Bab 23

12.3K 449 8
                                    

" Abang tak cakap pun abang balik hari ni " ujar Darwish setelah mereka semua masuk ke dalam rumah. Dahlia menuju ke arah abang-abangnya sambil membawa sedulang air untuk mereka minum.

" Abang saja je nak buat surprise , abang ingat kalau abang balik mengejut macam ni dapat layanan yang baik , ni tak kena pukul dengan adik sendiri " ngadu Ikmal sambil meletakkan kepalanya di bahu Dahlia. Dahlia tersenyum kecil . Darwish tersengih-sengih .

" Dani fikir mamat bangla mana yang datang nak jual karpet , rupanya Abang Mal " terang Darwish atas kejadian yang berlaku beberapa minit tadi. Ikmal mula memandang Darwish dengan jelingan maut.

" kau kata aku bangla? Bangla muka hensem camni? Wahh!! Mulut kau makin menjadi sekarang ni kan? Kau sini! " Ikmal menuju ke arah Darwish.

Darwish cuba untuk lari tetapi gagal dan acara WWE pun bermula.

" abang sorry bang! Sakit bang! Suha tolong Abang Dani! " panggil Darwish dengan kesakitan.

" sayang jangan tolong dia , kau ni over sangat dah kenapa ? abang duduk kat belakang kamu je kot tak akan la sakit sangat , lembik la Dani ni " Ikmal menjentik dahi adiknya.

" sakit laa.. abang ingat abang ringan ke? Berat abang tahu tak? Sakit pinggang Dani , Suha tengok abang Mal buat abang " adu Darwish lalu mengadu ke Dahlia . Dahlia tertawa bahagia.

" Elehh.. sikit-sikit mengadu.. nampak sangat kamu ni lembik.. ni baru sikit dah sakit.. " kata-kata Ikmal membuatkan Darwish tersenyum malu.

" korang ni kalau tak gaduh memang tak sah kan? " kata Dahlia sambil mengemaskan semula bantal-bantal kecil yang berterabur di lantai akibat acara WWE sebentar tadi.

" Dani yang mula dulu sayang , pukul dia " adu Ikmal lalu menarik telinga Darwish.

" aduh jangan la tarik telinga Dani dah merah dah " Darwish mengusap telinganya perlahan .

" dua-dua salah , Mintak maaf sekarang " Arah Dahlia . Ikmal dan Darwish memandang ke arah satu sama lain lalu mereka meminta maaf sesama sendiri .

" Daddy dengan Mia mana ? " Tanya Ikmal sambil meneguk secawan air yang di sediakan oleh Dahlia. Sudah 40 minit juga lah dia duduk tetapi kelibat bapa dan adiknya masih lagi tidak kelihatan.

" daddy temankan Mia tengok movie " jawab Darwish.

Beberapa minit kemudian , pintu utama rumah tersebut di buka dari luar . Kelihatan Tuan Azman bersama Mia yang baru pulang dari menonton wayang.

" Eh , Ikmal bila sampai ? " tanya Tuan Azman dengan sedikit terkejut.

" baru je tadi " jawab Ikmal lalu menyalam bapanya.

" abang Mal , Rindu nya dekat abang " jerit Mia sambil memeluk Ikmal untuk melepaskan rindu.

" Abang pun rindu Mia . Mia sihat tak ? Best outing dengan daddy ? " tanya Ikmal lalu membalas pelukan adik bongsunya itu.

" sihat je , best bang . Mia dapat patung minion ni , daddy yang belanja " terang Mia dengan pelatnya. Dia mula menunjukkan patung itu pada Ikmal . Ikmal hanya melayan karenah Mia .

" Daddy ? Bila balik? " tanya Dahlia yang baru sahaja selesai mandi dan berbaju.

" baru je sampai " terang Tuan Azman. Dahlia mengambil tempat di sebelah Mia .

" ey busuknya dia , pergi naik mandi sekarang . Melekit-lekit " arah Dahlia. Mia meletakan patung minion itu di atas peha Dahlia .

"  Baiklah " balas Mia lalu berlari menuju ke tingkat atas untuk mandi .

" Mal balik ni , Company dekat sana siapa yang jaga ? " tanya Tuan Azman lalu mengambil tempat di sebelah sofa Ikmal duduk.

" Kevin ada " jawab Ikmal lalu memeluk bantal kecil yang berada di sofa tempat dia duduk.

" abang balik berapa lama " tanya Darwish pula.

" 2 minggu je , lepas majlis tunang Dahlia abang balik sana , abang teringin nak tengok adik abang ni tunang " jawab Ikmal lalu memeluk bahu Dahlia. Dahlia tersenyum kecil .

" Kau tu bila balik Korea ? " pertanyaan Ikmal membuatkan Darwish tersedak.

" Dani cuti sebulan , sekarang kan cuti semester " jawab Darwish dengan batuk yang masih berbaki.

" daddy nak naik atas dulu , daddy nak rehat . Korang bertiga , Jangan bising okay ? " Pesan Tuan Azman. Mereka bertiga mengangguk tanda akur.

Setelah Tuan Azman naik ke tingkat atas mereka bertiga sambung menonton televisyen.

" abang " panggil Darwish.

" Apa dia " saut Ikmal sambil matanya subuk pandang ke arah telefonnya.

" jom lawan PS4 dengan Dani , Dani tahu abang bukan boleh menang pun " cabar Darwish. Ikmal membuntangkan matanya .

" Okay jom , kalau abang menang abang smackdown kau erh " ujar Ikmal . Darwish setuju dengan cabaran Ikmal lalu mereka mula main Dahlia hanya menonton sahaja mereka main .

Di rumah Zuhdi..

Zuhdi baring di atas katilnya sambil termenung ke arah siling. Zuhdi teringat akan kata-kata yang diucapkan olehnya di hadapan Dahlia di sekolah tadi.

' asal aku cakap macam tu dekat dia , aku suka dia? ' monolog Zuhdi di dalam hatinya .

Zuhdi cuba untuk menutup matanya untuk tidur akibat terlalu penat. Selepas saja pulang dari sekolah , Zuhdi bersama Zack bermain bola keranjang sebentar.

Di fikirannya asyik terfikir tentang Dahlia , senyuman Dahlia , tawa Dahlia dan muka Dahlia tengah marah. Begitu comel baginya.

' Aku suka dia ke? ' Bisik hatinya lagi.

Zuhdi menekupkan mukanya di atas bantal lalu dia menjerit sekuat hati . Telefonnya berbunyi menandakan ada orang telefon . Dia lantas menjawab panggilan itu .

' Haih apa lah yang dia nak ' bisik hati Zuhdi .

" Hello? "

" Ha jawab pun ingatkan tidur tadi "

" Mana ada tidur . Kau nak apa Zack ? "

" jom tengok wayang nak? Cerita Boboiboy " "

" Boboiboy? Sorry lah wei aku dah besar bukan budak kecik lagi , matanglah sikit Zack "

" Bukan aku yang nak tengok! Nihaa adik aku yang nak tengok , umi aku yang suruh temankan , tu lah aku ajak kau sekali "
,
" Si Haziq ke ? "

" Yelah siapa lagi kalau bukan dia , jom lah "

" Hm , tapi kau payung ok ? "

" Haih yelah , aku otw ni cepat sikit siap ! "

" Ok bye "

Zuhdi mematikan panggilan lalu dia menuju ke arah bilik mandi untuk bersiap .

*******

Vote and comment
Thanks
Bye..

Senior Itu Aku Punya! Where stories live. Discover now