hello ? . hihi yeay ! dah update . esk mlm insyaallah update lagi . hihi . goodnight .

p/s ; cerita ini akan dipadam dalam masa beberapa minit sahaja dari sekarang ..

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

HAHAHAHA just kidding :)) .

7/12
12;53 am

bye ..

Senior Itu Aku Punya! Where stories live. Discover now