Wlwpon agk mngmbl msa, Intan sdh mncpai hmpir 70% memorinya. Cnta prtma dn khidupnnya nmun lngsng tdk diceritakn pd Azam. Nmun, dia cuba utk mlmbutkn drinya dgn Azam. Hnya skap cemburu Azam yg smakin lma smkin mnebal hngga mnybbkn Azam brubh. Dia sdh mula brjinak dgn klab mlm dn arak hngga suatu mlm..
Tok! Tok! Tok!
"Woi! Bkk pntu ni!" jerit Azam. Intan yg sdg tdur trsedar apabila mndgr bunyi pntu yg dketuk kuat. Intan mmbuka pnti rmh trsbut dn trkjut mndpti suaminya yg mabuk. Dia mnekup mlutnya. Bau alkhohol trllu kuat. Intan mnutup pntu dn mmapah suaminya prgi ke blik mreka. "Knpe smpi mabuk ni? Awq xprnh mcm ni pun slma ni." Intan brsuara kesal. "Argh! Diamlah! Bising je!" mrah Azam. Dia mlihat Intan dn trasa nfsunya mmbuak lntas ditariknya tbuh Intan. "Awq nk ape ni?!"mrh Intan. Dye mnolak tgn Azam nmun tdk brhasil. Azam trus mnindih tbuh kcil Intan. "Lpaskan sya!" pekik Intan. Azam mnmpar pipi Intan. "Diam dn lyan aq mlm ni." kta Azam dn mncium Intan dgn rakus.
-------------------------------------------------------------
Azam bgn dr tidurnya dn mrasakn kpalanya agk pning. Dye trdengar tngisn sseorg di sblhnya. "Hiks.. Hiks.."Intan mnyelubungkn tbuhnya. Azam mrasa rsaw llu mnerpa ke arah Intan. "Syang. Knapa ni?" soal Azam. "Kw lelaki xguna! Aq bnci kw! Kw buat aq mcm placur! Kw rogol aq! Mnusia jnis ape kw ni!" mrh Intan. "Rog.. Rogol?" Azam mlihat drinya dn Intan yg naked. "Aq bnci kw, Azam. Sbb sikap cmburu dn mmbuta tuli kw tu, kw rogol aq! Kw ni mmg llaki xguna! Kw ceraikn aq!" Intan mulai mngamuk.
"Sayang. Abang xsngaja. Abg mnx maaf." pjuk Azam. "Ceraikn aq!" mrah Intan lg. Azam mngangkat tgnnya utk mnampar Intan nmun prgeraknnya trhnti. "Apa?! Nk tmpar? Tmparlah. Mlm td pun kw dha tmpr aq kn?! Tmparlh spuas hati kw! Lpas tu kw bnuh aq! Klw kw xnk bnuh aq, biar aq yg bnuh dri aq sndri!" Intan tdk dpt mngawal emosinya. "Intan Nuraisyah! I'm sorry." pjuk Azam lg. Dia mmaut tbuh isterinya. Intan trus mnolak tbuh Azam dn msk kbilik mndi utk mmbrsihkn drinya. Msh trdgr lg tngisannya. Azam mraup wjahnya ksar. 'Kw ni mmg xgne, Azam! Xgne!' desis hati Azam.
Intan brsiap mmkai pkaiannya dn trus mnggalkn Azam di blik mndi. Dia menaiki teksi yg brhnti di hdpn rmhnya dn trus mnuju ke rmh Khuzaifah. Khuzaifah agk trkjut mliht Intan ke rmhnya dgn air mata. "Intan, knape ni?" soal Khuzaifah. "Dia jhat, Jipa. Dia jhat! Aq xptt prcyakn dye! Aq bnci dye jipa! Aq bnci dye!" tangis Intan. Dia mulai trtekan. Intan mnarik narik rmbutnya sndri hngga gugur. Khuzaifah brusaha mnenangkn Intan. "Intan, jgn mcm ni. Nnti kw makin sakit." pjuk Khuzaifah.
"Knape dye buat aq mcm ni? Dye buat aq mcm prmpuan murahan. Dye rogol aq. Dye mabuk. Apa salah aq? Apa slh aq, Jipa?" tangis Intan. Dia trus mmluk Khuzaifah. Tngisnnya trhmbur di bahu Khuzaifah. Azam yg tika itu mncri Intan di rmh Khuzaifah trasa hncur hatinya mliht Intan brplukan dgn Khuzaifah.
"Intan!" Azam mmnggil isterinya. Khuzaifah pntas mlpaskn pluknnya trhadap Intan. Azam mluru kearah Khuzaifah dn mnumbuknya skuat hati. "Xguna kw jantan! Brani kw pluk isteri aq! Pttnya mlm tu aq bnuh kw!" Azam mnumbuk Khuzaifah brtubi tubi. Inta pntas mnarik Khuzaifah dr ditumbuk Azam dn mnolk suaminya.
"Kw xlyak pggl aq isteri kw sdgkn kw yg buat aq mcm prmpuan murahan! Kw tu buta sbb cmburu kau! Kw trgmak rogol aq! Pkul aq! Kw mabuk! Aq bnci kw! Kw tau knpe aq sntiasa nk jmpa Khuzaifah? Sbb dgn dye aq rsa slmt wlwpon dye prnh culik aq drpd kw! Aq tnya pd dye tntg kw! Stp memori aq tntg kw! Kw tau slma ni kw tnjkkn tmpt kte knl, kte brcnta, kte khwin, smua yg aq nmpk hnyalha kmarahan kw! Khuzaifah yg sntiasa pdm knangn api kmarahan kw pd aq! Dia kta kw suami yg baik! Tp kw? Skap kw buat aq xprcyakan kw! Mlah aq smakin benci kw! Aq bncikn kw!" Luah Intan.
Intan trduduk. Dia mmgang dadanya. Trasa sgt sakit. Azam mndekati isterinya. "Syang, abg mnx maaf. Abg btl btl mnx maaf. Abg yg slah. Abg xptt buat Intan mcm tu. Abg yg slh. Mmg abg yg slh. Abg mrayu sgt. Intan, tlglah maafkn abg. Tolonglah." Azam mlutut di hdpn Intan. Dia cuba utk mmgang Intan nmun Intan pntas mnepis.
Intan trsnyum di hdpn Azam. Dia mnolak tbuh Azam di hdpnnya dn dia pchkn kaca. Azam mmndg prlakuan Intan. Azam seolah dpt mmbca fkirn Intan. "Syang, tlglah. Jgn." Azam cuba utk mlarang tapi Intan tdk mmpeduliknnya. Intan mnekap tgnnya pd kaca kaca trsbut. Drah yg mula mngalir tdk dipedulikan. Intan mnggenggam kaca trsbut hngga drahnya mula mngalir lju. Smrta itu, ingatannya mula mncul ksmuanya.
Intan mlarang Azam dn Khuzaifah dr mndekatinya. "Jgn dkat dgn aq!" mrah Intan apabila dilihat Azam dn Khuzaifah brusaha utk mnghalngnya.