EPISOD 36

173 11 0
                                    

"What?! B.. But... Wh... What?!.... Why?!... I.. I don't... Urgg!!! "Bentak Nick kemudian meraup wajahnya dengan kasar.

Okay! What is happening right now? Aku pun tak tahu nak kata apa. Terkejut, sedih, tak percaya, sakit hati, semua bercampur aduk sampai otak aku jadi kosong. Aku masih menghadam kata-kata Dato Daniel tadi.

"Ian yang paksa daddy buat macam ni. "Kata Dato Daniel tanpa perasaan bersalah.

"When? Bila Ian paksa daddy? Come on dad... This is my life! Ian tak nak daddy paksa Ian khawin dengan perempuan bukan pilihan Ian. Let me decide what I want to do in my life! "Bantah Nick masih dengan nada yang sama.

"There's no way Ian. Ian perlu berubah dan daddy pasti melalui keputusan ini, Ian dapat berubah. Lagipun Ian pasti akan suka perempuan ni. Dalam mata daddy, perempuan ni sedikit sebanyak ada persamaan dengan arwah mommy."jelas Dato Daniel.

"Okay! Who are you talking about? Siapa perempuan yang dapat ubah Ian? "Soal Nick dengan nada lemah seakan-akan bersetuju.

"She's right by your side. "Jawab dato. Nick melihat Eric seketika kemudian melihat aku. Semua mata tertumpu pada aku sekarang. Aku bertambah speechless.

"D.. Did you mean... Eiva? "Soal Nick ke sekian kalinya dengan mata yang bulat.

"What? Saya?! "Kataku pula dengan mulutku ternganga sambil memandang Dato Daniel yang tersengih kemudian beliau mengangguk.

"I am sure she can help you. "Katanya. Aku menggeleng beberapa kali. Aku mencubit pehaku kuat dan hasilnya aku kesakitan. Aku tidak berada dalam alam bawah sedar. Aku berada dalam alam realiti dan aku tak bermimpi.

"Wait dato! Macam mana dato boleh terfikir nak jodohkan saya dengan bos saya sendiri? "Soalku tak percaya.

"Dari dahulu lagi saya percayakan awak dan masih percayakan awak yang terbaik untuk Nick. "Jawab Dato Daniel lembut.

"Are you reading my mind, dad? "Kata Nick dengan senyuman lebar pada bibirnya.

"What do you mean? "Soal Dato Daniel dengan wajah berkerut ditambah pula dengan kedutan wajah orang tua.

"Eiva and me are in a same page. She is my girlfriend. Daddy buat shortcut untuk Ian. Tak perlu lah couple lama-lama, kan angel? "Jawab Nick sambil mencuit-cuit bahuku. Aku tunduk memandang lantai, bukan kerana tidak setuju. Tetapi kerana aku blushing.

"You're faster than me. "Ujar Dato Daniel diikuti tawa.

"Akhirnya bos aku khawen! Syukur! "Jerit Eric dengan lantang sambil menadah tangannya ke atas dan mendongak kemudian disiku oleh Nick.

Semua ini aku rasa seperti mimpi. Mimpi yang menjadi kenyataan. Baru semalam aku menerima Nick sebagai teman lelaki. Sekarang, Dato Daniel pula menyuruh Nick mengahwini aku. Siapa gerangan wanita yang tak bahagia apabila mimpinya menjadi kenyataan dalam sekelip mata?

"Angel! Berangan pula angel aku ni. "Ujar Nick sambil mengetuk perlahan kepala aku.

"Hah?! Sorry sorry. Awak kata apa tadi?"soalku terkebil-kebil menantikan jawapan Nick. Nick menepuk kepalanya sambil mengeleng-geleng.

"Saya kata awak terima tak?"tanya Nick.

"Terima? Terima apa?"soalku bodoh. Nick menayangkan wajah serius.

"Hampeh la awak ni. Daddy cakap tadi tu la. Haih. Aku liku juga kepala awak!"balas Nick sedikit bengang. Aku mengangguk laju. Takut-takut dia naik mengamuk.

Beberapa jam berlalu. Aku dan Eric meminta izin untuk pulang. Eric memesan Grab untuk menghantar aku pulang.

*****

Usah PergiWhere stories live. Discover now