Dylan mengurut tetek kanannya dengan muka berkeriut. Aku pula menyeluk poket sambil berjalan beriringan dengan dia. Pekan Arastosa masih belum dibaik pulih sepenuhnya...
Walaupun sudah enam bulan berlalu, kesan amukan Hades masih lagi terasa...
"Aduh...Sial lah kau ni...Its hurt so damn much..."
Dylan mengomel seraya melirikkan mata kepadaku. Aku berpura-pura tidak mendengar kata-katanya...
"Oi...Kau dengar tak? Kau ni sial kau tau tak! Tetek aku pedih!"
"Tetek kau...Bukan tetek aku!"
"Hurmm..."
Aku bersiul-siul seolah-olah tiada apa-apa berlaku. Dylan menggigit bawah bibir melihat aku berlagak selamba...
Tetiba...
Tatkala kami berjalan melintasi sebuah jambatan kayu, aku terhidu sesuatu. Bau yang aku kenal si empunya. Langkahku terhenti. Dylan mengerut dahi melihat gelagat aku dari sisi...
"Apahal kau ni? Dah macam anjing aku tengok..."
"Shhh...Diam kejap...Aku terhidu sesuatu.."
"What? Your fart...?"
Aku mengalihkan pandangan ke arah hutan Arastosa. Dylan kian bingung melihat aku terus-menerus mengesan bau tersebut...
"Aiden...Apa kau buat ni...? You creeping me out..."
"I can smell her..."
"Who...?"
"Ciryla..."
"Ah shit...God, no..."
Dylan menepuk dahi mendengar jawapan ringkas dariku. Aku mula berlari ke arah hutan. Dylan terkial-kial mengikut aku dari belakang...
"Woi! Tunggulah! Mana kau nak pergi!?"
"Shhh! Ikut jelah!"
"Slow down! Damn it! Aku sendiri tak faham! Kenapa aku ikut kau sekarang ni!? Arhhh!!"
Sebaik sahaja kami tiba di depan hutan, aku memaut pinggang Dylan. Lelaki berambut hitam termangu-mangu apabila aku mendarat di atas dahan pokok.
Pandangan mataku tertacap pada kelibat seseorang di bawah pokok. Dylan memeluk batang pokok sambil memerhati ke bawah.
Ciryla kelihatan sedang melutut di hadapan tugu batu. Tangannya menggengam bunga mawar merah. Aku dan Dylan memerhati gelagat dia dari atas pokok...
Hurmm...
"Ibu...Ayah...Ciry baik-baik saja untuk hari ni...Jangan risau...I'll be fine...Mereka layan Ciry dengan baik...One day...Ciry akan jadi hunter terbaik di pekan...Ciry akan balas dendam untuk ibu dan ayah...Rest in peace...I...Love...You..."
Aku dan Dylan berbalas pandangan mendengar kata-kata Ciryla. Budak perempuan serigala mengesat airmata. Bunga mawar diletakkan di depan pusara...
"Eh...?"
Ciryla mendongak apabila dia perasan ada mata yang memerhati. Dia mendongak memandang ke atas...
Tetapi, langsung tiada siapa di atas pokok. Aiden dan Dylan sudah menghilangkan diri...
♓♓♓♓♓
Suasana di tebing tasik terasa menenangkan. Aku dan Dylan duduk di pelantar kayu. Budak berambut hitam asyik menguyah ubi kayu bakar. Aku pula termenung memerhati kocakan air tasik...Fikiran menerawang memikirkan insiden sebentar tadi. Dylan menjeling aku dari sisi.
"Kau termenung je ni? Ada apa-apa masalah ke Aiden...?" Dylan menyoal selamba. Aku menghembus nafas...
"Hurmm..."
"Nak ubi kayu bakar...?" Dia menyua ubi kayu bakar yang berada di dalam beg kertas. Aku menolak pemberiannya...
"Kau makanlah...Aku tak nak..."
"You look gloomy...Hurmm..."
"Its nothing...Cuma aku terfikirkan Ciryla..."
"Oh..."
Dylan membulatkan mata. Aku memeluk tubuh. Pandangan masih lagi memerhati air tasik...
"Aku tak tahu pula Ciryla keseorangan selama ni...Her parents deceased..."
"Ramai penduduk Arastosa terkorban sebab perang Hades tu..."
"Hurmm..."
"Mujur Lycans boleh tumpaskan dewa tak guna tu..."
Aku berdiam diri mendengar kata-kata Dylan. Budak berambut hitam kembali menguyah ubi kayu bakar...
"Dylan..."
"Hurm...?"
"Aku nak minta pertolongan kau..."
"Fwap is it...?"
Dylan menyoal dengan mulut penuh. Aku tersengih kelat. Bahunya aku usap perlahan. Budak berambut hitam mengerut dahi...
"Be my wing-man, Dylan..."
"Hurm...?"
"Kau tolong aku pikat Ciryla..."
Dylan menelan makanan seraya mengesat mulut. Aku menanti jawapan darinya...
"Boleh...Tapi, dengan satu syarat..."
"Apa...?"
"JANGAN CENGKAM TETEK AKU LAGI!"
YOU ARE READING
LYCANS, THE TALE OF LEGENDS | PART TWO [C]
FantasyMOHON BACA LYCANS : THE TALE OF LEGENDS PART ONE DULU. BUKU INI MERUPAKAN SAMBUNGAN DARI BAHAGIAN PERTAMA. HARAP MAKLUM. ****************************************************** "Aiden, jika ada apa-apa berlaku...Please take care of Lora for me...