CHAPTER 222 | AIDEN'S WEAKNESS

5.9K 463 12
                                    

Askar-askar Arastosa kelihatan sedang berlatih di kaki gunung. Suara pekikan mereka memecahkan suasana hening malam. Aku memacu kuda di bawah pokok oak. Pandanganku tertacap pada askar-askar tersebut...

Hurmm...

Mereka semua bersemangat. Good. Ini yang aku mahukan...

Aku turun dari kuda. Talinya diikat pada dahan pokok tersebut. Sebotol arak dikeluarkan dari beg kulit. Aku duduk di bawah pokok sambil meneguk arak...

Excalibur diletakkan ke sisi. Pandanganku masih lagi tertacap pada askar-askar di depan. Mereka langsung tidak menyedari kehadiran aku...

Melihat mereka berlatih membuatkan aku teringat pada masa silam. Dulu, aku juga seperti mereka...

Berlatih tanpa henti. Tanpa bantuan Lycans...

Its hard really. Mujur ada Vlademir yang banyak membantu...

"King Aiden minum arak di bawah pokok? Not so good for a king, you know..."

Aku tersedak apabila suara menegur halus tetiba dari belakang. Tatkala aku menoleh, Ciry menyimpulkan senyuman...

"Ah, kau Ciryla...Janganlah buat aku terkejut..."

"Sorry...Please, jangan pancung kepala saya!"

"Is this a joke? Or, kau memang nak aku pancung kepala kau...?"

Ciryla tertawa mendengar kata-kata aku. Dia turun dari kuda kelabu. But besinya berderap apabila dia mendekati aku...

"Apa awak buat kat sini, Aiden?" Ciryla menyoal lalu duduk di sebelah aku. Dua bilah pedangnya disandarkan pada batang pokok oak...

"Hurmm...Aku nak tenangkan diri..."

"Awak memang langsung tak berubah, Aiden...Dulu, awak selalu menyendiri sebab nak tenangkan diri..."

"Hurmm..."

Aku berdiam diri. Ciryla mengambil botol arak dariku. Cecair merah tersebut, dia teguk sopan. Aku memerhati dia dari sisi...

"Mana Allucard...? Dia tak marah pulak kau datang sini...?"

"Allucard sedang berbincang dengan Merlin...Saya bosan tunggu...So, its better for me to come here..."

"Ohh...Lycans mana...?"

"I dont know...Pfft.."

Ciryla tertawa tiba-tiba. Aku mengerut dahi melihat dia menekup mulut menahan geli hati.

"Asal kau ni...?"

"Haha, saya ada dengar cerita dari Arria..."

"What...?"

"Semalam Loralyn mengamuk? Pub Goldsteel hancur? Its funny!"

Aku memeluk tubuh mendengar kata-kata Ciryla. Gadis serigala terus tertawa. Deruan angin malam membuatkan rambut putihnya beralun perlahan...

"Ceh...Kau gelak, Ciryla...Kau tak tahu betapa seramnya bila ibu mengamuk..."

"Haha! Yang kelakarnya, Lycans lari sehingga ke hujung Pekan! Si lagenda lari dari Gumiho? It so damn funny!"

"Lycans cuma takutkan ibu...Itu kelemahan dia..."

"Sama jugak macam awak...Awak takutkan Eilya, kan...?"

"Mana ada! Jangan memandai buat spekulasi sendiri..."

Ciryla menjeling sinis padaku. Riak mukanya seakan sangsi dengan apa yang aku katakan...

"Really...?"

"Betullah! Kenapa aku nak takut dengan Eilya pulak!?"

"Eilya ada kat sebelah awak tu..."

"Eh!?"

Ciryla tertawa terbahak-bahak melihat aku bangun! Aku merengus menahan geram. Eilya langsung tidak kelihatan...

Damn it, dia kenakan aku!?

"Kau jangan main-main, Ciryla! Mana ada Eilya!"

"Hahahahahaha! Kenapa awak gelabah sangat ni!? Cakap tak takutkan Eilya...?"

"Mana ada aku takut! Its just...."

"What...? Erm...?"

Aku menggosok belakang kepala. Ciryla mengukirkan senyuman sinis melihat aku tergagap untuk menjawab soalan dari dia...

"Dah la, Aiden! Mengaku jelah! Awak takutkan Eilya! Sama macam Lycans takutkan Loralyn!"

"Hurmm...No, bukan aku takutkan dia..."

"Then...?"

"Fine! Aku takutkan dia! Eilya suka gigit aku bila dia marah! You know what!? Dia pernah gigit aku sampai terkoyak kulit! Its damn hurt!"

Ciryla menekan perut sambil tertawa berdekah-dekah! Aku kembali duduk. Arak merah diteguk untuk menenangkan perasaan geram.

Sialnya, dia datang sini semata-mata nak malukan aku!?

"Aiden! You're the funniest King ever lived! Hahahahaha!"

"Sudahlah gelak tu! Aku rembat muka kau karang!"

"HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!"

Hilai tawa Ciryla kian berdekah. Aku tidak mengendahkan dia. Makin menjadi-jadi dia ni...

Geram pulak aku...

"Kenapa gelak kuat sangat ni...?"

Tawa Ciryla terhenti. Aku dan dia menoleh ke sisi. Eilya tercegat di sisi kuda putih sambil memeluk tubuh. Mata kuning emasnya kelihatan bersinar...

Oh shit...

"Errr...Eilya! Masa bila sayang datang sini!?"

"What? Saya cari abang tadi...Tetiba menghilang..." Eilya berkata dingin lalu berjalan ke arah aku.

Ciryla berdiam diri apabila Eilya duduk di pangkuan aku. Matanya menjeling tajam pada si gadis serigala...

"Kenapa Ciry ada kat sini...?" Eilya menyoal dengan nada tidak berpuas hati. Aku dan Ciry menelan air liur...

"Err...Saya cuma berborak kosong dengan Aiden..."

"Really...? Hurmm..."

Aku menurut apabila Eilya menarik belakang leherku ke depan. Dia menghidu bau aku, teliti...

"Hurmm..."

"What...?"

"Abang tak buat benda bukan-bukan dengan Ciry, kan...?"

"MANA ADA! I SWEAR...!"

Eilya bangun dari terus duduk di pangkuan aku. Tanganku dia tarik. Aku terkial-kial bangun...

"Jom, balik...Saya tak suka abang ada kat sini..."

"Ok-ok...Whatever you say, my little fox..."

Tanpa membuang masa, aku dan Eilya naik ke atas kuda kemudian memecut pergi dari situ. Ciryla menggaru pipi...

"Gumiho ni memang kuat cemburu ke...?"

LYCANS, THE TALE OF LEGENDS | PART TWO [C]Where stories live. Discover now