Bab 55

7K 261 9
                                    

Sedang asyik leka menikmati pemandangan sawah yang berada dibelakang rumah Puan Azizah , Dahlia dipanggil oleh Puan Azizah . Dahlia menoleh ke belakang .

" Dahlia , tu ada tetamu " beritahu Puan Azizah .

" siapa opah ? " tanya Dahlia sambip berjalan menghampiri .

" opah tak kenal , nampak macam orang KL " jawab Puan Azizah .

" lelaki ke perempuan ? " tanya Dahlia lagi .

" perempuan , kamu pergi lah naik , nanti opah bawakan air " pelawa Puan Azizah sambil melangkah masuk ke dalam rumah tersebut .

" siapa eh ? Amanda ke ? " teka Dahlia seorang diri .

Lalu kaki nya dibawa masuk ke dalam rumah melalui pintu belakang rumah  . Dahlia menuju ke arah ruang tamu .

" Amanda ? " Dahlia sikit terkejut .

" eh , Dahlia . saya bukan Amanda , saya Amania " Amania mengenalkan dirinya .

" oh kak Nia , macam mana kak Nia tahu saya dekat sini ? " tanya Dahlia dengan penuh curiga .

" maaflah menganggu , kak Nia tahu Dahlia dekat sini sebab abang Mal yang bagitahu " terang Amania .

" abang Mal ? macam mana kak Nia kenal abang saya ? " tanya Dahlia lagi .

" sebenarnya , kak Nia dah kenal abang Mal lama , dah kira macam adik beradik , so memang takda rahsia antara kami , abang Mal suruh kak Nia jumpa Dahlia untuk terangkan kejadian tempoh hari " terang Amania dengan sedikit teperinci .

" oh , ni kak Nia datang sini ada sesipa tahu tak ? " tanya Dahlia sambil memanjangkan sedikit leher nya untuk melihat ke luar rumah melalui tingkap .

" Dahlia jangan risau lah akak sorang je datang sini , Afan taktahu , Dahlia jangan risau " ujar Amania untuk melegakan hati Dahlia .

" Amanda ? " soal Dahlia .

" tak dia ditahan polis sebab terlibat dalam kes rasuah ketika kejadian yang menimpa Afan " beritahu Amania .

Riak wajah Dahlia sedikit terkejut dan tidak percaya tapi kebanyakkan terkejut .

" rasuah ? " Dahlia sedikit pelik .

" ni yang akak nak cerita ni , kejadian ni semua salah faham . kejadian ni bukan berlaku secara langsung tetapi dirancang sepenuh nya oleh Amanda " Amania memulakan ceritanya .

Dahlia hanya berdiam diri . Telinganya dipasang dengan penuh tekun untuk mendengar penjelasan Amania .

" takpe lah akak cerita dari awal , Amanda memang dah lama simpan perasaan terhadap Afan sejak Afan form 2 . masa tu kak Nia dengan Amanda form 3 . Afan memang takde langsung perasaan terhadap Amanda . dia just anggap kami ni senior  yang patut dihormati . pernah la jugak Amanda nak try bercinta dengan Afan . tapi Afan tolak . dan pada hujung tahun kami berpindah ke Singapura " Amania bercerita dari permulaan Amanda menyukai Zuhdi .

" oh patutlah time saya form 1 tak pernah nampak akak " potong Dahlia .

" akak ingat bila kami berpindah ke Singapura , Amanda dapat lupakan Afan . Rupa nya tak . Lepas je Amanda habis study di Landon dia terus cari Afan . Amanda ingat bila dia balik Malaysia boleh lah dia jumpa Afan untuk ajak berkahwin . tapi dah terlambat Afan pun telah berkahwin , punah harapan Amanda untuk menjadikan Afan sebagai suami " Amania berhenti seketika untuk membasahkan tekaknya akibat banyak sangat bercerita .

" kak Nia dah pesan dekat dia , move on je lah . tapi tu la dia degil , keras kepala , dan akan tekad untuk dapatkan apa yang dia mahu . sebab tu lah dia upah orang jadi pencegah maksiat untuk tangkap Afan , tu je cara dia untuk menjadikan Afan sebagai suami ' paksa ' " terang Amania dengan panjang lebar .

( p/s : kalau tak fham , tlong fhamkan ^.^

" Afan memang tiada perasaan langsung dengan Amanda . Amanda je yang syok sendiri . percaya lah Afan memang cintakan kamu , dia sanggup buat apa saja untuk buktikan yang dia tiada kaitan dengan Amanda " tambah Amania lagi .

Airmata Dahlia sedikit bertakung ditubir matanya . perasaan nya bercampur baur . antara percaya dan tidak percaya sahaja .

" so , akak dah ceritakan segalanya . terpulanglah kepada Dahlia nak percaya ke tidak tentang cerita ni . akak just ceritakan apa yang akak tahu . Dahlia jangan lah buat Afan macam tu kesian dia . dia terlampau rindukan kamu sampai diri dia terabai . baliklah Dahlia itu je akak nak " pujuk Amania lagi .

****

Setelah mendengar cerita dari Amania , Dahlia banyak menangis . kini dirinya diselebungi oleh perasaan serba salah terhadap Zuhdi .

Apa yang dimahukan oleh Dahlia sekarang ialah Zuhdi . Dahlia ingin Zuhdi berada dihadapan nya .

' abang ? kalau lah abang ada dekat sini , saya nak mintak maaf sangat-sangat sebab buat abang macam ni , abang sayang rindu abang , terlebih rindu , maafkan lah sayang ' bisik hati Dahlia .

Perlahan-lahan airmata nya mula mengalir .

( p/s ; wktu ni cuti skolah , sb tu la dahlia tk skolah )

vote and comments
thnks

****

asalamualaikum , hello ? sorry sb late publish , tertido pulak HAHAHA . sbnarnya bab ni dah siap siang tadi tpi mlas nk publish awal , saje nk tnggu mlm . tngok2 trtido pulak HAHA . sorry again .

8/12
3:44am

bye ..

Senior Itu Aku Punya! Where stories live. Discover now