Bab 34

10K 452 9
                                    

Dahlia bangun dari lenanya . Kepala terasa berdengut - dengut seperti di tenyeh oleh penggelek jalan . Pernah rasa ke ? Em entah laa . Dahinya berpeluh - peluh . ' mimpi rupa nya ' . Matanya cuba di buka luas . Terdapat seorang jururawat di hadapan katil tempat dia tidur .

Zuhdi yang duduk di sofa berhampiran menghampiri Dahlia . Apabila Dahlia bergerak secara tidak langsung . " sayang dah sedar , alhamdulillah " ucap Zuhdi sambil menguncup dahi Dahlia . Dahlia tidak mengelak kerana baginya Zuhdi lah perlindungnya .

" kita dekat mana ? " soalnya . Zuhdi pelik ' mungkin dia lupa apa yang terjadi ' ingat Zuhdi , " hospital " jawab Zuhdi ringkas dan padat . " saya mimpi buruk tadi " adu Dahlia dan dia termenung seketika mengenang mimpi buruk sebentar tadi .

" awak mimpi apa " perasaan ingin tahu Zuhdi membuak - buak . " sa . . Sa . . Saya mimpi daddy koma , da . . Dan Mia dah meninggal " adu Dahlia dalam esakan yang ditahan . Zuhdi duduk dibirai katil Dahlia . Kepala Dahlia ditarik lalu meletakkan nya di dada milik Zuhdi .

" shh . . Jangan nangis sayang , saya tetap ada dengan awak " pujuk Zuhdi , ubun - ubun isteri nya dikucup penuh sayang . " tolong beritahu saya , itu mimpi je kan " muka Zuhdi diperhatikan nya . Muka Zuhdi kelihatan sayu . Air mata Dahlia nenitis dengan laju .

Zuhdi pantas menarik Dahlia ke dada bidang nya itu . " istifar , allah lebih sayang kan Mia , saya sentiasa ada bersama awak sayang sabar " pujuk Zuhdi sambil mengosok - gosok belakang Dahlia . Dahlia mengetatkan pelukan nya . ' lantak laa hari ni je aku dapat peluk dia lepas ni jangan harap ' sempat lagi Dahlia mengingati diri nya .

****

Alhamdulillah . Jenazah Mia selamat di ke bumi kan pada tengah hari tadi . Ikmal dan Darwish pula on the way pulang ke tanah air apabila mendengar berita itu . Dahlia dan Zuhdi kembali ke hospital untuk mendengar khabar tentang Datuk Azman . Dahlia menunggu Zuhdi di ruangan bapa nya . Dalam hati nya tidak putus - putus berdoa agar ayah nya sedar dari koma .

Zuhdi pula pergi ke ruangan Doktor Ilyas kerana Doktor Ilyas mahu menyampaikan sesuatu . Zuhdi menarik kerusi yang berada di depan meja Doktor Ilyas . " ada apa dok ? " soal Zuhdi dengan tidak sabar untuk tahu . Doktor Ilyas menanggalkan cermin matanya . Mata nya pandang muka Zuhdi dengan pandangan yang tajam .

" Datuk Azman sudah tidak boleh bertahan , tekanan degupan jantung nya makin lama makin perlahan dari manusia normal seperti kita ( okk sis hentam shja ) " air muka Zuhdi berubah sayu . ' ya allah tabah kan laa hati isteri aku untuk tempuhi dugaan mu ya allah ' doa Zuhdi air mata menitis tanpa dia sedar .

" ja . . ja . . jadi berapa lama tempoh dia untuk hidup ? " soal Zuhdi dengan sedikit gagap . Doktor Ilyaa yang sedang menyemak maklumat pesakit lalu berhenti seketika untuk berfikir sejenak .

" jika allah sayang dia , bila - bila masa sahaja , allah akan ambil nyawa nya " terang Doktor Ilyas . Zuhdi mengelap semula air mata nya yang menitis ke pipi .

****

Dahlia memeluk erat ibu mertua nya dengan air mata . Puan Sri Qarina memeluk erat menantu nya sambil menggosok belakang Dahlia supaya Dahlia sedikit tenang . Manakala Tan Sri Zuhadi dan Zuhdi pula sedang sibuk berbual tentang dugaan yang menimpa anak lelaki nya itu .

" maafkan papa sebab tak dapat nak tolong Afan kebumi kan arwah , papa ada mesyuarat sorry sangat - sangat " beritahu Tan Sri Zuhadi dengan sedikit bersalah kerana tidak dapat membantu anak besan nya akibat terlampau sibuk pasal kerja di office .

" sokay laa papa , Afan boleh settel kan sendiri , Afan kan dah besar " terang Zuhdi dengan sedikit bangga . Tan Sri Zuhadi tertawa melihat kebanggaan anak lelaki nya itu . " Ikmal dengan Darwish bila balik sini ? " tanya Tan Sri Zuhadi .

" dia orang ? Em . . Abang Mal cakap malam ni flight , abang Dani tak tahu laa bila flight dia " terang Zuhdi . Mata nya terpandang ke arah Dahlia yang kelihatan lemah didalam pelukan ibu nya . Terbit perasaan kesian melihat isteri nya . Begitu juga dengan Tan Sri Zuhadi .

" papa nak Zuhdi jaga Dahlia dengan baik , walaupun kau orang bukan kahwin atas dasar cinta , tapi papa nak Zuhdi cuba cintakan dia , papa tahu Zuhdi boleh bahagia kan Dahlia " pesan Tan Sri Zuhadi . Zuhdi mendengar pesanan bapa nya dengan tekun . " baik laa pa , Zuhdi akan cuba cintakan Dahlia " jawab Zuhdi .

" bagus , dah jom teman kan papa pergi tengok Datuk Azman dekat dalam " pelawa Tan Sri Zuhadi . Zuhdi hanya mengikut lalu mereka menapak masuk ke dalam wad milik Datuk Azman . Mereka menapak masuk meninggalkan Puan Sri Qarina dan Dahlia diluar .

Jari milik Tuan Azman sedikit bergerak apabila Zuhdi dan Tan Sri Zuhadi menghampiri katil nya . " Man ? Kau okey tak ? " soal Tan Sri Zuhadi setelah besan nya itu dapat mengecam mereka berdua . Datuk Azman mula mengangguk dengan perlahan . Tan Sri Zuhadi keluar dari wad untuk memanggil doktor tinggal Zuhdi bersama Tuan Azman .

" Suha ma . . ma . . mana " tanya Tuan Azman dalam kepayahan . Zuhdi mula menghampiri katil Tuan Azman untuk mendengar lebih jelas . " dekat luar , daddy nak Afan panggil dia ke , Afan panggil dia kejap " belum sempat Zuhdi mahu memanggil Dahlia . Tuan Azman menghalangnya .

" tak . . pe . . perlu ,daddy taknak Suha tengok daddy dalam saat - saat terakhir macam ni " Tuan Azman mula bercakap dengan sedikit jelas bersertakan batukan kecil . " saat akhir ? " soal Zuhdi semula . Tuan Azman mengangguk tanda meng ' iya ' kan .

" daddy dah tak lama , daddy tak nak tengok Suha sedih sebab daddy " terangnya lagi . Mata Zuhdi mula berkaca . Tuan Azman mengenggam erat tangan Zuhdi . Zuhdi membalas genggaman itu . " tolong jaga Suha untuk daddy " pesan Tuan Azman .

" jaga dia macam nyawa Afan sendiri , cuba cintakan dia dengan sepenuh hati Afan , tolong lindungi dia dan sayangi dia dengan ikhlas dan jangan sakit kan hati dia " pesan Tuan Azman dengan sedikit lancar . Zuhdi mula mengelap airmata nya yang hampir menitis .

" akhir sekali , tolong jaga keluarga daddy baik - baik , dan jangan lupa jaga Mia "  mata Tuan Azman mula berkaca . " daddy , Mia dah takde " ujar Zuhdi dengan tenang . Perasaan sebak cuba ditahan nya . Akhirnya , air mata Datuk Azman yang ditahan nya tadi akhir nya jatuh ke pipi .

" innalillah " ucap Tuan Azman perlahan . Zuhdi mula terasa sebak . " Mia dah panggil , daddy pergi dulu , ingat pesan daddy " airmata nya menjadi semakin deras . Zuhdi hanya mengangguk . Dengan perlahan Tuan Azman menyebutkan kalimah - kalimah allah yang indah .

Dan akhir nya , Tuan Azman kembali ke rahmatullah dengan tenang . Dengan perlahan Zuhdi menarik selimut milik Tuan Azman menutupi keseluruh tubuh Datuk Azman . Genggaman tangan Tuan Azman di lepas kan nya secara perlahan .

' tempatkan la nya bersama orang-orang yang beriman '

Vote and comment
Thnks

****
Asalamualaikum , hey readers ku mwah hue hue , akhir nya sis dpt update bab kali ni walaupun bab ni agak sdikit ke laut , hrap korng suka ^^ , exam dh hbis,  yeayy ! ! Freedom ! ! Yahooo ! ! Ahahahahah .

Lepasni cuti leh la update selalu . Itu pon kalau rajin hahahaha . Kalau sesape nk sruh sis promote story meh laa pm ye ^^ , (klau ade laa) kalau sis up story bru ade ke org nk bce ? Spe stuju mohon komen . Okk laa sis cau lu sok skola .

Thnks for 98k reads .
00 : 07
25 / 5 / 16
Bye . .

Senior Itu Aku Punya! Where stories live. Discover now