EPISOD 22

69 11 0
                                    

Aku berjalan terus menuju ruanganku. Namun, di dalam perjalanan,aku terlanggar seseorang. Orang itu ialah Neo a.k.a Nelldon. Dia memberikan senyuman yang manis semanis madu. Sepertinya ada udang di sebalik batu.

"So-sorry Neo! I'm so sorry!  I'm rushing because I'm late."ujarku sambil menundukkan kepala beberapa kali sebagai tanda hormat.

"It's okay. I'm fine."jawab Nelldon

"So, what is your decision? "Soalnya memulakan bicara.

"Decision? Decision about what? "Soalku kembali dengan kerutan pada wajahku.

"About become my 'fake girlfriend'? " Balas Nelldon sambil memasukkan kedua tangannya ke dalam poket seluarnya.

"Sorry. I totally forgot about that. I was so busy lately. "Jawabku acuh tak acuh sambil menggaru kulit kepala yang tidak fatal.

"Please Eiva. It is just 'fake'. Selepas dia dah tak kejar saya lagi, tak ada dah hubungan antara kita. I promise you. I really really hope you to say yes. Don't you care about me? "Rayu Nelldon tetapi bagi aku, dia sedang memaksa aku. Aku buntu!

"Huh... I really don't know. But... Okay, fine. I will help you. But right after she leave you, no relationship between us. Awak mesti tepati janji awak. "

"Thank you so much, baby. I will. "Jawabnya sambil mengenyitkan matanya lalu pergi.

Aku hanya membalas dengan senyuman tawar, tidak pasti dwngan keputusan yang aku buat tadi.

"Eiva, lunch with me later. This is a command. "Ujar satu suara garau yang tiba-tiba muncul dari belakangku yang semestinya milik Tuan Nick Adrian.

Terkejut aku dia tiba-tiba muncul dengan wajah garangnya. Aku hanya memerhatinya sehingga dia memasuki ruangannya

"Apa Hal? Mati aku kalau dia mengamuk lagi macam semalam. "Gumamku kemudian aku segera ke ruanganku.

Sepanjang jam kerja, beberapa kali Neo ke ruangan ku untuk bertanya mengenai kerja aku. Ada juga dia kata dia tak ada kerja lah, bosan lah, nak borak dengan aku lah. Takkan dia tak nampak aku banyak kerja? Ya tuhan! Annoyingnya pemuda ni.

Aku terlihat Tuan Nick sedang berjalan keluar sambil memberikan isyarat mata yang bermaksud nak jumpa aku kemudian teruskan langkahnya. Aku tak perasan sekarang masa rehat.

"Dear, let's have lunch together? "Tanya Nelldon dengan nada manja.

"Sorry, saya tak dapat. Saya perlu berjumpa dengan Tuan Nick sebab ada yang dia nak bincang. Maybe next time? "Jawabku sambil mengemaskan mejaku. Kelihatan riak wajahnya berubah.

"Okey lah kalau macam tu. "Balasnya dengan senyuman yang dibuat-buat lalu meninggalkan aku.

Aku terus mencapai beg sampingku kemudian terpaksa mengejar Tuan Nick yang sudah berada jauh di hadapan bak kata pepatah bagai lipas kudung. Nasib baik dia tunggu aku di keretanya. Aku terus memasuki keretanya.

Masing-masing mendiamkan diri sehingga tiba di sebuah cafe.

Selepas membuat pesanan,kami masih lagi membatu tanpa sepatah kata. Hanya memandang sesama sendiri. Selang beberapa minit, pesanan pun tiba.

"Nick," "Eiva," kata kami serentak diikuti ketawa. Aku menggaru leherku yang tidak gatal.Nick membenarkan aku berkata duluan.

"Sebenarnya,kenapa awak ajak jumpa?" Soalku memulakan bicara kemudian meneguk minumanku. Nick juga melakukan hal yang sama.

"That is what I want to talk about. Actually, aku tak tau macam mana nak sampaikan." Balas Nick. Wajahnya mempamerkam wajah gelisah.

"Okay. I am waiting."jawabku selamba.

Dup dap dup dap pula jantung aku. Dia nak confess ke? Eheh.. Terperasan pula. Aku mula tak keruan apabila situasi macam ni.

"Bagaimana keadaan ayah kau? Dah okey?" Tanya Nick sambil memandang aku.

"Lah. Itu je ke? Ayah saya dah beransur-ansur membaik. Boleh dah jalan sendiri tanpa bantuan orang lain atau tongkat." Jelasku dengan senyuman tawar. Kecewa hati ini tau. Aku ingat nak confess.

"Baguslah. Awak tiggal di mana sebenarnya dan dengan siapa?"Tanya Nick lagi.

"Bukan sudah saya tulis dalam borang kerja ke?"balasku dengan menyoalnya semula.

"Answer my question."kata Nick dengan nada sedikit tegas.

"Emm... Saya tinggal kat apartmen Paradise Residents dengan roomate saya. Nama dia Arianna."jawabku perlahan kerana takut.

"That's not what I mean. Maksud aku, kampung kau di mana?"ulang Nick masih dengan soalan yang sama.

"Kampung Manggis di Sabah."jawabku.

"Tinggal dengan siapa kat sana?"soal Nick lagi. Secara automatik aku jadi curiga dan pelik dengan soalan yang diajukan.

"That is personal question lah."balasku yang sebenarnya mahu menghindari soalan itu.

"Can you please just answer me?"kata Nick dengan nada geram.

"Dengan parents lah. Siapa lagi? Can we go back to the office now? Lama dah kita duduk kat sini."jawabku sambil berdiri. Aku sebenarnya malas kalau dia nak tanya soalan yang privet lagi.

Nick hanya diam dan memanggil seorang pelayan untuk membuat pembayaran. Kemudian, kami beriringan ke kereta.

Usah PergiWhere stories live. Discover now