"Zaifah, tlglha aq. Aq mrayu sgt. Aq xnk brpisah dgn Intan lg. Aq sygkn dye. " rayu Azam. "Intan tu sbnrnya syg sgt dgn kw. Msa aq usha dye dkt skola dlu pon, dye sllu ingt psl kw smpi dye sakit. Tp lpas kw dah dpt dye, kw byk sakitkn dye kn. Kau buat dye mcm patung." ujar Khuzaifah pula. Dia mlas mahu mnlng llaki di hdpnnya itu. Bgnya, Azam sdh trlalu mlmpau krana mnyakitkn Intan sdemikian.
"Tlglah aq. Aq jnji aq xkn sakitkn dye lg. Aq mrayu sgt. A-aq buat smua tu sbb aq cmburu dye sygkn kw lbh dr aq. Aq cma nk dye rsa pntgnya aq di sisi dye. Tu je." Azam hmpir hmpir mnangis d hdpn Khuzaifah. "Itulah yg kw silap. Intan hnya sygkn aq tp cnta dye hnya utk kw. Bnda yg dye bsikkn pd aq hnya srh aq prgi. Tu je. Sbb dye nk brsma dgn kw. Dye pksa ingatan dye utk mncul smula sbb hati dye trikat dgn kw. Tp kw xprnh fhm dye. Kw sakitkn dye. Skrg, pdn muka kw. Dah kluar dr rmh aq. Aq xnk tgk muka kw kt sini." Khuzaifah mnolak Azam kluar dr rmhnya.
Azam pulang smula ke rmhnya. Dia mnatap gambar Intan. 'Syang prgi mna? Abg rndu.' desis hati Azam.
-------------------------------------------------------------
5 buln brlalu...Azam msh blm mnmui Intan. Sudah mrata tmpat dye mncri isterinya, nmun ttp xjumpa. Azam mngerahkn org orgnya mncri di seluruh Malaysia trmasuk Sabah dn Sarawak.
Disbbkn rsa tdk sbarnya, dia skali lg mnuju ke rmh Khuzaifah. Dia tahu Intan psti akn brhubung dgn Khuzaifah. Azam sdah pun mmnta maaf tntg skapnya pd Khuzaifah dn Khuzaifah tlh pun mmaafknnya. Nmun, Intan msh blm mahu pulang smula pdnya.
"Assalamualaikum. Khuzaifah." ucap Azam tika dye mmasuki rmh Khuzaifah. "Haa, waalaikumslm. Npe?" Soal Khuzaifah. Azam ddk di ruang tamu Khuzaifah. "Aq rndukn Intan. Dah lma dye prgi. Aq-aq xblh. Aq dah cari dye kt smua tmpat, tp aq ttp xjmpe dye. Tlglah aq Khuzaifah. Aq mrayu sgt." Rayu Azam smbl mnekup mukanya. Khuzaifah mncpai tlefonnya dn mnelefon Intan, nmun hanya voice mail yg mmblas pnggilnnya. Khuzaifah mmndg Azam yg mnntikn jwpnnya. Khuzaifah mnggelengkn kpalanya tnda Intan tdk mngangkat pnggilnnya. Sejurus kmudian tlefon Khuzaifah brdering. Trtera nma Intan sbgai pmnggil. Khuzaifah lntas mnjwbnya.
Jipa:
-HelloIntan
-Jipa, ckp pd Azam xpyh cr aq lg. Aq bnarkn dye prgi. Jd, dye dha xpyh nk cr aq lgJipa
-tp dye dha mcm org gila cri kw, IntanIntan
-aq xprlukn org yg sntiasa mnyakitkn aq. Ckp pd dye, aq dah mati.Blm smpat Khuzaifah ingin mmblas kta kta Intan, talian tlh pun di matikn. "Zaifah, mcmmna? Di-dia nk blk x?" soal Azam. Khuzaifah mnggelengkn kpalanya. "Intan ckap... Xpyh cr dye lg, dye xprlukn org yg sntiasa mnyakitkn dye. Dye srh kw anggp dye dah mati." ujar Khuzaifah. Azam trsndr di sofa. "Klw aq xbrksar dgn dye hari tu, msti smua ni xkn jd. Aq xnk hilng dia lg Khuzaifah. Aq cntakn dye." ujar Ryan sayu. Dia bnr bnr mnyesal krana mnyakiti Intan. "Hmm, mcm nilah. Kw blk dlu. Mna tau nnti ada brita dr org org kw." Khuzaifah cuba mntenteramkn Azam.