EPISOD 17

79 13 4
                                    

Aku tersedar dari tidur dek bunyi bising seperti orang sedang bertekak. Aku memegang kepalaku yang masih sakit. Migran aku menyerang kembali.

Apabila kesakitan pada kepalaku reda sedikit,aku memerhati sekeliling.

Kelihatan Nick sedang bengang sambil berpeluk tubuh. Kemudian,kelihatan Eric berhadapan dengan Nick juga sedang menarik muka masam. Aku membiarkan mereka tidak perasan yang aku sudah sedar dari pengsan.

Aku menyandarkan tubuhku pada kepala katil yang empuk.

Fikiranku melayang mengingati kejadian pagi tadi. Kesedihanku tidak dapat dibendung. Esakan halusku menyedarkan mereka. Nick segera mendapatkanku.

"Eiva? Are you okay? Which one is hurt? Your head?"tanya Nick bertubi-tubi di sebelahku. Aku tidak menghiraukannya. Sebaliknya air mataku semakin deras.

"What happened Eiva? If you don't mind me asking."soal Eric pula. Aku menarik nafas dan menghembuskannya.

"You should ask your friend."jawabku pendek tanpa menoleh.

"Nick,kalau kau masih anggap yang aku ni sahabat kau,please tell me what has happened."ugut Eric. Nick memberi pandangan bersalah kepada Eric.

Nick menceritakan segalanya diiringi tangisanku. Hanya tuhan sahaja yang tahu betapa sakitnya hatiku.

"Eiva.. I'm so sorry. It was just a prank. But I didn't expect it will be this worst. I didn't mean to make you like this. " rayu Nick meminta maaf sementara tangannya menggenggam tanganku.

"What?! So you pranked me?! " jeritku kemudian menepis kasar tangannya. Nick mengangguk.

"It's not fun or funny Nick! It really hurt! " bentakku sambil memegang dada.

"I am so sorry. I didn't mean it. " rayu Nick sekali lagi. Aku mengesat air mataku.

"I don't know Nick. I need to rest. My head feels so dizzy."ujarku sambil memicit kepalaku kemudian kembali membaringkan diri.

"Have eat something Eiva? " soal Eric yang dari tadi mendiamkan diri. Aku hanya menggelengkan kepala dan hal itu hanya membuat kepalaku bertambah pening.

"Good. Me too. I want to go down for a couple minutes to take some meals. Nick, would you voluntary help me carry the foods?"kata Eric dengan menekankan perkataan voluntary.

"Me? Why should I?"balas Nick sambil menarik muka. Eric bercekak pinggang Dan memberikan renungan tajam kemudian menarik Nick keluar.

*****

"What? Why should I help you? You got plenty of workers. I just want to accompany her."bantah Nick kemudian berbalik ke bilik namun dihalang oleh Eric.

"That's the problem Nick. You're not gentle dude. You didn't understand her feeling. She need time to relax you know?"balas Eric dengan tegas.

"How do you know?"soal Nick dengan nada sangsi.

"Well... I'm with my girl about 3 years now man."jawab Eric sambil menggaru kepalanya. Kedengaran Nick mengeluh.

"What should I do now to make her forgive me?"rintih Nick yang sekarang sudah buntu. Dia sebenarnya tidak tahu cara memujuk perempuan sebab dia seorang yang keras hati.

"You must act more than just by words. You must show her that you're really apologize. Kalau aku yang berada dalam situasi kau, rasanya aku lakukan hal-hal yang kecil yang buat dia rasa aku betul-betul minta maaf. There's many more ways to treat her better bro. " jelas Eric. Nick hanya merenung jari-jemarinya.

"Kau memang tak pernah layan perempuan macam tu ke? "Soal Eric bingung. Adakah kesalahan Nick, Eric yang patut memberitahu apa yang harus dilakukan?

Nick merenung Eric dengan renungan kosong kemudian menggeleng perlahan.

*****

Kring! Kring!

"Hai mami! Apa khabar mami? Kenapa tiba-tiba je call Eiva?"tanyaku sedikit curiga.

"Eiva! Dadi masuk hospital. Dadi dilanggar motor dan pelakunya melarikan diri." 

Seperti ingin tercabut jantungku ketika mendengar berita yang mami sampaikan.

"A-apa?! Dadi kena langgar?! Ya Tuhan! Bila lagi mami?! Dah telefon polis?! Dadi masuk hospital mana?!"tanya Eiva bertalu-talu dengan nada sedikit tinggi mengalahkan suara maminya.

"Awal pagi tadi! Polis dah diurus! Hospital Besar!"

"Eiva pulang sekarang ye mami!"

"Hati-hati Eiva. "

Usah PergiWhere stories live. Discover now