Angin menyapa lembut. Bunyi air terjun membuatkan suasana sekitar terasa menenangkan. Beburung kecil berkicauan. Seorang lelaki berambut putih berdiri tegak di depan aku dan Eilya.
Pandangan matanya tidak lepas dari menatap kami berdua. Dikepalanya, terlekap topeng tengkorak serigala. Tubuhnya sasa.
Aku agak dia ni bukan biasa-biasa. Dia tampak gagah dan menggerunkan...
"Errr...Siapa kau ni?"
Aku menyoal setelah lama berdiam diri. Eilya memeluk erat lenganku dari sisi. Ekornya menggigil menahan takut.
Lelaki misteri tersebut mendekatkan muka dengan si musang. Aku menolak perlahan bahunya ke belakang. Dia langsung tidak mengendahkan kehadiran aku.
"Woi, aku tanya ni!? Siapa kau ni!? Where the fuck i am..!?"
"Comelnya gadis ni...So darn cute...She smell nice too...Hurmmm..."
Kata-katanya membuatkan Eilya menyorok di belakangku. Excalibur aku keluarkan, kemudian dihunuskan kepada dia. Lelaki tersebut memandang selamba gelagat aku.
"She's my wife, asshole! Kau sentuh dia, kau mati!"
"Hurmmm...Kau anak Lycans...?"
Dia menyoal tenang. Tubuhnya dipeluk dengan gaya bersahaja. Aku merenung tajam padanya.
Damn this dude! Dia buatkan darah aku mengelegak!
"Yes, nama aku Aiden..."
"Aiden, huh? The child of light...The ruler of the new world...The great King of Valenthia...."
Aku dan Eilya berbalas pandangan mendengar balasan katanya. Dia mengusap perlahan rambut putihnya ke belakang. Aku merenung dia dalam-dalam.
Hurmmm, he look just like Lycans...
"Well, aku dah agak kau akan datang ke sini...Lord Barathum already told me..."
"Who are you...? Rupa kau seiras Lycans...Cuma kau nampak lagi tua..."
"Wow...Just wow...Aku nampak tua? Hahahaha! Ok, aku mengaku...Kau keturunan aku..."
"Keturunan kau...?"
"Yeah, cuma keturunan aku yang cakap lepas macam tu...The legacy of legends..."
"Wait...Aku tak boleh hadam semua ni..."
Lelaki tersebut tertawa terbahak-bahak. Aku dan Eilya termangu-mangu. Bahuku ditepuk lembut. Pandangan mata silver tertacap pada mata coklat.
"Nama aku Lazarus...Father of Lycans..."
"Maksudnya..."
"Boohoo...I am your grandfather, you idiot"
Dia berkata dengan mimik muka menyampah. Kedua jarinya dikuis ke atas sebagai tanda menyindir. Eilya menahan gelak di belakang. Aku menggaru belakang kepala.
He's my grandfather, huh? Patutlah perangai tak berapa betul...
Wait...
Thats mean, seluruh keturunan aku bersikap macam ni!?
"By the way...Comel isteri kau...Can i hug her...?"
"No..."
"Stingy motherfucker..."
Lazaruz berkata dengan nada meluat, kemudian dia mengorak langkah ke depan. Pedang emasnya tersisip kemas di belakang. Aku dan Eilya mengikut dia dari belakang.
"Lycans macam mana, Aiden? He's doing good...?"
Lazarus menyoal tatkala kami berjalan melepasi jambatan kayu. Eilya asyik memerhati sekeliling. Pegangan tanganku menggenggam erat tangan kecilnya.
"Hurmmm...Sejujurnya, aku dan Lycans sedang berperang..."
"Yeah, i know...Itulah sebabnya kenapa Lycans hantar kau ke sini..."
"Habis? Kenapa kau tanya...?"
Langkah Lazarus terhenti. Aku dan Eilya berdiam diri apabila dia menoleh. Daguku, dia angkat dengan jari telunjuk.
"I like you, Aiden...Sikap kau sama macam Lycans..."
"I'm his son, you idiot..."
"Indeed..."
Lazarus memalingkan badan, kemudian meneruskan langkah. Kami kembali berjalan meredah kawasan taman. Sebuah istana emas kelihatan di depan. Aku dan Eilya terlopong...
"Abang, cantiknya istana tu...Look so majestic..."
"Yeah...So damn beautiful..."
"Welcome to the Castle of Wolf..."
YOU ARE READING
LYCANS, THE TALE OF LEGENDS | PART TWO [C]
FantasyMOHON BACA LYCANS : THE TALE OF LEGENDS PART ONE DULU. BUKU INI MERUPAKAN SAMBUNGAN DARI BAHAGIAN PERTAMA. HARAP MAKLUM. ****************************************************** "Aiden, jika ada apa-apa berlaku...Please take care of Lora for me...