Bab 47

7.4K 285 4
                                    

" Afiq ! jom ikut akak lepak library ? " ajak Azza . Afiq yang sedang leka bermain psp nya berhenti seketika . Afiq hanya menggeleng . " ala Fiq jom la " Azza cuba untuk memujuk Afiq yang sedang leka itu . " malas la kak , akak pergi la " Afiq berhenti seketika lalu bangun dari tempat duduk nya . Puan Wina yang baru tiba dari dapur terus menghampiri adik beradik tiri itu . " Afiq pergilah , kesian akak Azza tu " Afiq hanya mengeluh . " yelayela Afiq ikut " Afiq mengalah lalu masuk kedalam biliknya untuk bersiap .

*****

" Afiq pergi la mana-mana yang Afiq nak pergi , tapi jalan keluar dari library ni tau , akak nak buat kerja kejap " Azza meletakkan beg yang berisi kertas kerja di meja yang dipilihnya . Afiq mula merayau didalam library itu . ' gedebuk ' sedang asyik berjalan Afiq terlanggar seorang lelaki yang agak tinggi dari nya . " sorry , kau okay ? " soal lelaki itu . Afiq hanya mengangguk tanda okay . " sokay , salah aku jugak sebab jalan tak pandang depan " Afiq menggosok tengkuk nya .

" nama kau siapa ? umur ? " tanya lelaki itu . " nama aku Afiq Luqman , umur 16 " jawab Afiq sambil tersenyum . " oh , sebaya lah dengan isteri aku " beritahu lelaki itu . Afiq terkejut . ' isteri ? serius ah isteri dia umur 16 ' bisik hati Afiq . " nama aku Zuhdi Arfan , umur aku 18 " Zuhdi pula mengenalkan diri nya . " abang ada isteri ? form 4 ? " tanya Afiq dengan berani . " takpayah la panggil abang " Afiq hanya tersengih . " ada , kahwin muda la bro " ujar Zuhdi . Afiq hanya mengangguk .

" aku kena gerak dulu ah , hati - hati bila jalan " pesan Zuhdi . Belum sempat Afiq menanyakan lebih lanjut tentang isteri Zuhdi , Zuhdi telah pun pergi . Afiq hanya menghantar Zuhdi menggunakan ekor mata nya . ' siapa isteri dia ? ' . Afiq mengambil sebuah buku lalu duduk semula dihadapan Azza .

****

Setelah turun dari kereta Zuhdi , Dahlia segera menapak masuk ke dalam kawasan sekolah . Sedang asyik teringat ciuman dari Zuhdi sebentar tadi , Dahlia terlanggar seorang lelaki yang agak tinggi dari nya . " awak okey ? " tanya lelaki itu . Dahlia mengangkat muka untuk melihat siapakah yang dilanggar atau terlanggar dirinya . Alangkah terkejut nya Dahlia . Lelaki yang dilanggarnya tadi ialah Aiman Naufal . " abang Aiman ? wah dah lama tak jumpa abang , sihat ? " tanya Dahlia ramah .

" eh Dahlia , alhamdulillah sihat . Dahlia sihat ? " tanya Aiman semula . " sihat " jawab Dahlia . " abang buat apa dekat sini ? " tanya Dahlia lagi . " saja , rindu dekat sekolah ni " Dahlia hanya mengangguk . " dah lama tak jumpa , makin lawa la sekarang " puji Aiman . Dahlia tersengih . " mana ada , biasa-biasa je la " Dahlia cuba merendah diri . " abang study mana sekarang ? " . Aiman diam lalu tersenyum . " abang tak sambung study , abang kerja " beritahu Aiman . " kerja apa ? " .

" jadi kerani sekolah rendah je " jawab Aiman . Dahlia mengangguk faham . " eh ? dah lambat ni , Dahlia masuk kelas dulu tau , nanti kalau free kita jumpa lagi eh ? bye " Aiman hanya menghantar kelibat Dahlia dengan senyuman angau . ' tak sangka kau makin cantik Dahlia ' bisik hati Aiman . Aiman segera keluar dari sekolah dengan mengharapkan akan berjumpa dengan Dahlia lagi .

****

" tapi papa tak kan Afan nak tinggalkan Dahlia sorang-sorang dekat rumah , lama tu pa 5 hari kot " Zuhdi bantah lalu meletakkan fail itu semula di hadapan Tan Sri Zuhadi . " Zuhdi Arfan , ini untuk company kita jugak , kalau Afan tak pergi siapa yang kena handle kerja ni " pujuk Tan Sri Zuhadi . " 5 hari je Fan , tak lama pejam celik pejam celik Afan dah balik sini " tambah Tan Sri Zuhadi lagi .

" kalau macam tu Afan nak bawa Dahlia sekali " ujar Zuhdi . Tan Sri Zuhadi sedikit geram dengan perangai Zuhdi . Semenjak Zuhdi dan Dahlia saling mencintai mereka tidak boleh dipisahkan . " Afan benda ni bukan honeymoon tau , takpayah la bawa isteri kamu sekali , dia kan nak sekolah , takkan la nak suruh dia ponteng 5 hari , kamu ingat dia nak ke " kata-kata Tan Sri Zuhadi membuatkan Zuhdi terdiam .

" baik la pa , kalau itu yang papa nak " akhirnya Zuhdi mengalah lalu mengambil semula fail itu semula . " kalau Afan risau sangat pasal Dahlia , biarlah Dahlia duduk dengan mama atau Ikmal " pujuk Tan Sri Zuhadi . Zuhdi hanya diam lalu kakinya dibawa menuju ke pintu untuk keluar dari bilik bapanya itu . Setelah tiba dibiliknya sendiri , Zuhdi mengeluh seorang diri .

vote and comments
thnks

****
asalamualaikum , hai awak-awaknya , sihat ? , dh lna tak updatekan ? HAHAHA sorry guys . bnyk bnde yg kne sis buat bkn bnde ni je sis nk hadap . PT3 nak dekat kan ? gdluck kpda readers sis yg f3 tu hihi . and wish me luck for final exam soon . exam around the corner . huhu .

2:40pm
1/10/16
thnks for 214k

bye .

Senior Itu Aku Punya! Where stories live. Discover now