"Please... Saya perlu pulang sekarang juga, Nick! "Kataku berkali-kali separuh merayu. Berkali-kali juga Nick menanyaku mengapa. Namun, aku tidak menjawabnya.
"Can you tell me why?!"tanyanya kini dengan suara yang tegas.
"My daddy! Dia dilanggar motor! Dia di hospital sekarang ni! Please Nick... " jawabku masih dengan nada merayu. Kelihatan riak wajahnya berubah kepada wajah sedikit simpati.
"But I can't because I will be going for interview with the investors next few hours. "Balas Nick dengan gusar.
"I will help Eiva. May I?"Tanya Eric pada aku dan Nick. Aku menangguk laju. Aku dan Eric kini bertumpu pada Nick, menunggu kebenarannya.
"I'm so sorry Eiva. I can't help you. But I will send Eric with you. You may go. "Jawab Nick. Seperti berat hatinya untuk berkata-kata.
"Okay. Eiva, awak kemaskan barang-barang awak. Says tunggu kat luar. "Arah Eric. Aku segera berlalu ke kamar.
"Please take care her for me and always update to me if something happen, okay? "Pinta Nick dengan nada sedikit risau
"Of course I will. See you later. "Kata Eric kemudian berlalu keluar. Nick melabuhkan punggungnya pada sofa sambil mendagu.
Setelah aku siap berkemas, aku berlalu ke daun pintu. Sedar Nick kelihatan gelisah, aku mendekati Nick.
"Nick, I forgave you and thanks for your concern. I am sure you are not a bad person. Saya akan masuk kerja balik apabila awak dah kembali. Sorry, I will not be with you during the interview. "Kataku meminta maaf.
Dia tersengih mendengar aku kata 'I am sure you are not a bad person '. Mungkin dia menidakkan.
"Nah... It's okay. You can go now. "Arah Nick dengan selamba. Aku mengangguk lalu keluar dark bilik hotel.
*****
Setelah menuruni kereta BMW Eric, aku tergesa-gesa ke ruangan yang telah mami berikan pagi tadi.
Aku langsung lupa akan penampilanku kerana terlalu memikirkan keadaan dadiku. Biarlah aku kelihatan seperti rambut hantu kak limah yang menggerbang. Aku juga belum manyalin baju sejak semalam. Entah apa tanggapan Eric tentang aku.
Mata aku tertumpu pada salah satu plat wad. Nombornya sama dengan nombor yang dikatakan mami. Aku bergegas memasuki ruangan wad tersebut diikuti Eric yang berada di belakangku.
Umi yang menyedari kehadiranku terus mendapatkan aku lalu memeluk aku dengan tangisan. Sally juga datang menghampiriku dengan senyuman tawar. Juga terdapat saudara mara sebelah dadi yang datang melawat.
Kami menghampiri dadi yang terlantar di atas katil wad. Kepala dan tangan kirinya dibalut.
Aku menatap dadi. Aku tidak sanggup melihat dadi. Aku ingin menangis. Aku ingin meraung.
"I'm so sorry bep. Sabar ye."Ujar Sally penuh simpati.
Keadaan sedikit reda beberapa jam kemudian.
"Bep. Tu bos kau ke? "Tanya Sally dengan nada sedikit berbisik.
"Ya ampun! Aku lupa nak perkenalkan. Ni Eric, kawan bos aku. Bos aku tak dapat datang sebab sibuk kerja. "Jelasku sambil tersengih.
Eric yang dari tadi diam membatu memberikan senyuman kepada semua orang.
"Terima kasih encik sebab sudi hantar anak saya ke sini dengan selamat."ujar
"Take pe mak cik. Saya ok je. Ni pun bos saya yang mengamanahkan saya untuk hantar dia pulang."jawab Eric dengan penuh hormat.
Eh? Bos? Siapa bos dia? Maksudnya Nick ke? Macam lain je bunyinya.
"Mami dah makan? Kalau belum, Eiva belikan. "Tanyaku kepada mami.
"Mami dah makan. Aku yang belum makan. Belanja aku eh? "Sampuk Sally sambil membuat muka kesian.
"Yelah. "Balasku dengan jelingan.
*****
"I'm so sorry to hear about your dad. Bagi pihak Nick Adrian juga. We hope that he will be fine."ujar Eric dengan nada prihatin. Aku hanya mengangguk dan memberikan senyuman.
Kami berjalan beriringan ke kantin hospital. Eric melemparkan senyuman pada staf-staf hospital yang memerhati.
"By the way, kalau saya tanya awak jangan marah. "Kata Eric. Aku mengangguk dengan kepelikan.
"Siapa perempuan tadi tu? "Tanya Eric dengan nada sedikit serius dan memandangku.
"Mami saya. "Jawabku selamba.
"Tak. Bukan ibu awak. Perempuan yang macam dua alam tu. Siapa? "Tanya Eric sekali lagi masih dengan nada yang sama.
"Oh. Tu Sally. Kawan karib saya dari kampung. Kenapa? Awak tertarik dengan dia ke? "Tanyaku dengan nada sedikit tinggi dan mata yang membulat.
"Eh. Tak lah. Saja nak tanya. "Balasnya sambil menggaru belakang leher. Aku mengiakan sahaja. Tak percaya aku kalau betul-betul macam yang aku kata.
"Awak dah makan ke? Kalau tak, saya belanja sekali lah. "Tanyaku sambil mengerling ke arahnya.
"Tak perlu. Saya belum lapar. Lagipun saya dah breakfast dalam kapal terbang tadi. "Jawabnya dengan nada lembut beserta senyuman.
*****
IPhone 8 dikeluarkan dari poket dan jari jemari mula memainkan peranan.
"Hi bro. How are your interview? Going well? "Tanya Eric sambil jari jemari kirinya bermain dengan kunci kereta BMWnya.
"Yeah. It went good. What's up? Is she okay?"soal Nick pula yang berada dalam talian.
"She's fine. We're at the hospital right now. But one thing that makes me over thinking is her best friend. "Kata Eric meluahkan kebimbangannya.
"Okay. Tell me."balas Nick dengan nada serius.
"I'm suspicious about her best friend. There's possibility that her friend is our opponent. Your biggest enemy."
Jari jemarinya terhenti.
YOU ARE READING
Usah Pergi
RomanceEiva Jane, seorang gadis kampung yang dihimpit oleh keinginan mami dan dadinya untuk mencari cinta. Tanpa diduga, cintanya berakar kepada Tuan Nick Adrian. Namun, persatuan dua insan yang saling mencintai tidak menjamin kebahagiaan malah memarakkan...