Azam mnyuruh org knnnya utk mrwat dn mnympn Khuzaifah. Wlwpon cmburu, nmun dia tahu Intan msh tdk mngingati memorinya. Azam mmbwa Intan ke keretanya.
Srengg!!!
"Argh!" Intan mmgang kmbali kpalanya. Lintasan memorinya sntiasa mncul ble dye brdekatan Azam. Azam pnts mmluk Intan. "Syang ok? Kte pegi hospital ye." pjuk Azam. Intan mnggeleng. Dia mnghantukkn kpalanya di crmin kereta Azam. "Syang. Jgn."pjuk Azam. Azam tahu dye tdk blh mmrahi Intan. Dia tdk mahu Intan smkin mnjauh drinya.
Azam mmndu laju pulng ke rmh mereka. Wjh Intan yg pucat ditatapnya. Tnpa mmbuang msa, Azam mncempung tbuh Intan llu dibwa ke blik mereka. "Awq, kt mna kte prtma kali knal?" Soal Intan lmah. "Kt jhor. Knpe syang?" ujar Azam. "Awq ingt tmptnya?" soal Intan lg. Azam mngangguk. "Bsok kte prgi." jwab Intan dn mlelapkn drinya.
Keesokkan hrinya Azam mmbwa Intan ke Jhor. Dia tnjkkn tmpt prtma mreka brtmu. "Kt cni prtma kali kte jmpe, syang jmpa abg dlm keadaan abg cdera lpas brgduh. Pd mulanya, abg ego. Xnk syang tlg abg. Tp syang pun kras kpala. Ttp nk tlg abg. Then syang bwk abg ke pndok syang." terng Azam. Lintasan memori Intan mnlng Azam trlayar di ingatnnya. Nmun Intan mndiamkn dri. "Syang ada ingt ape ape?" Soal Azam. Intan mnggelengkn kpalanya.
Azam mmbwa Intan ke pndok lma Intan. "Syang. Kt cnilah tmpt syang rwat abg n kt cnilah tmpt kte jtuh cnta. Abng lfazkn yg abg cntakn syang, dn syang trima abg." ujar Azam apabila mreka smpi di pndok Intan. Trlintas lg memorinya brsma Azam. Saat dye mrwat, jtuh cnta, dimarahi dn brpisah brsma Azam. Intan mngetapkn bbirnya. Dia trluka dgn msa lalunya.
"Hmm, smpi sini jelah hbngn kta di sini. Then, syang pndah Selangor n tkdir Allah, kte brjmpa blk." kta Azam. "Kte jmpe kt mna?" Soal Intan. "Dkt Skola Kmpg Jawa. Esk abg bwk syang prgi sna." jwb Azam lmbut. "Kita xspttnya khwin." ujar Intan prlahan. "Haa? Apa dia syang?" Soal Azam. Dia mndgr Intan brckp nmun tdk jelas di pndengarannya.
Intan mmndg Azam. "Kita. X. Spttnya. Khwin." Intan mnyebut satu prsatu. "Kenapa? Syang wife abg. Kita sling mncntai syang. Syang trima abg. Syang cntakn abg. Prcyalah." pjuk Azam. Intan mngeluh. "Trpulang. Sy cuma ckp bnda yg btl." kata Intan pula. Direnung wjh sayu Azam. Air mata lelaki yg mndkwa suaminya itu seakn mahu tumpah. "Brhntikn kereta." arah Intan. "Ke-knapa?" Azam plik. "Brhenti jelah." arah Intan lg. Nk xnk, Azam akur dg arahan Intan.
Intan mmndg Azam. "Come closer. Rptkn dri awq dgn sy." arah Intan lg. Wlwpon plik dgn prmntaan isterinya, Azam hnya mnurut. Intan pntas mmluk tbuh Azam. "Say-Sayang." Azam trkjut. "Lpaskn tangisan awq. Awq xptt seksa dri awq sbb sy." nasihat Intan. Mka, tngisan Azam tlh pun brhmbur. "Luahkn apa yg awq nk luah." arah Intan lg. "Abg rndu syang. Abg sgt sgt cntakn syang. Abg mnyesal byk lukakn aty syang. Abg mnyesal sgt sgt. Hnya 1 yg abg xprnh mnyesal iaitu khwin dgn syang. Syang chaya abg. Abg cntakn syang sgt sgt."tangis Azam.
Intan hnya mngertkn pluknnya. Dia tdk trkesan wlw sdikit pun dgn kta kta Azam. Seolah cntanya sdh mati buat Azam. Dia hnya ingin mnenangkn lelaki itu shja. Stlh Azam mnenangkn drinya, dia mmndu pulng smula ke K.L. "Sayang ada nk pgi mna mna?" soal Azam. Intan mngangguk. "Prgi mna?" Soal Azam smula. "Rumah Jipa. I miss him." kta Intan tnpa mmpedulikn prasaan Azam.
Azam mmndu laju hngga ke rumah Khuzaifah. Tnpa mngetuk pntu, Intan msk dn mncri Khuzaifah. Dpt dlihat Khuzaifah yg msh lg blm pulih dr ditembak. Intan trus mmluk Khuzaifah tnpa mmpedulikkn Azam yg brdekatan dgnnya. "Sakit Jipa. Sakit sgt." tangis Intan. Dia mmukul dadanya skuat hati. "Intan, knape ni? Azam kw buat ape dgn Intan?" soal Khuzaifah cemas. Wjah Azam juga beriak rsaw. Dia yg pd mulanya ingin mndekati Intan trus dihalau Intan. "Prgi! Sy nk ckp dgn Jipa je! Sy xprlukn awq!" mrah Intan.
Stlh mmstikn Azam prgi mnjauh, Intan trus mnangis. "Sy xmmpu ingt dye. Sy xnmpk cnta dye. Yg sy nmpk hnya kmarahan dye. Sy xblh rsa lngsng ksh syg dye. Mcmmna sy blh kahwin dgn dye?" Intan mluahkn prasaannya. Khuzaifah trpana. Awq dha ingt?" soal Khuzaifah. "Sikit. Trllu skit. Kbnyakknnya cuma dye mrh sy je yg sy ingt. Sy rsa mcm Intan yg dlu b***h sbb plih Azam, tp nthlah. Sy xtau. Sy kliru sgt." luah Intan.