Bab 14

12.4K 521 4
                                    

Dahlia lari ke luar pejabat, air mata yang di tahan akhirnya jatuh deras di mukanya . Dahlia lari ke belakang sekolah tempat selalu dia lepaskan geram , marah dan sedih . Dahlia nangis sepuas-puasnya seorang diri .

" Suha? " Sapa seseorang dari belakangnya .

" abang? " panggil Dahlia setelah Darwish duduk di sebelahnya . Dahlia mula menangis sepuas-puasnya di bahu Darwish .

" Suha dah tahu ke ? " tanya Darwish setelah tangisannya reda .

"Abang pun dah tahu ke? " tanya Dahlia semula .

" abang dah tahu daddy dah bagi tahu abang dulu , tak pe lah Suha mungkin dia memang jodoh Suha ke . Suha terima je lah . Mungkin inilah suratan takdir Suha " pujuk Darwish dengan penuh kasih sayang.

" Suha kena kahwin dengan dia? Suha tak kisah kalau kena kahwin dengan orang lain Tapi kenapa dia ? " adu Dahlia dengan suara yang serak masih berbaki .

" mungkin itu jodoh Suha , Suha tak boleh salahkan takdir " pujuk Darwish lagi .

" Suha baru form 3 bang , PT3 dengan SPM pun belum lepas lagi " adu Dahlia lagi .

" percaya la ni semua terbaik untuk Suha " pujuk Darwish .

" Tak masuk akal langsung , apa dorang ingat hidup Suha ni drama ke nak kahwin paksa bagai. Nanti apa pula orang kata. Daddy tak fikir ke semua tu. Bukan senang tau orang zaman sekarang nak terbuka tentang hal ini " tambah Dahlia lagi.

Darwish mula menarik Dahlia ke dalam pelukannya untuk menyalurkan semangat ke tubuh .

Sementara itu di dalam pejabat ...

" No papa , Afan baru form 5 pa , SPM pun belum lepas lagi ni dah nak suruh jaga anak dara orang " bantah Zuhdi .

Dia mula bangun dan mula mundar-mandir di dalam pejabat . Tan Sri Zuhadi mula mengeluh kasar .

" Papa kalau berkenan sangat dengan Dahlia tu tak boleh ke tunggu kitaorang habis sekolah . Hidup Afan pun masih terumbang-ambing " tambah Zuhdi lagi .

" Afan ? Please la kali ni je Afan ikut cakap papa , Afan ingat papa saja-saja nak suruh kamu kahwin . Semua kemahuan Afan papa selalu tunaikan , please kali ni ikut cakap papa " rayu Tan Sri Zuhadi .

Zuhdi diam membisu . Dia mula berfikir dengan waras . Memang tak masuk akal . Itu sahaja lah yang terlintas di fikirannya .

" Papa tak fikir ke nama papa akan jadi buruk sebab buat macam ni dekat anak papa sendiri. Papa ingat orang ramai boleh terima ke tentang isu kahwin muda ni " tambah Zuhdi lagi.

" apa Afan ni ? Memang, nama papa mungkin akan jadi buruk. Syarikat papa pun sama akan jadi buruk. Perkara itu akan jadi buruk bila mulut kita ni yang menjaja cerita ni pada orang yang tak penting !! " balas Tan SRI Zuhadi.

" percayalah Afan, papa dah plan segalanya. Papa tak akan burukan nama keluarga kita pada orang luar. Perkara ni hanya dua pihak saja yang tahu " tambah Tan Sri Zuhadi sambil menghampiri Zuhdi.

" Tapi apa motif papa ?!! Sampai Afan kena kahwin bagai " Zuhdi mula cuba untuk menahan sabarnya.

" Afan, motif tu memang tak nampak sekarang tapi ni terbaik untuk kita. Keluarga kita bukan sentiasa di atas. Dengan hubungan ni papa dapat baiki syarikat papa. Afan tahu kan apa jadi pada syarikat kita" jujur Tan SRI Zuhadi dan berharap supaya Zuhdi faham akan niatnya.

" Okay fine papa ! Afan ikut cakap papa " Zuhdi mengalah. Dia mula duduk semula di sofa berhampiran dengan Tan Sri Zuhadi.

" Percaya la ini yang terbaik untuk kamu dan keluarga kita " beritahu Tan Sri Zuhadi lalu masuk semula ke dalam pejabat Tuan Azman.

' Terbaik untuk aku ? Terbalik untuk aku ada lah ' monolog Zuhdi. Dia mengekori dari Tan Sri Zuhadi dari belakang.

" Man ? Sorry lah lambat " ucap Tan Sri Zuhadi setelah masuk ke dalam pejabat itu. Begitu juga dengan Zuhdi.

" eh , tak pe " balas Tuan Azman. Dahlia dan Darwish masuk ke dalam pejabat Tuan Azman bersama.

" Daddy? " panggil Dahlia dengan suara seraknya.

" Suha? " balas Tuan Azman lalu memeluk anaknya.

" Daddy Suha cakap dia setuju apa yang daddy suruh tu " beritahu Darwish bagi pihak Dahlia .

" Betul ke Suha? " tanya Tuan Azman.

" kalau ni yang terbaik untuk Suha , Suha ikut je " jawab Dahlia dengan lemah.

Dia seboleh-bolehnya menundukan wajah agar tidak bertembung dengan Zuhdi. Mukanya mula merona merah .

" alhamdulillah , ha? Adi Zuhdi macam mana? " tanya Tuan Azman pula .

" Afan pun ikut lah " jawab Zuhdi dengan berani .

Tan Sri Zuhadi dan Tuan Azman hanya mampu tersenyum bahagia .

" Suha ? Masuk kelas dulu eh ? daddy , Tan Sri ? " pamit Dahlia dengan sopan .

" tak payah panggil Tan Sri panggil papa je terus " pesan Tan Sri Zuhadi . Dahlia keluar dari pejabat lalu menuju ke kelasnya .

Vote and comments
Thanks for 2k

Senior Itu Aku Punya! Where stories live. Discover now