CHAPTER 251 | CHILD OF LIGHT

5.5K 411 7
                                    

Angin berderu kuat apabila Griffin terbang meredah kawasan gunung. Air sungai mengalir deras di bawah. Unggas berterbangan tatkala kami melintas. Kabus tebal menyeliputi suasana.

Eilya memeluk erat pinggangku dari belakang. Lycans pula memacu Griffin di sisi. Rambut putihnya beralun mengikut deruan angin. Aku hanya mengikut arah tuju dia.

Setelah setengah jam merentasi kawasan gunung. akhirnya kami tiba di puncak gunung Harvest. Lycans mendarat betul-betul di hadapan kuil Oracle. Aku menarik tali picu, Griffin mendarat perlahan-lahan ke bawah.

Seusai mengikat tali Griffin, kami bertiga berjalan ke pintu gerbang. Suasana di situ terasa sunyi. Langsung tiada orang. Hanya bunyi hembusan angin kedengaran. Eilya merangkul lenganku, erat.

"Abang, kenapa kita kena datang sini...?"

Eilya menyoal perlahan. Aku mengangkat bahu, kemudian menoleh ke arah Lycans. Si lagenda kelihatan mundar-mandir di hadapan pintu gerbang besi di depan.

"Oi, Lycans...Kuil ni macam takde orang je? Sunyi sangat...Aku rasa, kuil ni diabaikan lah..."

Aku berkata selamba. Lycans memeluk tubuh. Riak wajahnya seakan tidak berpuas hati. Eilya hanya berdiam diri.

"Mustahil kuil ni tiada orang...Temple of Truth, satu-satunya kuil yang diiktiraf Lord Barathum...Jika kau nak jumpa dengan Lord Barathum, kau kena jumpa Oracle...Cuma itu saja caranya..."

Lycans berkata sambil memerhati sekeliling. Eilya menjeling aku. Suasana hening seketika. Aku meninjau kawasan sekitar. Suhu sejuk jelas terasa.

Hurmmm, kuil ni buatkan aku rasa seram sejuk. Seramnya lain macam. Lumut memenuhi kawasan. Lalang jangan cakaplah...

Memang sah sangatlah, kuil ni sudah diabaikan...

KREEEEKKKKK....

Pintu gerbang terbuka tetiba tatkala kami bertiga asyik meninjau perkarangan kuil tersebut. Aku dan Lycans berbalas pandangan. Tanpa melengahkan masa, kami bertiga melangkah masuk ke dalam.

"Abang, saya takut..."

Eilya berbisik halus di telinga. Tangan kecilnya, aku genggam erat. Lycans berjalan tenang ke kawasan lapang. Tugu pahlawan serigala kelihatan gah terpampang di depan.

Seorang lelaki tua berjanggut tebal kelihatan sedang menunggu di sisi tugu pahlawan tersebut. Kami bertiga menghampiri dia perlahan-lahan.

"Tuan Oracle..."

"Lycanstrophes, The 12th legendary hunter...Its been too long..."

Aku dan Eilya memerhati gelagat Lycans dan orang tua tersebut berbalas pelukan. Aku tersenyum melihat mereka berdua berbual mesra.

Lycans kenal orang tua ni? Dia tak pernah beritahu aku sebelum ni...

"Ah, Tuan...Kenalkan...My only son, Aiden and his wife, Eilya..."

Lycans memperkenalkan aku dan Eilya kepadanya. Lelaki tua tersebut merenung aku dan Eilya, lama. Pandangan matanya membuatkan aku terasa tidak selesa. Janggut tebalnya diurut perlahan.

"Ini keturunan kau, Lycans...?"

"Ya, Tuan...Maybe he look dumb, but...Trust me...He can replace me..."

"Hurmmm..."

Aku menelan air liur apabila lelaki tua tersebut berjalan mendekati aku. Eilya menyorok di belakang. Tanganku dipegang perlahan. Aku memerhati gelagat dia.

"Aiden, The son of Lycans..."

"Errr, yes...?"

"Takdir kau bukan sebarangan...You're the savior...The child of light..."

"Ha...?"

"Kau lagenda terakhir, Aiden...Keturunan lagenda yang ketiga belas...Nine tail wolf...The only one of your kind..."

Aku mengalihkan pandangan pada Lycans. Si lagenda hanya memeluk tubuh memerhati aku.

"Apa benda orang tua ni merepek, Lycans!?"

"This is the truth, Aiden...Oracle takkan menipu..."

"Great, just great...Jangan ingat aku nak..."

Belum sempat aku menghabiskan kata, muncul cahaya bulat di atas tanah! Aku dan Eilya terus jatuh ke bawah!

"I HATEEEEE YOUUUUUUUU, LYCAAAANNNNSSSSSS"

Lubang cahaya tertutup rapat. Lycans dan Oracle berbalas pandangan. Si lagenda menggosok belakang kepala apabila Oracle tertawa tiba-tiba.

"What...?"

"Anak kau kelakar, Lycans..."

"Like i said, he dumber than me..."

"I like him..."

Lycans tersenyum. Rambut putihnya disisirkan ke belakang. Mereka berjalan beriringan ke pintu gerbang.

"Tiada siapa yang mampu bencikan Aiden, Oracle..."

"Indeed..."

Lycans kembali ke pintu gerbang. Oracle tersenyum melihat si lagenda melompat naik ke aras griffin.

"Lycans...Take care...Macam aku cakapkan, Aiden merupakan lagenda terakhir...Tugas aku sudah selesai..."

"Thanks, Oracle...I owe you big one..."

"Belanja aku Yolun nanti..."

"Tuan boleh minum arak?"

"What? You think a monk like me cant drink?"

"I see..."

Lycans menghentak tumit kaki pada perut Griffin. Makhluk tersebut mengepak sayapnya.  Oracle menutup kembali pintu gerbang apabila Lycans beredar dari situ.

Tatkala Lycans terbang merentasi kawasan gunung, matanya tertacap pada awan hitam di depan. Kilat sambar menyambar di dada angkasa Arastosa.

"Hades..."

Lycans berbisik sendiri, kemudian dia memecut laju ke depan...

LYCANS, THE TALE OF LEGENDS | PART TWO [C]Where stories live. Discover now