Bab 30

11.6K 462 9
                                    

"Yeayy!!! Freedom!!"

Hari ini ialah hari terakhir bagi peperiksaan SPM. Mereka beramai-ramai keluar dari dewan dengan muka yang ceria. Zuhdi mengucapkan alhamdulillah kerana dia sudah selesai menjawab ujian yang paling besar dan ujian penentu masa depan.

Dari jauh lagi Zuhdi sudah nampak batang hidung Dahlia. Zuhdi berjalan menuju ke arah Dahlia. Dahlia menghadiahkan senyuman yang paling manis untuk Zuhdi setelah Zuhdi tiba dihadapannya.

" Macam mana dah okay ? " Dahlia menyoal.

" Alhamdulillah , okay sangat, terasa senang hati ni sebab dah habis SPM. Lepas ni boleh laa enjoy! " Zuhdi tertawa dihujung kata nya . Dahlia turut tertawa .

" Enjoy ? Jangan nak enjoy sangat , awak tu baru habis SPM bukannya habis dapat diploma " Nasihat Dahlia. Zuhdi tertunduk malu .

" Wei Fan ! Jom laa selfie dorang dah tunggu tu ! " Panggil Zack dengan jeritan yang agak lantang.

Zuhdi menujukkan isyarat ' kejap ' .

" Em . . Saya pergi kejap tau nanti saya datang balik, tunggu saya tau " Zuhdi pergi setelah Dahlia membenarkan nya pergi sebentar.

Dahlia menghantarkan Zuhdi dengan ekor matanya. Perkataan ' awak-saya ' ditukar selepas mereka ditegur oleh Tan Sri Zuhadi ketika mereka keluar berjalan di Terengganu bersama pada raya bulan lepas.

" Tukar lah sikit bahasa tu, tak manis lah nampaknya, awak berdua tu dah dekat nak kahwin, tak kan laa sampai kahwin nak guna 'kau-aku' tak manis lah " Tan Sri Zuhadi menegur setelah melihat mereka berdua bergaduh. Mereka berdua tertunduk malu.

Selepas ditegur mereka cuba untuk menukar kepada 'awak-saya'. Mula - mula agak kekok, tetapi akhirnya mereka berjaya setelah berbulan - bulan mencuba. Sejak ditegur juga mereka sekarang sudah kelihatan rapat dan mereka sudah tidak bergaduh antara sama satu lain seperti dahulu.

Dahlia dan Zuhdi sudah menjadi buah mulut di sekolah oleh semua pelajar, ada yang mengatakan mereka pasangan bercinta. Zuhdi tidak kesah fasal gosip tersebut kerana dia memang cintakan Dahlia cuma Dahlia sahaja yang belum tahu.

" termenung apa tu ? " Soal Zuhdi setelah melihat dari tadi Dahlia termenung. Dahlia menggeleng lalu tersenyum manis.

" Wei Zack ! Sini kejap ! " Panggil Zuhdi. Zack berjalan ke arah mereka berdua.

" Apahal ? " Soal Zack ketika Zuhdi mengeluarkan telefon dari poket belakangnya.

" Tolong amik gambar kiteorang " Zack tersenyun meleret lalu menyuruh mereka berdiri rapat.

1 2 3 S N A P !

Gambar yang berlanskapkan dewan sekolah agak cantik bila di pandang dan dihiasi dengan langit berwarna biru laut. Mereka berdiri bersama sambil menghadiahkan senyuman paling manis untuk kamera. Zack memandang gambar itu penuh puas.

" Thanks wei " ucap Zuhdi sambil menepuk bahu Zack.

Zack hanya membalas dengan senyuman lalu beredar menuju ke arah pelajar yang sedang bergambar bersama.

" Em . . Saya balik dulu ya , abang Dani dah tunggu tu. Awak pergilah enjoy dengan dioarang, yang penting jangan over enjoy sangat " pesan Dahlia dengan tegas. Zuhdi tertawa.

"Amboi ? Takut saya ngorat perempuan lain ke ? " soal Zuhdi dengan senyuman meleret.

Dahlia tersenyum malu. Lidah kelu secara tiba-tiba .

" Mana ada, pesan je " ingatkan Dahlia.

Zuhdi tertawa lagi. Dahlia menarik muka cemberut apabila ditawakan Zuhdi.

"Awak jangan risau , hati saya tetap untuk awak" Zuhdi tersenyum menggoda.

Muka Dahlia merona merah lalu segera beredar dari situ . Zuhdi tersenyum bahagia. Setelah menghantar Dahlia menggunakan ekor mata, telefonnya dikeluarkan semula untuk di'upload' ke Instagram .

Caption : ♥️ #flower

****

" What ?! , daddy kenapa cepat sangat? Suha tak nak ! Daddy kata lepas Suha dengan Zuhdi habis exam " Dahlia berjalan mundar-mandir di ruang tamu sambil memicit - micit kepalanya. Tuan Azman memandang anaknya dengan sabar.

" Suha dengan Zuhdi dah habis exam kan ?, lebih baik kita cepatkan supaya elakkan benda macam ni tak elok biarkan lama. Kamu ingat daddy tak dengar ke cerita kamu dekat sekolah? daddy tak nak dorang salah faham " terang Tuan Azman sambil menghirup lebihan kopinya. Terasa nikmat apabila kopi yang kaww itu mendarat dalam perutnya.

" Tapi Suha tak sedia lagi lah daddy, bagi la Suha masa " pujuk Dahlia dengan muka yang dibuat comel.

" Tak boleh , Daddy dengan papa Zuhdi sudah menetapkan tarikh nya in sha allah dalam masa terdekat ni majlis akan dijalankan" kata putus dari mulut Tuan Azman membuatkan Dahlia hendak menangis.

" Lepas majlis tu, daddy kena pergi Terengganu sebab ada hal dekat sekolah sana, daddy bawak Mia sekali " Tuan Azman bangun lalu berlalu pergi. Dahlia diam dan tidak mampu membantah lagi.

****

Zuhdi mencapai telefonnya yang terletak kemas di meja belajarnya. Setelah pulang dari sekolah Zuhdi keluar bersama Mafia.com yang lain untuk menonton wayang.

Aplikasi Instagram dibukanya. Banyak jugak foto yang di'upload' bersama Mafia.com, Zuhdi berasa gembira kerana keluar bersama Mafia.com. Bukan selalu mereka dapat keluar begini, biasanya mereka susah untuk keluar berenam.

Mafia.com terdiri daripada 6 orang sahabat dari tingkatan 1 lagi. Ahli yang agak terkenal di sekolah Zuhdi dan terdiri daripada Adam, Reza, Zack, Zuhdi, Sufi dan Rafie.

Kumpulan yang diketuai oleh Reza ini amatlah terkenal kerana kumpulan yang mempunyai ahli yang hensem, berbakat dan pandai. Bukan itu saja mereka juga merupakan wakil sekolah dalam sukan dan akademik.

Zuhdi membuka notification di gambar Mafia.com ketika di rooftop. Gambar Reza dan Sufi berdiri di dalam troli yang ditinggalkan di rooftop manakala Zuhdi dan Adam membuat gaya menolak troli dengan laju, Rafie dan Zack pula berada sebelah kanan dan kiri troli dan membuat gaya seperti membantu Zuhdi dan Adam menolak mereka.

Gambar tersebut mendapat 3k likes.

Caption : Freedom !

Zuhdi membaca sedikit komen yang ditinggalkan.

Unknown 34 : cmne exam okay ?

rezamslim : boek arhh gaya aku *emoji thumbs up*

Unknown 00 : wahh idola dh freedom have fun ok ^^

Unknown 99 : sume hnsem² taktahu nak pilih mana satu

sufi.mafia : sok jngn lupe

admmikayel : okk bro *emoji OK*

rafiermdhan : kol 3 tang umah aku lu nti kite grak sesame //admmikayel //i.zhdiarfn //rezamslim //sufi.mafia // zack.mafia

i.zhdiarfn : // unknown 34 sume ok *emoji wink* // rezamslim *emoji thumbs up* // unknown 00 thnks^ // sufi.mafia // rafiermdhan okk pape roger

Usai membalas comment Zuhdi terbaring diatas katil nya lalu matanya tertutup rapat kerana mengantuk.

Vote n comments
Thnks
Sorry kalau tk best -'-

****

Heyy thnks sb setia tnggu bab ni n sorry sb late update 👏 , ade ke org tnggu bab strus nya ? Em enth laa huhuhu . Next weeks exam , wish me luck okayy 😉 , kk gdnight guys ily imy agagagaga .

Thnks for 72 k reads
-01:53 am
-2 May 2016
Bye . .

Senior Itu Aku Punya! Where stories live. Discover now