Azam mmbwa Intan pulang ke rmhnya. Sjk di dlm kreta hngga mreka pulng ke rmh, Intan tdk mmbuka mlutnya. Dia tdk brckp wlw spatah pun dgn Azam. Intan yg ingin msk ke blik trhnti lngkahnya apabila tgnnya dipgang oleh Azam. "Syang, I'm really sorry." ujar Azam. Intan mnarik tgnnya kasar. Dia msk ke blik mreka dn diekori Azam. "Syang, maafkn abg. Abg tau abg slh, syang. Abg mnx maaf syang. Abg mnx maaf sgt sgt." rayu Azam lg. Intan kkal mndiamkn dirinya.
Azam trus mlutut di hdpn Intan. "Syang, ckplah dgn abg. Abg rndukn syang. Abg rndu dgn suara syang. Ckplah dgn abg syang." pjuk Azam lg. Intan lngsng tdk mmpedulikn Azam. Dia brllu prgi apabila Azam mlutut di hdpnnya. Azam trus bgn dr mlutut dn sgera mmluk Intan dgn erat. Intan mronta ronta dlm plukn Azam. "Abg rndukn syang." ujar Azam lg. "Lpaslah! Aq bnci kw! Lpas!" jerit Intan. "Syang, tlglah maafkn abg. Abg mngaku abg yg slh. Abg cmburu Intan dgn Khuzaifah. Abg mnx maaf sbb brksar dgn syang. Abg mnx maaf syang." pjuk Azam lg.
Intan mnolak tbuh Azam skuat hatinya hgga Azam trdduk di birai katil. Dia mmbuka sluruh pkaiannya. "Kw mnx maaf dgn aq hnya sbb kw nk bdan aq je kn?! Hah ambk! Sukati kw nk buat ape pun!" Intan brsuara mrh. Azam sgera mnutup tbuh Intan. "X syang, bkn ini yg abg nk. Abg hnya nk kemaafan dr syang je. Tlglah syang, maafkn abg." rayu Azam. Intan mmkai pkaiannya smula dn trus kluar dr blik mreka.
Air mata Intan smakin laju mnuruni pipi. Hatinya bnr bnr trluka dgn Azam. Apa yg Azam pnta tdk setanding dgn luka di hatinya. Nmun, dlm kbnciannya trhdap Azam, dia ttp mnjlnkn tnggungjwbnya. Intan mmsk dn mnydiakn mknn dn mnuman buat Azam. Dia msk ke blik mreka dn mliht Azam sdg tdur. Dia mngejutkn Azam. "Bgnlah." ujar Intan. Azam trsdr dr lenanya. "Knpe syang? Syang ada nk ape ape ke?" soal Azam lmbut. Intan trus brdiri. "Aq dah siapkn mknn kt bwh, klw kw nk mkn, kw trunlah." kta Intan dingin. Dia trus mngglkn Azam. Azam mraup wjhnya. Dia msk ke blik air dn mncuci mukanya. Stlh itu, dia pun kluar dr blik dn mnuju ke meja mkn.
Dia mliht Intan brada di dapur. Dia mmluk pnggang Intan dr blkg. "Syang msk ape?" soal Azam. Intan mlpaskn plukn Azam. "Smua mknn ada atas meja tu. Mknlah. Aq naik dlu." ujar Intan. Azam mncpai tgn Intan. "Syang xnk tmnkn abg mkn?" soal Azam lg. "Xnk. Aq mlas." ujar Intan dn ingin brllu prgi nmun Azam msh mmgang tgnnya. "Kw nak ape lg?" soal Intan. "Tmnlah abg mkn. Xbaik tau buat abg mcm ni. Syang nk jd isteri derhaka ke sbb xikut ckp suami?" soal Azam. Intan mmndg Azam tjam. "Yg drhaka aq bkn kw. Knpe aq nk kna ikut ckp kw? Aq bknnya lmbu pun nk ikut apa yg kw kta. Lgpun, aq tgh tggu ble kw nk ceraikn aq, sbb aq xnk hdup dgn org yg xprlukan aq." ujar Intan.
Pang!!
Azam mnmpar Intan skuat hatinya. "Smpai mati pun abg xkn ceraikn syang! Xkn prnh!" mrah Azam. Intan mngelap drah di bbirnya dn trgelak sinis. "Kw nk pkul aq? Trusknlah. Aq dah lma tau prkataan maaf kw tu hnya ungkapan pnipu. Kw nk pkul ke, nk bnuh ke, lntak kw lah. Aq dah mlas nk ambk tau. Lgpun, kw mmg nk aq mati kt tgn kw kn? So, tggu ape lg? Trusknlah. Truskn smpai kw puas!" cabar Intan.
Azam trus mncapai tali pnggangnya dn mlibas Intan. Dia mmkul dn mnumbuk Intan skuat hatinya. Amarahnya sudah di tahap maksima. Intan hnya mndiamkn diri wlwpon tbuhnya ksakitan.
"Azam! Brhnti! Apa yg kw buat ni?! Kw sedar x spe yg kw pkul ni?! Ni Intan! Isteri kw!" mrah Khuzaifah. Dia sgera mndekati Intan. Wjah dn tbuh yg lebam dn brdrah itu dipangkunya. "Snggp kau eak?! Kw kta kw syangkn dye! Kw kta kw xkn sakitkn dye! Tp mcm ni kw buat dye! Jantan dayus!" marah Khuzaifah. Azam trdduk di sblh Intan. Dia mnarik Intan yg sudah lmah dipkulnya. "Syang, maafkn abg. Abg lpaskn kmarahan abg pd syang. Maafkn abg, syang." rayu Azam. Intan trgelak sinis. Dia mmndg Azam. "Apahal kw brhenti? Truskan je lah. Pkul aq smpai kw puas!" cabar Intan lg. Azam trus mmluk Intan. "X syang. Jgn buat abg mcm ni syang, please." rayu Azam. "Kw brhnti pkul aq sbb ada Jipa kn? Hahaha.. Klw xde Jipa, msti kw akn trua pkul aq." ujar Intan sinis. Dia mmndg Khuzaifah. "Prgi blklah, Jipa! Kw buat ape kt sini?!" mrah Intan. Intan mncpai tali pnggang Azam dn mnyerahknnya pd Azam. "Nah, trusknlah pkul aq! Pkul r!" mrah Intan.
Nmun, tdk lma kmudian, drah mula trsmbur dr mlut Intan. Hidungnya juga mula mngeluarkn drah. "Sa-sayang, knpe ni?" soal Azam cemas. Intan hnya trsnyum gmbira. Tlefonnya yg brbunyi, Intan tdk brdaya mngangkatnya. Intan pngsan di plukan Azam. "Syang!!" jerit Azam nmun Intan tdk mnyedarkn dirinya.