"Sebenarnya, aku jatuh cinta pada dia. "ujarnya sambil menekup mukanya akibat malu. Terkejut beruk aku dengar. Lelaki suka lelaki? Biar betul kawan aku ni?
"Erm... So, kau dah confess ke kat dia? "tanyaku ragu-ragu.
"Dah. Tapi dia tolak. Dia hina aku. Dia kata aku ni muka-muka pelacur. Aku taulah yang aku ni jijik. Tapi aku pun ada maruah. Aku tak semudah tu jadi pelacur!"bentak Sally. Air matanya mula luruh.
"What?! Biadapnya dia! So sekarang ni kau masih suka dia walupun dia cakap macam tu pada kau? "tanyaku dengan nada sedikit tinggi.
"Aku tak segila tulah Eiva. Mestilah aku dah bencikan dia. Tak hingin aku nak berharap pada orang yang macam tu! "marah Sally. Aku mendekatinya lalu mengusap-usap bahunya.
"Aku tak marah dia reject aku. Langsung tak marah. Tapi yang aku tak suka dia maki aku! Walaupun aku macamni, aku still manusia! "katanya lemah. Simpati bertunas pada hatiku.
"Takde manusia yang sempurna Sally. Kita sama-sama dihina. Kita sama-sama dicemuh. Mereka rasa mereka lebih bagus daripada kita yang dihina ni. Tapi kenyataannya, mereka yang menghina lebih teruk. Tak perlulah dengar sangat apa kata orang mengenai diri kita. Kita yang lebih tahu tentang diri sendiri. Yang penting live your life. Tak payahlah kau sedih-sedih. Bengkak dah mata tu. Kalau kau sedih, aku pun ikut sedih. Sudahlah ye. "pujukku dengan lembut. Aku sayang sangat-sangat kat Sally sebab itulah aku nasihat.
Aku menyuruh dia menarik nafas dalam-dalam dan menghembuskan nafas supaya dapat tenangkan fikiran dan hatinya.
"Huh. Thanks Eiva sebab nasihat aku. Aku sayang kau. Aku dah mengantuk ni. Kau pun tidurlah sebelah aku. Goodnight. "ujarnya sedikit ceria.
Aku yang memerhati tersenyum melihat Sally.Aku bersyukur sangat. Aku bersyukur sebab aku diperlukan sebagai seorang sahabat. Terima kasih Sally. Kaulah sahabatku dunia akhirat.
*****
"Weh. Aku nak balik dah ni. Flight aku petang ni. Tapi aku mesti ada kat sana 1 jam lebih awal. "kataku sambil melipat pakaian semalam ke dalam beg. Sally yang duduk di atas katil hanya memerhati.
"Aloo. Cepatnya cuti kau habis. Aku lonely la malam ni. "ujarnya sambil mencebik lalu berpeluk tubuh.
"Apa boleh buat. Cuti ni pun aku tipu bos tau. Aku kata Mami sakit. Kalau tak mana bos nak bagi cuti. Kalau bagi pun lama lagi. "jawabku tanpa menoleh. Kedengaran Sally mendengus perlahan. Wajahnya masih muram.
"Tak payah la sedih. Nanti bila aku naik flight hati aku tak tenteram. Lagipun beberapa bulan lagi aku pulang juga. "pujukku.
"Yelah. Biar aku hantar kau pulang. Dah siap kemas? "perlawa sally.
"Boleh juga. Ermm. Dah kot. Kalau ada barang tertinggal kau simpankan untuk aku la. By the way mana dua orang tu? Saiful dan Suraya? "tanyaku sambil menjenguk kiri kanan
"Masih dekat atas. Sibuk katanya. Meh sini beg tu. Aku tolong angkat. "perlawanya lagi. Aku menghulurkan beg kepada Sally.
"Takpelah. Nanti kirim salam kat dorang."pintaku. Sally mengangguk.
Kami beriringan berjalan ke arah kereta Nissan milik Sally lalu memasukkan beg ke tempat duduk belakang. Kereta dipandu perlahan meninggalkan perkarangan rumahnya.
*****
"Mami, Dadi, maafkan Eiva kalau Eiva ada salah kata atau terkasar bahasa. "pintaku sambil memeluk mereka.
"Mami dan Dadi dah maafkan Eiva. Hati-hati dalam perjalanan tu. Jangan ambil hati permintaan Mami dan Dadi semalam ye. Kami tak nak kerja Eiva terganggu. "ujar mami lembut sambil meleraikan pelukan.
"Kerja bagus-bagus ye nak. Kerja dengan penuh tanggungjawab. Kalau ada masalah hubungi Dadi dan Mami ye? "kata Dadi sambil mengusap bahuku. Aku mengangguk laju.
"Oh ya. Kirim salam kat Sally kalau terserempak dengan dia ye. Bye. "kataku sambil melambai. Dadi dan Mami mengangguk sambil tersenyum.
Terasa berat sangat kakiku untuk melangkah ke dalam kapal terbang. Berat hatiku meninggalkan kampung halaman dan Mami serta Dadi.
Mami dan Dadi, Eiva akan ingat segala pesanan dan nasihat kalian. Eiva juga berjanji akan menunggu cinta yang terbit dari hati Eiva yang paling dalam sebab Eiva dah tahu itulah cinta yang sejati. Eiva janji.
YOU ARE READING
Usah Pergi
RomanceEiva Jane, seorang gadis kampung yang dihimpit oleh keinginan mami dan dadinya untuk mencari cinta. Tanpa diduga, cintanya berakar kepada Tuan Nick Adrian. Namun, persatuan dua insan yang saling mencintai tidak menjamin kebahagiaan malah memarakkan...