Intan dibwa ke hospital scpt mngkn. Dr Danial ditugaskn mrawat Intan. Dia dpt mliht ksan lbam dn drah pd psakitnya. Dia sgera kluar mnemui Azam. "Encik Azam, suami Intan Nuraisyah?" soal Dr Danial. Azam mnganggukkn wjahnya. "Ikut sy, sya ada bnda nk bncang dgn encik." ujar Dr Danial. Azam mnurut lngkah Dr Danial hngga ke bliknya.
"Encik Azam, awq dera isteri awq kn?" soal Dr Danial. Prlahan lahan Azam mngangguk. "Sa-saya sakit hati. Dd-dia xnk maafkn sy. Lpas tu dia cbar sy pkul dye. Lgpun dye mnx cerai dgn sy, sy xtahan. Sbb tu sy trpkul dye." trang Azam. Dr Danial mnggelengkn kpalanya. Dia ddk di krusinya. "Awq tahu x yg isteri awq mnghidap sirosis hati? Thap akhir?" soal dr Danial. Azam mnggelengkn kpalanya. "Dok-doktor tip-tipu kn? Ni-ni smua prank je kn?" soal Azam tdk percya.
Dr Danial mngunjukkn sbuah fail brwrna biru. "Dlm tu mklumat tntg isteri awq prnh mmbuat rwatan di sini. Sy dah periksa isteri awq td. Pnyakit dye mnyerang smula dn akn krap mnyerang dye skrg. Buat msa ni, kami sdg mncari pnderma hati yg ssuai buat Puan Intan." ujar Dr Danial. Azam mmnta diri utk kluar dn mnuju ke blik Intan. Dilihat Intan tlh pun sdr.
"Sa-sayang ok? Abg-abg mnx maaf. Abg trllu ikutkn prasaan abg td. Abg mnx maaf syang. Abg cntakn syang." rayu Azam. Intan hnya mmndg ksong wjh Azam. "Syang, please talk to me. Abg rndukn syang." ujar Azam lg. Dia cuba mmgang tgn Intan nmun Intan mnepisnya. "Aq dah xde pape dgn kw. Hbngn kta dah tmat. Kita dah brcerai." ujar Intan. "Ap-apa syang ckp ni?! Abg xlafazkn lg talak tu!" mrah Azam.
Intan mmndg Azam tjam. "Kau xingat lafaz taklik kw dlu?" ujar Intan. Azam mnggeleng. "X, abg xprnah lafaz apa apa pd syang." ujar Azam. "Klw kw xingt, meh aq ingatkn kw. Kw sbut mcm ni. 'Syang, klw abg pkul or mrh syang lg, mka gugurlah talak ' haa, xkn kw ingat?" ujar Intan. Azam trmangu. Dia khilangn Intan lg. "Syang sngaja kn buat abg pkul syang td?" soal Azam. Intan mnganggukkn kpalanya.
"Syang, jgn buat abg mcm ni syang! Abg syangkn syang. Tlglah syang." rayu Azam. "Kw yg lafazkn taklik tu bkn aq. Kte dah brcerai, trima je lah hakikat. Kw carilah prmpuan lain yg blh bhagiakn kw, bkn yg dah nak mati mcm aq ni." ujar Intan.
"No! Syang no! Abg xnk hilang syang! I'm sorry syang! Syang!" jerit Azam nmun Intan hnya mmbiarknnya.