Bab 37

11K 423 28
                                    

" pindah ? " soal Ikmal tidak percaya . Zuhdi yang leka bermain Iphone nya berhenti lalu memandang ke arah Ikmal yang sedang leka memberi makan ikan di taman mini Datin Dalia . Zuhdi menghampiri Ikmal .

" aah bang , sampai bila lagi kita orang nak duduk sini , lagi pun rumah Afan dekat dengan rumah ni , bila - bila pun Afan boleh datang " terang Zuhdi . Ikmal terasa sedikit serba salah .

" Suha kan masih bersekolah , lain la kamu dah habis sekolah , result SPM pun belum keluar lagi , kamu ada duit ke nak tanggung makan minum dan pakaian Suha ? Tinggal la sini dulu sampai Suha habis sekolah " pujuk Ikmal . Zuhdi pula yang terasa . Ada betul juga apa yang dicakap oleh Ikmal tadi .

Tapi dia perlu kan privasi untuk kenal dengan Dahlia lebih dalam . Ikmal meletakkan semula makanan ikan ditempat nya . " in sha allah Afan boleh tanggung segala keperluan Suha , lagi pun dekat office papa ada kerja kosong , sementara tunggu result SPM keluar , Afan boleh kumpul duit untuk tanggung Suha

Lagipun ini sudah jadi tanggungjawab Afan sebagai seorang suami , sampai bila lagi Afan nak bergantung pada papa dan abang , biar la kami belajar berdikari " ujar Zuhdi panjang lebar untuk meyakinkan Ikmal . Ikmal mengetap bibir nya . Ada betul juga apa yang dikatakan oleh Zuhdi itu .

" em , kalau itu yang Afan nak . . abang izin kan je la , kamu dah bincang dengan Suha ke belum ? " Zuhdi menarik senyuman yang gembira akhirnya pujukan nya diterima . " in sha allah Suha setuju " ujar Zuhdi dengan senyuman yang tidak lekang dari bibirnya .

" rumah kamu dekat mana ? " soal Ikmal lagi . " dekat Bukit Margosa " ujar Zuhdi
lagi . Ikmal bangun dari bangku berhampiran lalu mendekati Zuhdi . " jaga dia elok - elok , kalau nak dia sepenuhnya , tunggu dia habis sekolah ye ? Sabar tau " pesan Ikmal lalu masuk ke dalam rumah dengan senyuman .

Muka Zuhdi memerah . ' haih ! Abang ni Afan tahu la ' bisik hati Zuhdi . Lalu masuk ke dalam rumah setelah pujuk rayu nya diterima oleh Ikmal . ' malam ni je la aku pujuk dia ' bisik hati nya lagi lalu menapak ke luar rumah untuk pergi ke Bukit Margosa .

****

Dengan muka yang masam , Dahlia membuka pintu kondo itu dengan kasar . Gila tak marah pindah dah la tak bawa berbincang . Tup Tap Tup Tap dia bawak aku lari . Haih ! Abang Suha tak nak duduk dengan dia T^T .

Sejurus pintu itu terbuka perasaan marah itu tiba - tiba hilang dari dalam diri Dahlia . Dia seolah - olah terpegun melihat isi kondo itu . Zuhdi yang baru tiba dengan beg baju mereka pandang Dahlia pelik . Zuhdi menghampiri
Dahlia .

" kenapa ni ? " soal nya . Dahlia tersedar dari kekaguman nya . Muka nya berlagak biasa . " tak de pape " balas Dahlia dingin . Lalu masuk meninggalkan Zuhdi diluar . Zuhdi terpinga - pinga lalu masuk ke dalam bersama beg - beg itu . Beg - beg itu diletakkan di tepi sofa .

" jom , saya bawak awak ja . . " belum sempat Zuhdi menghabiskan ayat nya , Dahlia yang sedang memegang anak patung berbentuk gajah itu tertawa . ' wtf ? Camne dia leh jumpa benda alah ni ' bisik hati Zuhdi . Dahlia berhenti tertawa .

" ni awak punya eh ? " soal Dahlia dengan muka yang ditahan tawa . " ma . . ma .  . mana ada , tu Fafa punya " tipu Zuhdi . Dahlia pandang Zuhdi dengan senyuman meleret . " yeke ? Habistu  nama siapa ni ?  " tanya Dahlia dengan tidak mengalah .

Lalu menunjukkan nama yang tentera di leher patung gajah itu . ' shit ! Camne dia boleh nampak ' bisik hati nya lagi . Nama di leher gajah itu tentera ' Afan Punya ' dan tulisan itu kelihatan seperti tulisan budak - budak . " ngaku je la ni awak punya " ujar Dahlia lagi .

" ok fine , tu saya punya , and stop gelak " akhirnya Zuhdi mengalah lalu merampas patung berbentuk gajah itu dari tangan Dahlia . " siapa bagi tu ? " tanya Dahlia ingin tahu . Zuhdi mencampakkan anak patung itu ke atas katil dari luar bilik . Lalu Zuhdi mengambil beg roda nya lalu tolak nya ke dalam .

" kak Af kasi , dia bagi masa saya umur 5 tahun " jujur Zuhdi dengan muka memerah sambil menarik beg roda Dahlia . " dah jom saya bawa awak ke bilik awak " Zuhdi menarik tangan Dahlia bersama . Mereka tiba dihadapan pintu bilik yang bersebelahan dengan bilik Zuhdi .

" ini bilik awak , tak sebesar bilik awak dekat rumah sana " Zuhdi menarik masuk beg Dahlia . Dahlia melabuhkan punggung nya di atas katil . " janji ada tempat tidur " Dahlia meletakkan beg tangan nya di atas meja kecil yang bersebelahan dengan katil .

" em , saya keluar dulu , kalau awak nak rehat , rehat la , saya nak mintak maaf sebab saya bawak awak lari datang sini " Zuhdi berkata dari balik pintu bilik . " saya tak kesah laa " ucap Dahlia setelah Zuhdi meninggalkan bilik itu .

****

Zuhdi mengetuk bilik Dahlia untuk mengajak Dahlia makan malam . Ketukkan pertama tiada sahutan ketukkan kedua pun begitu juga . Akhir nya Zuhdi menerjah masuk . Susuk badan isteri nya tiada di dalam bilik . Zuhdi menapak menghampiri katil Dahlia .

Kosong .

Zuhdi menapak ke bilik air untuk mencari isterinya . Perasaan risau mula menyelimuti hati nya .

Bluekkkk . . . .

Bunyi muntah itu mula buat Zuhdi bertambah risau . Kaki nya pantas menuju ke arah bilik air . Kelihatan Dahlia lesu ditepi jamban ( ? ) . Zuhdi menghampiri Dahlia . Dahlia tersenyum hambar . Muka nya pucat habis . Zuhdi mula risau . " awak okay ? " soal Zuhdi risau .

Badan Dahlia dirangkul dekat dengan nya . Dahlia mengangguk lesu . Zuhdi meletakkan belakang tangan nya di dahi Dahlia . Panas . Setelah cuci apa yang patut , Zuhdi membantu Dahlia bangun . Lalu Dahlia dibaringkan diatas katil nya . Selimut ditarik hingga ke dada .

" tunggu saya , nanti saya datang balik " pesan Zuhdi lalu bangun dari birai katil Dahlia . Tangan Zuhdi ditarik oleh Dahlia tanda jangan - pergi . Zuhdi perlahan - lahan meleraikan genggaman tangan Dahlia . " saya turun sekejap je nanti saya datang balik " Zuhdi memastikan Dahlia . Dahlia hanya mengangguk lesu .

Setelah sepuluh minit Zuhdi menghilangkan diri  , akhirnya dia tiba di bilik Dahlia dengan sedulang bubur ayam dan segelas susu segar dan sedikit ubat untuk Dahlia . Dulang tersebut diletakkan di meja berhampiran katil itu . Zuhdi menapak ke birai katil Dahlia dengan semangkuk bubur .

" awak , bangun makan dulu " kejut Zuhdi perlahan - lahan . Dahlia tercelik , Zuhdi membantu Dahlia untuk duduk . Setelah baca bismillah , satu sudu bubur mendarat dimulut Dahlia yang disuapkan oleh Zuhdi . Perasaan sayang mula terbit dihati Zuhdi .

Bagi Zuhdi , Dahlia ialah seorang budak yang patut diuruskan dan disayangi seperti budak kecil . Perasaan cinta nya terhadap Dahlia mula mekar sejak dia bertemu gadis itu . Suapan keempat terhenti kerana Dahlia sudah tidak mahu makan .

Segelas susu dan ubat dicapai oleh Zuhdi . " nah minum ni , lepas tu makan ni " terang Zuhdi satu persatu . Dahlia meneguk susu tersebut lalu ubat di sambut nya dari tangan Zuhdi lalu menelan nya . Zuhdi berasa lega apabila Dahlia senang untuk makan ubat .

" dah tidur " Zuhdi mengambil semula gelas Dahlia lalu diletakkan diatas dulang semula , Zuhdi bantu Dahlia untuk baring semula . Belum sempat Zuhdi bangun untuk menghantar dulang , tangan nya dicapai oleh Dahlia . Zuhdi duduk semula dibirai katil .

" kenapa ? " soal nya . Dahlia mati kata , tangan nya yang berada ditangan Zuhdi masih digenggam rapi . " malam ni temankan saya " ucap nya lesu . Zuhdi ditarik oleh Dahlia untuk berbaring disebelah nya memandang katil Dahlia saiz king agak luas bagi mereka berdua .

Zuhdi hanya mengikut tindakan Dahlia . Dahlia baring , lalu dia terkejut apabila pinggang nya di rangkul oleh Zuhdi . Dahlia hanya membiarkan sahaja kerana bagi nya Zuhdi la perlindung nya . Akhirnya mereka tertidur sampai ke pagi .

Vote and comment
Thanks

****

Asalamualaikum , hei , selamat berpuasa guys , sis nak mintak maaf jika ada salah silap dalam story ni hue hue , sis pon manusia biasa yang tak lari dari kesilapan . Maaf kan sis sebab tak dapat nak update setiap hari em yela , sis akan update bile sis ade idea je huhu .

Thanks for 122k reads / view
06 : 04
6 / 6 / 2016

Bye . .

Senior Itu Aku Punya! Where stories live. Discover now