Obor api berwarna biru menerangi ruang dewan istana emas. Aku dan Eilya berjalan ke depan sambil berpegangan tangan. Lazarus pula berdiam diri. Langsung tidak bercakap.
Setelah seketika berjalan, kami tiba di hadapan taktha mewah. Dua orang gundik bertelinga capang tersenyum melihat kedatangan kami berdua. Lazarus mengangkat tangan.
"Cayn, Akela...Di mana Lord Barathum...?"
Lazarus menyoal selamba. Aku dan Eilya hanya memerhati gelagat mereka bertiga. Keadaan sekeliling aku perhatikan sejenak.
Hurmm, istana ni terlalu mewah. Segalanya dibuat dari emas. Tak salah lagi, ini bukan istana sebarangan...
Ini Istana Dewa Serigala, Lord Barathum.
"Lord Barathum berada di kamar mandian, dia akan keluar sebentar lagi..."
"Hurmm...Ok..."
Lazarus membalas dengan nada dingin. Aku dan Eilya dipelawa untuk duduk di kerusi kain sutera emas. Lazarus duduk di sisi gadis musang.
Dua gelas kaca berisi air teh berry dihidangkan ke atas meja. Dua gundik tadi beredar seusai mempelawa aku dan Eilya minum. Lazarus memerhati Eilya dari sisi.
"Abang, mamat ni tengok saya semacam je...Seramlah..."
Eilya berbisik halus. Aku menjeling Lazarus. Si serigala berambut putih terus menerus memerhati Eilya tanpa rasa bersalah.
Grrr...Dia ni...
Gelas kaca, diletakkan ke atas meja kemudian aku mendukung Eilya. Gadis musang tersengih apabila aku meletakkan dia di atas riba.
Pinggangnya, aku peluk erat sambil mengeram perlahan. Lazarus memeluk tubuh. Jelingan tajam diberikan kepada dia.
"Jangan pandang isteri aku macam tu, its so rude..."
Aku berkata dengan nada dingin. Eilya hanya menghirup air teh. Lazarus menyisir rambut putihnya ke sisi.
"Kau cemburu..."
"What...?"
"Companion kau cantik...She so beautiful, yet she seems to madly in love with you...Such a lucky bastard..."
Lazarus menyilangkan kaki. Aku dan Eilya berbalas pandangan. Serigala putih berdiam diri seketika.
"Lycans juga bertuah...Isteri dia juga cantik...Gumiho is not a common creature"
"Jangan mengarutlah, Lazarus...You're the legendary hunter...Apa lagi yang kau nak?"
Lazarus tertawa sinis mendengar kata-kataku. Kami berdua memandang dia dengan kerutan di dahi.
Kenapa dia gelak?
"Haha, Aiden, the son of Lycans...Takdir kau lebih hebat dari kau sangkakan...Kau lagenda terakhir...The greatest one..."
"Aku tak peduli pasal semua tu...Aku cuma nak jaga keluarga aku...Orang yang aku sayang, rakyat Arastosa yang lemah, they need me..."
Lazarus tersenyum mendengar bidasanku. Rambutku, dia gosok kuat. Eilya hanya memasang telinga.
"Itulah sebabnya...."
"Itulah sebabnya aku pilih kau, Aiden Lycans...Kau unik...You're so pure..."
Belum sempat Lazarus menghabiskan kata, satu suara garau menegur dari belakang. Seekor serigala berambut putih separa pinggang berjalan perlahan mendekati kami.
"Lord Barathum..."
Lazarus bingkas bangun seraya memberi tunduk hormat. Lord Barathum mengangkat sebelah tangan sebagai tanda hormat kepada Lazarus. Aku dan Eilya termangu-mangu.
Dia hanya memakai seluar kulit berwarna coklat muda. Rambut panjangnya masih lagi basah. Ototnya pejalnya kelihatan berkilat dipanah cahaya obor.
Jadi, inilah Dewa Serigala?
Dia nampak....Normal?
Bukan seperti dewa yang aku sangkakan. Or, aku dah kena tipu?
Lord Barathum duduk berhadapan denganku. Pandangan mata putihnya tertacap padaku. Eilya bangun dari terus duduk di atas riba.
"Kau ni, Lord Barathum...?"
"Yes, i am...Hurmmm..."
Pandangan matanya beralih pada Eilya. Lazarus tersengih apabila Lord Barathum menguis jari telunjuk sebagai isyarat supaya Eilya datang kepadanya.
"Come here, you cute creature..."
"Errr..."
"Just come...I won't bite..."
Aku menggigit bibir menahan geram apabila Eilya mendekati si dewa perlahan-lahan. Tanpa diduga, Lord Barathum merangkul Eilya kemudian meletakkan dia di atas riba.
Aku bingkas bangun dari kerusi! Lord Barathum langsung tidak mengendahkan aku! Lazarus menahan ketawa!
"Apa kau buat ni, lahanat?! Eilya, bangun dari situ!"
"Just relax, sit down Aiden.."
"Fuck you! Whats wrong with you people!?"
"I said, SIT..."
Suasana bertukar hening apabila Lord Barathum meninggikan suara. Obor api terpadam, kemudian menyala semula. Pandangan matanya seakan memberi arahan supaya jangan melawan arahan dia.
Aku mengeram bengang seraya duduk semula di atas kerusi. Eilya tertunduk menahan takut. Ekornya melurut ke lantai.
"Janganlah takut, wahai si musang..." Lord Barathum berkata seraya mengusap lembut pipi Eilya. Aku merenung tajam gelagat dia.
"Saya nak balik..."
"Awww...Hurmmm...Ciptaan Lord Azgalor memang cantik...No one can deny...He's truly the master..."
"Lord Azgalor...?"
Eilya menyoal pelik. Lord Barathum tersenyum. Dahi si musang, dia kucup perlahan. Aku mengetap gigi menahan geram.
Did he just kiss my fox? Seriously!?
"Yes, your father Eilya...Lelaki yang jaga kau di dalam hutan..."
"Oh..."
"Dia yang hidupkan kau, bukan? He said, combining a girl with a fox gonna be adorable...Aku jangkakan, dia mengarut...But no, he's right...Look at you and Loralyn...Such a lovely creature..."
Eilya kembali tertunduk. Pipinya merona merah. Aku bangun dari kerusi! Pinggang Eilya, aku gapai secara kasar! Lord Barathum hanya tersengih melihat aku bengang!
"Jangan cium dia, bodoh! Grrr! Grrr!"
Dahi Eilya aku gosok berkali-kali. Si musang memejamkan mata menahan pedih. Lazarus tertawa terbahak-bahak!
"Kau cemburu...?"
"Of course! Cuma aku yang boleh cium dia!"
"Dia ni kelakar, Lord Barathum! Lebih kelakar dari Lycans!"
"Janganlah gelak, Lazarus...He's over-protective.. Dan itu, sikap yang bagus...
I like him..."Lord Barathum menyandar pada kerusi. Tawa Lazarus terhenti. Aku memeluk Eilya erat. Kami berbalas pandangan seketika.
"Lets talk about you, Aiden...Shall we...?"
YOU ARE READING
LYCANS, THE TALE OF LEGENDS | PART TWO [C]
FantasyMOHON BACA LYCANS : THE TALE OF LEGENDS PART ONE DULU. BUKU INI MERUPAKAN SAMBUNGAN DARI BAHAGIAN PERTAMA. HARAP MAKLUM. ****************************************************** "Aiden, jika ada apa-apa berlaku...Please take care of Lora for me...