• Part XLVI •

9.8K 507 1
                                    

Dari tadi Dylan mengekori Aiden dan Aiden kelihatannya perasan akan hal itu. Mereka tiba di sebuah bilik yang sudah lama tidak digunakan. Aiden sengaja membawa Dylan ke situ.

“Kau nak cakap apa?” Soal Aiden. Dia membuang pandangannya ke arah panorama bandaraya yang dapat dilihat dari situ.

“Aku dah warned kaukan? Stay away from Emma.” Dylan mengawal suaranya.

Aiden tertawa lalu menoleh ke belakang. Mereka kini bertentangan mata. “Niat aku cuma nak tolong perempuan cantik yang kereta dia rosak je tapi—tak sangka pula perempuan tu isteri kau, Dr. Emma Mikayla.” Balas Aiden dengan selamba. “But, she's pretty for a Malay girl though.”

Dylan mengeluh sinis. “This is my last warning. Make sure kau jauhkan diri dari Emma.” Dylan berpaling untuk meninggalkan bilik tersebut.

“Kenapa kau takut sangat kalau aku dekatkan diri dengan Emma? Kau takut ke kalau aku bagitahu dia tujuan sebenar Dr. Dylan Fazley kahwin dengan dia?” Aiden mengeluarkan kata berbaur ugutan.

Dylan tertawa. Tanpa berpaling, dia berkata “I know you, Aiden. Kau takkan bagitahu dia sebab kau tak boleh gain apa-apa pun.”

Aiden tersenyum serong, “Wrong. I could gain her.”

Dylan menoleh semula ke arah Aiden dan dalam sekelip mata, tangannya sudah pun mengenggam kolar baju Aiden yang masih tersenyum itu. Dylan mengangkat penumbuknya tetapi terhenti apabila dia merasakan sesuatu bergetar di bawah kot putihnya.

Dylan menenangkan dirinya lalu perlahan melepaskan kolar baju Aiden. Dylan mengeluarkan telefon pintarnya dari poket dalam kot putihnya.

Jazmin: Emma. Sheeyra. Kafeteria. NOW!

Mata Dylan terbeliak membaca pesanan ringkas daripada Jazmin itu. Tanpa berlengah, dia menuju ke kafeteria.

•●•●•●•

Sheeyra! Stop on your track!” Arah Emma tetapi Sheeyra tidak mendengar. “I said stop!” Emma memegang bahu Sheeyra lalu menarik Sheeyra untuk berpaling ke arahnya.

Mereka kini bertentangan mata. Masing-masing dipenuhi bara kemarahan yang mendalam.

“Kau nak apa?” Soal Sheeyra, tangannya disilangkan lalu dirapatkan ke dadanya.

Emma mengeluh sinis, “Kau yang mulakan semua gosip ni kan?” Soal Emma tanpa berlengah.

Sheeyra mengukirkan senyuman, “Kau ni, tak baik tuduh-tuduh tau.” Sindirnya. “Lagipun, gosip tu semua betul. I mean, your nose, lips, eyes—takde siapa yang ada face features perfect macam kau unless—I dont know, plastic surgeries maybe?” Bait-bait kata Sheeyra menyesakkan pernafasan Emma.

“I may have the money untuk buat plastic surgeries, but I'm that not desperate to be pretty as you are.” Emma maju selangkah mendekati Sheeyra. “Lagipun, I'm married. Maksudnya, Dr. Dylan Fazley boleh terima saya seadanya.” Emma pula menyakitkan hati Sheeyra.

Sheeyra mengangkat tangannya untuk menampar pipi Emma tetapi seseorang sempat menggenggam tangan Sheeyra sebelum sampai ke muka Emma. Emma dan Sheeyra menoleh ke arah orang tersebut yang memakai kot hitam dan berkaca mata hitam. Lagaknya benar-benar seperti seorang pengawal peribadi.

“Bergaduh dalam kawasan hospital during office hour—” Tengku Shamri muncul di belakang lelaki yang ternyata pengawal peribadi Tengku Shamri itu. “I shall see you in my office. Both of you.”

Emma dan Sheeyra bertentangan mata sekali lagi. Masing-masing menyatakan rasa benci.

•●•●•●•

Tengku Shamri menghentakkan tongkatkan pada jubin lantai berkali-kali tetapi tidak sesiapa pun bersuara. Emma dan Sheeyra berdiri di hadapan Tengku Shamri sambil kepala mereka ditundukkan ke lantai.

“Ada sesiapa yang nak jelaskan sebab pergaduhan ni tercetus?” Tengku Shamri memecahkan dinding kesunyian.

“Dr. Emma Mikayla yang mulakan dulu. Dia tuduh saya sebarkan gosip tentang dia, Prof. Saya tak boleh berdiam diri kalau dah difitnah.” Sheeyra tersenyum puas. Emma sekadar membalas kata-kata Sheeyra dengan keluhan sinis.

Tengku Shamri mengalihkan pandangannya ke arah Emma, “Dan kamu, Dr. Emma—do you have something to say?” Soal Tengku Shamri dengan penuh berharap Emma akan membalas semula kata-kata Sheeyra.

Wajah Emma kaku, tiada ekspresi. “Kalau saya bagitahu hal yang sebenar pun, Professor percaya ke kata-kata saya?” Soalnya kembali.

Tengku Shamri serta-merta berwajah tegang. Tongkat di tangannya semakin erat di genggamnya sambil mengeluh. Suasana menjadi sunyi semula. Tiba-tiba, interkom berbunyi.

“Professor, your next appointment is in fifteen minutes.” Beritahu pembantu peribadi Tengku Shamri melalui interkom.

Tengku Shamri mengangguk ke arah pembantu peribadinya di luar melalui cermin kaca. Tengku Shamri mengalihkan pandangannya ke arah dua gadis di hadapannya itu.

“Pastikan semua ni tak berlaku lagi atau kamu berdua akan dikenakan tindakan disiplin. You may leave now.” Ujarnya lalu melihat ke arah tingkap.

Sheeyra menunduk sebagai tanda akur. Sheeyra sempat mengerling ke arah Emma dengan senyuman puas lalu meninggalkan bilik itu dahulu. Emma menuju ke arah pintu keluar. Tiba-tiba, Tengku Shamri terbatuk-batuk.

Langkah Emma terhenti dan dia mengeluh kecil. Tanpa berpaling, dia berkata “Tengku dah makan ubat ke? Kalau dah tahu diri tu kurang sihat, tak payahlah datang kerja.” Ujar Emma.

Tengku Shamri tidak dapat menahan diri daripada mengukirkan senyuman kecil tetapi ikhlas dari sudut hatinya. “Tak sangka pula kamu masih kisah pasal ayah kamu ni.” Ujar Tengku Shamri.

Hati Emma tiba-tiba sakit mendengarkan kata-kata Tengku Shamri. Air mata yang mengalir segera dikesatnya sebelum Tengku Shamri sempat melihat. Emma menarik nafas dengan dalam.

“Tengku je yang tak pernah kisah pasal anak Tengku.” Balas Emma dan pergi meninggalkan bilik pejabat Tengku Shamri.

Tengku Shamri memaksakan dirinya agar terus tersenyum walaupun kata-kata Emma itu sukar untuk ditelannya.

•●•●•●•

“Emma, are you okay? What happened?” Emma diajukan soalan bertubi dari Dylan apabila Emma keluar dari bilik pejabat Tengku Shamri. “Kenapa awak nangis?” Soal Dylan, berkerut seribu.

Emma mengusap air matanya. Dia menggelengkan kepalanya sambil tersenyum. “Nothing. Just feeling a bit under the weather.” Balas Emma dengan senyuman terpaksa.

“Awak nak saya hantar awak balik ke? Saya boleh take emergency leave today.” Dylan memegang tangan Emma.

Emma menggelengkan kepalanya, “No. It's okay. Saya cuma nak rehat je sekarang.” Beritahunya.

Dylan menganggukkan kepalanya tanda faham. “Biar saya hantar awak. Jom.” Dia meletakkan tangannya di sekeliling bahu Emma bagi menyokong Emma yang kelihatannya amat rapuh pada ketika itu.

Emma mengangguk sambil tersenyum kecil. Dia sempat menoleh ke arah Tengku Shamri yang masih kaku duduk bersendirian di dalam pejabatnya itu.

•●•●•●•

I know benda ni takde kaitan dgn chapter ni but vokalis Floor88, Ayie Elham is cute tho 😍 Zalikha, Zalikha, Zalikha~ Eh tertaip pula huhu

Surgeon In LoveWhere stories live. Discover now