ML2-14

119 0 1
                                    

Intan mula tdk tahan dgn sikap Azam. 'Fine! Klw kw xprlukn aq, aq pun xprlukn kw lg dlm hdup aq. Aq dha xtahan lg dgn kw. Kte brpisah, Azam. Kita brpisah.' desis hati Intan.

Dia msk ke bliknya dn mngunci pntu. Intan mngemaskn pkaiannya dn mletakknnya di dlm bagasi dn disimpan di bwh katil. Dia tak bodoh utk prgi ktika Azam msh di rmh. Intan mmberi psnn kpd kluarganya utk mnjaga Ryan spnjg ktiadaannya.

Intan mncuba buat kali trakhir utk brbaik dgn Azam. "Abg, tlglah. Maafkn Intan. Intan salah. Intan tau abg mrhkn Intan. I'm really sorry abg. Please. Intan cntakan abg." pjuk Intan smbl mmluk pnggang Azam. Azam skali lg mnguraikn plukan mreka dn trus mngglkn Intan. "Aq nk kluar." ujar Azam dn brllu prgi. Intan trddk. 'Smpi hati awq. Awq nk sy buat ape lg supaya awq kmbali pd sy?' tangis Intan dlm hati.

Stlh mmstikn Azam tlh pun prgi, Intan mngmbil bagasinya dn kluar mllui pntu blkg. Dia hnya mngglkn surt buat suaminya. Intan mmndg rmh trsbut buat kali trakhir. Air mtanya mnitis lg. Dia brjln agk jauh sdikit dn mnaiki teksi yg mnunggunya. 'Slmt tggl abg.' desis hati Intan.

-------------------------------------------------------------
Azam plang agk lewat ke rmhnya. Dia mmbwa sbuah kek di tgnnya. "Assalamualaikum." Salam dberi nmun tiada siapa yg mnyahut. Azam mula mrasa plik mmndgkn rmhnya jga gelap. "Intan? Intan?" Azam mmnggil isterinya. Azam mncri Intan ke srata rmh. Nmun ttp tdk ditemui. Azam mraup wjhnya ksar. Dia trpndgkn surat di ats meja mkn llu mngmbilnya.

Dear abg,

Lpas abg bca surat ni, tndanya Intan dah prgi dr hdup abg. Intan dah xnk mnangis lg dsbbkn abg sbb Intan xnk abg msk neraka. Sbb sttik air mata prmpuan jatuh dsbbkn llaki, llaki tu akn kna sebat kt neraka. Intan xnk abg kna sebat kt cna nnti.

Abg,

Intan tahu abg dah bosan dgn sikap Intan. Abg dah bncikn Intan kn. Xpe, Intan ok.

Azam trlihat ksn air mata di surat trsbut. 'Syang' desis hati Azam.

Intan sygkn abg. Xprnh trlintas di hati Intan utk tgglkn abg. Tp sikap abg pd Intan buat Intan fkir. Knape Intan prlu ada lg di sisi abg? Intan xspttnya brsma dgn org yg dha xcntakn Intan kn. Jd, Intan terima. Intan pergi.

Abg jgalah diri. Nnti Intan akn hntar surat cerai kita.

Yg bnar,
Intan

Azam pntas mncpai kunci kretanya dn mnuju ke rmh Khuzaifah. "Khuzaifah! Khuzaifah!" Azam mmnggil Khuzaifah.

Khuzaifah mncul di hdapan Azam. "Ape lg?" soal Khuzaifah mlas. "Mna wife aq! Kw sorok dye?!" soal Azam dgn marah. Dia mncekak kolar baju Khuzaifah. Khuzaifah trus mnolaknya. "Kw ni phal?! Bini kw xde dgn aq! Dia lngsng xjmpe aq!" mrah Khuzaifah pula. Azam mncri Intan di sgenap rmh Khuzaifah nmun tiada tnda tnda Intan di situ. Telefon Khuzaifah brdering lntas Khuzaifah mngangktnya.

Intan is calling

Khuzaifah:
-Hello, Intan?

Intan:
-Azam ada kt cna?

Khuzaifah:
-Ada. Dia cr kw.

Intan:
-pas hp kw pd dye. Biar aq ckp dgn dye.

Khuzaifah mnurut kta kta Intan. Dia mnyerhkn telefonnya pd Azam. "Knape?" soal Azam pd Khuzaifah. "Intan." ringkas Khuzaifah mnjwab. Azam pnts mnymbut hluran trsbut.

Azam:
-Sayang kt ma..

Intan
-keluar dr rmh Khuzaifah skrg. Sy xde kt ctu. Dr dlu smpi skrg awq xprnh prcyakn sy. Sy xprnh cntai Khuzaifah sprti mna sy cntakan awq. Tp sy tau awq dah bncikn sy, jd sy ambk kptsn utk prgi. Slmt tggl, Azam. Moga awq jmpe gadis yg trbaik buat awq. Assalamualaikum.

Intan trus mmutuskn taliannya. "Intan? Intan?!" Azam mnjerit mmnggil Intan. Nmun talian tlh pun mati.

Azam mmndg Khuzaifah. Utk prtma kali, dia mnundukkn egonya. "Zaifah, tlglah aq. Bgtau aq, Intan kt mna?" soal Azam. Khuzaifah hnya mnjongketkn bhunya. "Aq xtau kt mna wife kw." ujar Khuzaifah. "Kw lbh knl wife kw kn? Lgpun kw yg sakitkn dye. Aq mlas nk cmpur." smbungnya.

My Lovely (COMPLETE)Where stories live. Discover now