"Sorry sebab aku tak dapat ikut ziarah ayah kau. Banyak tempahan yang perlu aku siapkan. Kenapalah banyak betul pelanggan yang tempah ke butik aku? Macamlah tak ada butik yang lain. "Bebel Arianna menyalahkan pelanggannya ialah punca dia tidak dapat melawat dadiku.
"Salahkan pelanggan pula. Bila sikit pelanggan, bising. Bila ramai pelanggan, pun bising. Bersyukurlah sebab dapat rezeki. Lagipun aku okey jer. Aku faham kau banyak kerja. "Jawabku sambil mencapai komputer riba untuk melanjutkan kerja yang tidak sempat aku siapkan di pejabat.
"Hehe... Ye lah... "Balas Arianna sambil tersengih kemudian tangannya mencapai sketchbooknya lalu melakar sesuatu.
"By the way, pagi tadi aku terserempak satu mamat ni kat ATM. Hensem siot! Aku belum pernah jumpa lelaki setampan dia. Mengalahkan artis Malaysia kau tau. Aku tak dapat lupakan senyuman dia,suara dia,wajah dia,semuanya lah."Ujar Arianna teruja. Sepertinya dia sedang dilamun cinta.
"Kenapa tak minta nombor telefon ke, IG ke, wechat ke? Senang nak stalk. Mana tahu dah berpunya? "Cadangku tnpa menoleh ke arahnya.
"Jangan cakap macam tu. Patah semangat aku untuk pikat dia. "Balasnya dengan nada sedikit sedih. Aku hanya tersenyum kegelian.
Aku tak pernah nampak seorang Arianna meminati atau menyimpan perasaan terhadap seseorang lelaki. Arianna ni jenis yang berhati tegas, serius dan tak pandang lelaki. Tetapi bukanlah sesuatu yang tidak masuk akal apabila dia mula memperhatikan seseorang lelaki.
"Ye lah. Mana tahu kan? Siapa nama dia?" Soalku. Kelihatan wajahnya berkerut sambil memandang siling.
"Arick? Iric? Erek? Entah. Aku dah lupa. Lebih kurang macam tu lah. "Jawab Arianna sambil diketuk-ketuk dagunya menggunakan pensil mekanikalnya.
"Eric kot? "Selorohku.
"Ha! Eric! How do you know? Do you know him? "Soalnya sedikit hairan.
"Tak. Agak-agak je. Lagipun nama-nama yang kau sebut tadi pelik benar bunyinya. Aku cakap la Eric sebab sesuai sikit. "Jawabku selamba.
Sebenarnya, aku terfikir Eric sebab dia memang kacak, seperti yang dijelaskan Arianna sebentar tadi. Aku tak bagi tau Arianna yang aku kenal Eric sebab aku rasa itu adalah hal yang leceh untuk diceritakan. Sesuatu yang teramatlah tidak penting untuk Arianna tahu.
Mataku terasa semakin berat dan aku menguap beberapa kali tetapi aku masih ingin meneruskan kerjaku.
"Pergi lah tidur. Esok pun boleh sambung balik kerja tu. "
"Kalau aku tidur, tak ada pula teman kau nanti. Kau kan penakut. "Ejekku sambil tersengih.
"Agak-agaklah cakap aku ni penakut. Aku bukan budak kecil lagi lah. Takyah kau nak bagi alasan yang tak masuk di akal fikiran. Kau pergi tidur sekarang! "Jawabnya dengan kasar. Marah-marah tandanya sayang. Aku ketawa kegelian.
Aku menyimpan komputer ribaku dan membaringkan diri atas tilam yang bersaiz king.
"Ye lah mak. Nanti kalau kau nak tidur, jangan lupa pesan aku, mimpikanlah Eric tu puas-puas. Doa-doakanlah supaya Eric tu masih single mingle macam kau. "Sindirku lagi sambil tanganku menarik selimut sehingga paras dada.
Arianna menunjukkan wajah garang. Dia mencapai bantal lalu membalingnya tepat mengenakan mukaku. Aku hanya membalas dengan senyuman senget.
Aku memejamkan mata sehingga perlahan-lahan terlelap.
*****
"Aku takut rancangan kita akan gagal. "Ujar Nick meluahkan kebimbangannya.
"Apa yang nak ditakutkan? Dari dulu memang rancangan kau tak pernah gagal. You must have self confident. "Balas Eric melalui Samsung Galaxynya.
"It is been about 5 years. I always think my leadership is fading away. "Kata Nick. Kali ini nadanya seperti kesal, namun melalui suaranya seperti dia sedang menyembunyikan sesuatu.
"Really? "Uji Eric.
"What do you mean? "Soal Nick kembali.
"We are best friend since we are still kids. I think I know what you're actually worried about. "Ujar Eric sambil tersengih.
"Really? Say it. "Jawab Nick.
"You are worried about Eiva's safety, right? "Teka Eric.
"How do you know? "Soal Nick dengan ekspresi terkejut walaupun tidak dapat dilihat Eric.
"I know you very well, Nick. You ask me how do I know? Hey, this is Eric! "Kata Eric memuji diri sendiri kerana dapat meneka dengan tepat.
"Don't you think Sali will do something that involved Eiva in this problem? "Soal Nick dengan nada serius berbaur cemas.
"I can't say no or yes. "Balas Eric dengan ketidakpastian.
"Kalau dia tahu yang Eiva ada kaitan dengan kau, it is posible. "Sambungnya lagi.
Kedengaran Nick mendengus perlahan namun masih jelas kedengaran peda telinga Eric.
"By the way, kenapa tetiba Eiva pula ni? You worried about her? Really?"soalnya dengan nada tidak percaya.
"What? Apa yang tak logiknya? Seorang bos risau keselamatan pembantu peribadinya kerana kemungkinan besar pembantu peribadinya akan terlibat dalam suatu kejadian yang tidak ada kena mengena dengan dia,sebaliknya bosnya ialah punca kejadian tersebut. Tak masuk akal? "Jawab Nick dalam bentuk ilustrasi yang diikuti soalan.
"It's just... Weird. Aku tak pernah nampak kau begitu risaukan seseorang yang bukan golongan kita, lagi-lagi perempuan. Sebagai seorang kawan, aku nak nasihat kau. Jangan kerana seorang perempuan, kau akan menjadi tidak profesional semasa hal tu terjadi. We will die. "Ujar Eric seperti berharap bahawa apabila dia dan anak-anak buah Nick berada di bawah naungan Nick, keselamatan mereka akan terjamin.
"Thanks for advising me. But I promise, that will never ever happend to me and I will protect this association. "Jawab Nick dengan penuh yakin.
"I know you will. "Balas Eric.
Mereka diam seketika.
"Oh ya. Aku lupa sesuatu semasa perbincangan semalam. 15 kumpulan cari lokasi Sali, right? So, kira-kira 5 kumpulan daripada 15 kumpulan tu perlu tinggal untuk jaga base kita. Can you handle that for me?"Tanya Nick selepas mengingati perkara yang dia sepatutnya tanya terlebih dahulu.
"That means 10 group will be going for the mission? "Soal Eric meminta kepastian.
"Yeah. "
"Okay. I can handle that. "Balas Eric kemudian memutuskan talian.
YOU ARE READING
Usah Pergi
RomanceEiva Jane, seorang gadis kampung yang dihimpit oleh keinginan mami dan dadinya untuk mencari cinta. Tanpa diduga, cintanya berakar kepada Tuan Nick Adrian. Namun, persatuan dua insan yang saling mencintai tidak menjamin kebahagiaan malah memarakkan...