Sudah msk 5bln Intan tggl brsma Khuzaifah. Khuzaifah mnydiakn sgalanya buat Intan. Cuma Intan mrasa amt bosan krana tdk kluar rmh. Dia ingin mliht dunia luar.
Suatu ptg, Intan sdg mnonton televisyen brsma Khuzaifah. Intan mmgang lengan Khuzaifah smbl mnyandrkn kpalanya di bahu Khuzaifah. "B, syang nk mnx smthg blh?" soal Intan prlahan. Khuzaifah mngangguk. "Apa dia syang?" soal Khuzaifah. "Jom kluar. Syang bosanlah kt rmh. Dah 5 bln asyik trperap je kt rmh." kta Intan. "Xpyhlha. B dah sdiakn mcm mcm kt rmh ni. Ada tv, ada astro, internet, games. Mcm mcm ada. Xpyhlha kluar." Khuzaifah mnolak prmntaan Intan.
"Ala, bolehlah B. Mmglha smua dah ada, tp syang nk tgk dunia luar." pjuk Intan lg. "Syang ni xphm bhasa ke?! B dah ckp xpyh tu, xpyhlah!" jerkah Khuzaifah. Intan trus mlpaskn pgangn tgnnya. Dia brlari msk keblik lalu mngunci pntu. Dia mmaut lututnya dn mnangis. "Ke-knapa nk..mrah..Qi..Qira tnya je.." Intan mnggigil ktakutan.
Tok! Tok!
"Syang, bkk pntu ni. Sorry. B xsngaja mrh syang." pjuk Khuzaifah. Dia cma rsaw klw dia bwa Intan kluar dr rmh trsbut, Azam, Aus dn Teha akn mrampas Intan drpdnya. Nmun, Intan kkl brdiam dri. Khuzaifah mncri knci pndua,nsb baik jumpa. Dimskkn kunci itu ke lubangnya lalu
Klik
Pntu trbuka. Khuzaifah msk mncri Intan. "Sayang." pnggilnya. Dilihat Intan mnangis ktakutan di tepi katilnya. Khuzaifah mndekati Intan. "Sayang, sorry. B xde niat nak mrh syang. I'm really sorry. B cuma xnk sesiapa pun rmpas syang dr B. I'm really sorry syang." pjuk Khuzaifah. Dia cuba mmgang tgn Intan nmun Intan pntas mnolak. "Tt-tak..p-pyah..pgang." tangis Intan.
"Hmm, okaylha. Kita kluar." pjuk Khuzaifah lg. "Tak payah. Awq bkn nk kluar pun. Sy dha biasa ddk rmh." Intan mrajuk. Khuzaifah mnarik Intan ke plukannya. "Sorry syang. Please. Jom kita kluar. Syang siap siap kayh. Ke nk B yg tkarkn baju?" Khuzaifah tyang muka nakal. "Eee, pervert." Intan trgelak. Dia mmblas plukan Khuzaifah. "Thanks B. You're the best husband ever." kata Intan. 'Hmm, klwlah syang btl btl kahwin dgn B, B akn buat syang jd prmpuan plg bhagia dlm dunia ni. Syang xlyak utk Azam yg xguna tu.' desis hati Khuzaifah.
Intan mliht wjh Khuzaifah yg agk keruh. "Hmm, xpelha klw B xnk prgi. Syang pun dah xrsa nk prgi. Syang nk tdur." ujar Intan prlahan. Dia mlpaskn plukannya dn bgn. Khuzaifah pntas mnahan prgerakan Intan. "Knape ni?" Soal Khuzaifah lmbut. "Muka B msam je. Xpelha klw xnk kluar. Sokay. Syang dha biasa." kta Intan. Dia mnundukkn wjahnya. "Alolo mnjanya ksyangn B ni. Xlha. B sja je. Jom." pjuk Khuzaifah lg. Intan mngangguk dn mnuju ke kereta Khuzaifah. Khuzaifah mmndu ke mall.
"Syang nk prgi mna ni?" soal Khuzaifah lmbut. "Kte tgk wayang nk x?" pinta Intan. Khuzaifah mngangguk dn mncuit prlahan hdung Intan. "Anything for you, dear." kta Khuzaifah smbl trsnyum. Khuzaifah mmgang tgn Intan dn mmbwanya ke MBO. Nmun tnpa disngka, ada sseorang yg mmrhatikan mreka. Dia mnelefon sseorng.
Xx: Boss, sya nmpk Puan Intan brsma seorng lelaki di Mall X.
Xxx: Ok, kw tggu ctu. Nnti aq dgn yg lain dtg.Dia mnyimpn telefonnya dn mmrhtikn Intan dn Khuzaifah dr jauh. Tidak lma mnunggu, org yg dinanti pun tiba.
"Hah, mna wife aq?" soal Azam pd konconya. Konco itu mnunjukkn ke arah MBO. "Dalam tu boss." kata konco itu. Azam, Aus dn Teha sgera brlari ke MBO trsbut. Benar sprti yg dberitahu. Intan ada dicna. Sdg mnunggu Khuzaifah mmbli tiket dan popcorn.
"Intan." pnggil Teha prlahan. Dia mmgang bahu Intan. Intan mnoleh dn mlihat Teha di sblhnya. "Maaf, sya bkn Intan." ujar Intan pula. Azam dn Aus mmrhatikn Intan dgn tajam shngga mmbuatkn Intan tdk selesa. "Ap.. Apa yg korg tgk? Knape pndg mcm tu?" Soal Intan. "Syang xknl abg?" soal Azam sayu. Dia mndekati isteri yg dirinduinya. "Kkau ni siapa?" Intan mula cemas. "Ab.. Abg suami syang. Syang xingt abg?" soal Azam. "Prgi.. Aq xknl korg." kta Intan. Kpalanya mula trasa sakit.
Srengg..
"B!!!" jerit Intan. Khuzaifah brplg dn mlihat Intam dikelilingi Teha, Aus dn..
"Azam"
Hatinya trdetik mrh. Dia trus mndekati Intan. Intan yg mlihatnya sgera mmluknya. "B, syang takut. Siapa dorg ni?" ujar Intan. Dia mnyorok di blkg tbuh Khuzaifah. "Dorg ni lha org jhat yg B ckp kt syang. Dorg nk rmpas syang dr B. Syang prcyakn B kn?" tipu Khuzaifah. Intan mngangguk. Dye mmgang erat tbuh Khuzaifah.
"Khuzaifah! Lepaskn Intan! Dia wife aq!" mrah Azam. Pnas htinya mliht Intan mmluk Khuzaifah. Pttnya drinya yg dipeluk tika itu. "Khuzaifah, Intan hak Azam. Kw xspttnya pisahkn Intan dr suami dye." kta Aus pula. Khuzaifah mmndg Aus tjam. "Smpi bila bila pun, dia hak aq!" pekik Khuzaifah. Dia tdk mngishkn org di skelilingnya. Teha cuba mnarik Intan nmun Intan mnepis. Khuzaifah mnarik Intan brlari ke keretanya.
"Intan! Tggu!" jerit Azam nmun Khuzaifah lbh pntas mlarikn kretanya. Dia mmndu laju supaya Azam, Aus dn Teha tdk mngesnnya. Dilihtnya Intan mnggigil ktakutan. Nmun, Khuzaifah kkl brdiam diri shngga mreka tiba di rmh. Khuzaifah msk mndahului Intan. Intan mmgang tgn Khuzaifah. Terlihat manik jernih di mata gadis itu. Intan mmluk Khuzaifah. "Klw xsbb Qira, msti awq xkn brgduh smpi mcm tu kn. Ni smua slh Qira. Qira yg sbuk nk kluar rmh smpi trjmpa org jhat tu. Smua slh Qira. Qira ni mmg xguna." ujar Intan smbl mngetuk kuat kpalanya. Khuzaifah trkjut dgn prlakuan Intan. "Syang xslh. X.. Xslh lngsng." pjuk Khuzaifah. "Qira slh. Smua slh Qira. Msti B pun mrhkn Qira. Sbb tu B xnk ckp dgn Qira." tangis Intan. Khuzaifah mngeratkn plukannya. "Sorry. B xsngja. B xmrh syang pun. Sorry, okay." pjuk Khuzaifah. Dia mndkung Intan dn mltakkn di blik mreka.