Zaskia tak dapat nak lelapkan matanya, dia memandang ke arah luar tingkap mpv, dari tadi mukanya di letak di tepi tingkap, kawan-kawan yang lain dah terjelepok tidur, kecuali dia, Takim dan Adam yang bertukar memandu dengan Takim di hentian rehat tadi. Sesekali dia terdengar Takim mengunyah makanan. Bau perfume Takim menusuk ke hidungnya.
"Hmm...sedap betul bau perfume dashing ni," Bisik hati Zaskia. Zaskia memandang ke arah tangannya yang berbalut.
"Thanks Takim, kau buat aku sayang sangat kat kau, dari kita kecil lagi kau selalu ambil berat pasal aku, aku makin sayang kat kau Takim...," Zaskia senyum sendiri. Kenangan lama menerpa di ingatannya. Ketika Zaskia berusia 10 tahun.
"Woi, kau orang buat apa hah! buli Zaskia ker?!," Tengku Mustakim meluru dengan basikalnya ke tapak permainan.
"Arghh!! Takim!!..Takim!!!... Zas takut!! ...Zas takut!!!, tolong!!!! berhenti-berhenti!!!!," Zaskia menjerit.
"Wei!!! jangan buai Zaskia lagi, nanti dia jatuh, weii!!!, sudah lah!!! sudah lah!!! ," Jerit Fiyya Mysara, kelihatan matanya berair, dia menangis.
"Ha!ha!ha! ha!ha!ha!!," Hafiz Izwan dan kawan-kawannya ketawa, buaian Zaskia terus di lambung laju.
"Tolong!!!! arghhh!!!!!," Tangan Zaskia terlepas tali buaian, dia terlambung ke depan, di pejamnya matanya.
"Zaskia!!!!," Tengku Mustakim berlari.
""Dukk!!!,"Zaskia terjatuh, di buka matanya.
"Takim...,"Lemah suara Zaskia. Zaskia sempat di sambut Tengku Mustakim. Kini Zaskia berada di dalam kendongan tangan Tengku Mustakim.
"Zas!! Zas!! ok tak! aduh!! beratnya!!!," Tengku Mustakim meletakkan Zaskia ke bawah.
Hafiz Izwan dan kawan-kawannya dah cabut lari, lesap dari pandangan.
"Eee...orang tak beratlah, tengok ni perut orang kecil jer, tengok ni orang kurus jerlah!," Zaskia bangun dan memusing ke kiri ke kanan badannya.
"A...aa..yerlah perut kecil, tapi orang tu kan berat sangat, aduh..beratnya orang tu," Tengku Mustakim memicit-micit lengannya.
"Eee...jom Fiyya, kita balik, dia kata kita ni berat, hmm...dia tu boyot!.... Takim boyot! Takim boyot!...," Zaskia menarik tangan Fiyya Mysara, mereka berlari ke rumah Zaskia.
"Oittt!!!..ucap terima kasih pun tak!, kau kata aku boyot pula, tunggu!!! aku kejar kau orang berdua," Tengku Mustakim mengayuh basikalnya mengejar Zaskia dan Fiyya Mysara.
"Masa umur aku 14 tahun, masa tu petang lepas tuisyen, tunggu driver datang ambil kat sekolah, tak datang-datang," Bisik hati Zaskia, tersenyum teringat kenangan tu.
"Zas! wei! kau tak balik lagi ke? ," Tanya Rafiq Wadihan.
"Aku tunggu driverlah, tak datang lagi ni" Zaskia mencebek mukanya.
YOU ARE READING
SESUCI SALJU RINDU
Romance#Pemenang Anugerah #wattys2017 #Kategori Penulis Debut Elzara Sofia, dia di aniayai, terpaksa redha berkahwin dengan lelaki yang di cintai dengan cara yang tak sempurna dan mendapat tentangan dari keluarga pihak lelaki. Status Elzara yang di salah a...